جستجو
محمدصادق اسماعیلی بیان کرد:

محمدصادق اسماعیلی درباره برگزاری سلسله نشست‌های «انتقال تجربه فیلم مستند» در انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر تهران توضیح داد.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از صبا، انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر تهران، بالغ بر سه ماه پیش، در کنار گارگاه‌ها، دوره‌های فیلم‌سازی و… که در طول هفته و با حضور بالغ بر 300 نفر هنرجو برگزار می‌کند، یک سری سلسله نشست‌های تخصصی «انتقال تجربه» با محوریت نمایش فیلم مستند و انتقال تجربه توسط کارگردان‌های مستندهای اکران شده برگزار می‌کند. این رویداد اتفاقی ویژه است که محمدصادق اسماعیلی اجرا و برگزاری آن را برعهده دارد.

محمدصادق اسماعیلی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینمای مستند است که به تدریس سینمای مستند نیز میپردازد و اخیرا نیز دوره آموزشی جامع سینمای مستند را در انجمن سینمای جوانان ایران (دفتر تهران) برگزار کرده است. او در گفتگو با صبا به لزوم برگزاری این نشستها برای رونق سینمای مستند و غنای آموزش هنرجویان اشاره کرد.

اسماعیلی در ابتدا با اشاره به ساختار آموزشی مستندسازی در انجمن سینمای جوانان ایران گفت: من معتقدم که علیرغم فراگیری آموزش فیلم سازی که در دهه گذشته در انجمن سینمای جوانان رخ داده است، سینمای مستند آنطور که باید و شاید در دستور کار نبوده و همیشه در برنامه های آموزشی، مستندسازی به عنوان یک درس جانبی و غیراصلی تدریس میشده است. به عنوان مثال در ساختار آموزشی دوره های جامع فیلم سازی، مستند یک بخش بسیار کوچک از سرفصلها را به خود اختصاص داده و فارغ التحصیلان انجمن سینمای جوانان، صرفا شناختی جزئی از سینماس مستند دارند و به همین دلیل کمتر از این مدیوم برای به تصویر کشیدن دغدغه های سینمایی خود استفاده میکنند.

ارتباط و دسترسی به آثار فیلم‌سازهای مستند در انجمن تهران

وی درباره دوره جامع مستند نیز که به تازگی برنامه ریزی شده است، توضیح داد: دغدغه آموزش سینمای مستند برای علاقه مندان به این حوزه ، منجر شد که یک دوره جامع مستندسازی شکل بگیرد و هنرجویان این دوره طی 70 ساعت آموزشی، کلیات و مباحث تخصصی سینمای مستند را آموزش ببینند و برای تولید فیلم مستند آماده شوند. این دوره آموزشی برای اولین بار طراحی شد و در دفتر تهران به اجرا درآمد و به همین دلیل قطعا کاستیهایی داشت که طی برگزاری دوره ، ما در پی رفع آن کاستیها بودیم.

این مستندساز افزود: هرچه قدر که به انتهای این دوره آموزشی نزدیک می‌شدیم؛ نیاز هنرجوها به ارتباط با بدنه فعال سینمای مستند را  بیشتر حس می‌کردیم. هنرجویان این دوره نیاز داشتند که بتوانند فارغ از مسائل تئوریک، به نسبت مسائل عملی و تجربی هم اطلاع و آگاهی داشته باشند که پیگیری این دغدغه، منجر به برنامه‌ریزی سلسله نشست‌های «انتقال تجربه» » با محوریت نمایش فیلم مستند و انتقال تجربه توسط کارگردان‌های سینمای مستند شد.

اسماعیلی درباره روند آموزشی این دوره گفت: ما در هرجلسه یک مستند کوتاه، نیمه بلند و حتی بلند را که جزو مستندهای برتر سال‌های اخیر سینمای مستند هستند، اکران می‌کنیم و با حضور فیلم‌ساز به بررسی آن میپردازیم. محور اصلی گفتگوها در هر جلسه، یک موضوع در کار مستندسازی است که در فیلم مربوطه قابل مشاهده است. دیدن این فیلمها دستمایه پرداختن به آن موضوع خاص و انتقال تجربه حول محور آن میشوند. طی این گفتگوها هنرجویان هم با شرایط و ساختار تولید آن مستند آشنا می­شوند و هم نوع نگرش سینمایی این مستندساز را می­آموزند.

وی ادامه داد: دغدغه دیگری که منجر به برگزاری این سلسله نشستها شد، عدم دسترسی هنرجویان به مستندهای خوب و عدم تعامل با مستندسازان مطرح و حرفه ای سینمای مستند کشور است که این نشستها زمینه این تعامل را فراهم کرده است.

محل مناسب اکران و پرده نمایش استاندارد وجود ندارد

محمدصادق اسماعیلی که عضو هیات داوری بخش مستند سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نیز هست، در پایان و با اشاره به اینکه این سلسله نشست‌های «انتقال تجربه فیلم مستند» ادامه خواهد داشت، درباره کمبودهایی که منجر به پایین بودن بازدهی آموزش در این نشست‌ها و به صورت کلی در انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر تهران می‌شود، به نکات زیر اشاره کرد: تعداد جلسه‌ها و کلاس‌های آموزشی در دفتر تهران بسیار بالاست، اما  امکانات مورد نیاز مانند محل مناسب اکران فیلم، ویدیو پرژکتور و پرده نمایش استاندارد وجود ندارد که این کمبودها بازدهی کار را کاهش می‌دهد. امیدوارم با توجه به استقبال فیلم‌سازان و هنرجویان، این مسائل هم رفع شود.

لازم به ذکر است که در یازده جلسه برگزاری کارگاه های انتقال تجربه، به ترتیب زمان برگزاری، مستندهای زیر در دفتر تهران انجمن سینمای جوانان اکران شدند و نشست انتقال تجربه پیرامون این مستندها با حضور کارگردان های آنها برگزار شد.

این مستندها عبارتند از؛

مستند «پدر، مادر، علی، رضا و من» به کارگردانی هانیه یوسفیان، مستند «آمپاس» با حضور بهمن کیارستمی و رحمانه ربانی، مستند «فصل‌های پس از جدایی» به کارگردانی فرشاد اکتسابی و با محوریت «از یک کارگردان مستند چه می‌خواهیم»، مستند «اوسیا» و «بی‌گدار» با حضور علیرضا دهقان و با محوریت «تحقیق و پژوهش در سینمای مستند»، مستند «خانه‌ای برای تو» با حضور مهدی بخشی مقدم و با محوریت «تعامل با سوژه‌های مستند»، مستند «هجده هزارپا» باحضور مهدی شاه‌محمدی و با محوریت «طراحی ساختمان تولید برای فیلم مستند»، مستند «زمان» با حضور ماریا ماوتی و با محوریت «معماری فیلم‌نامه در سینمای مستند»، مستند «دبستان پارسی» با حضور حسن نقاشی و با محوریت «روایت آرشیو در سینمای مستند»، مستند «متهمین دایره بیستم» با حضور حسام اسلامی و با محوریت نسبت کارگردان در تعامل با سوژه در سینمای مستند و مستند «آهستگی» با حضور یاسر خیر و با محوریت «شکل‌گیری واقعیت در سینمای مستند».

میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطا...
فیلم‌نامه برگزیده جشنواره فیلم‌ک...
از برگزاری جشنواره فیلم وعکس ژیا...
رویداد ملی عکس لاهیجان
شرایط فیلم‌سازی در استان رکورددا...
اردوی یکروزه فیلم‌سازی ارگ تاریخ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *