جستجو

فیلمسازان فیلم کوتاه با اهدای جوایز خود به کادر درمان از این قشر زحمتکش تقدیر کردند.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، آیین اختتامیه سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف برگزار شد. پس از قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، سیدصادق موسوی دبیر این رویداد ضمن خیر مقدم به حضار گفت: ممنونم که وقت خودتان را برای فرهنگ و هنر این کشور صرف می کنید. خوشحالم که به آیین اختتامیه مهمترین رویداد فیلم کوتاه خاورمیانه آمده‌اید. بنای من برای حضور در این لحظات گزارش دادن از جشنواره نیست زیرا همه گزارش ها را شنیده‌اید.
وی افزود: فقط می‌خواهم قدردانی کنم از همه نهادها و افرادی که در برگزاری این جشنواره ما را همراهی کردند. قبل از هر چیزی از هنرمندان و فیلمسازان که نزدیک به ۱۷۰۰ فیلم کوتاه برای ما فرستادند تشکر می‌کنم؛ از شورای شهر تهران و شهرداری تهران تشکر می‌کنم. از آقای حق‌شناس، از مدیر کل فرهنگ و ارشاد تهران که به ما جانانه کمک کردند، تشکر می‌کنم. همچنین از دکتر جاودانی هم سپاسگزارم. نیت‌ خیرخواهانه مجموعه ایران مال و روی باز معاون فرهنگی این مجموعه باید حتما مورد قدردانی قرار بگیرد. شرایط ایمن بود و رضایت مخاطبان ما را فراهم کرد. از همه همکارانم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری تهران و… تشکر می‌کنم؛ از آقای انتظامی که به جوانان و ایده های جسورانه اعتماد می‌کند تشکر می‌کنم. کاری که ما امسال در ارتباط با محل برگزاری جشنواره داشتیم، اینکه جشنواره به صورت ترکیبی از آنلاین و غیرآنلاین برگزار شد، به خاطر اعتماد ایشان بود. در این چهار سال ما تراز برگزاری جشنواره را تغییر دادیم و به برندگان تبریک می گویم.
فیلم کوتاه ابزار اطلاع رسانی و سرگرمی برای جامعه است
در ادامه محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: بیش از یکسال است که با ویروس جانکاه کرونا درگیر هستیم و بسیاری از مشاغل و صنوف آسیب دیده اند، در این میان اهالی فرهنگ و هنر آسیب بیشتری دیده اند.
وی افزود: به واسطه این همه گیری و طولانی شدن آن، چراغ سینماها خاموش، رواق موزه بی رمق، سالن‌های تئاتر کم رفت و آمد، کتاب فروشی ها بی مشتری و کافه ها تعطیل و کنسرت های موسیقی خاموش و اهالی آن دلسرد و خاموش شده اند.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: با وضعیت به وجود آمده تا مدت‌ها فرهنگ و هنر پس از کرونا رنج خواهد برد. توجه به بحث اقتصاد فرهنگ و هنر و رشد طبقه خلاق در مدیریت شهری این دوره از شورای شهر مورد توجه قرار گرفت، شهر باید برای پرورش ایده‌ها محیطی جذاب باشد و در راستای پایه‌ریزی خلاقیت‌ها از ایده های دانشمندان و نویسندگان و شهروندان عادی بهره ببرد.
وی با اشاره به اینکه نگاه کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، شهر انسان مدار به رونق بخشی فرهنگ و هنر جدی بود، گفت: برای راهبری و تقویت هویت ایرانی اسلامی اقداماتی چون نقش آفرینی آیینی و تحولات رویدادهای زندگی، بستر فیلم کوتاه ابزار مناسبی برای آموزش، اطلاع رسانی و ارائه سرگرمی به مردم جامعه است.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: در شرایط کنونی وضعیت هنرمندان خوب نیست و راه هنرمندان سخت است و فیلمسازان مجبورند پس از سال ها تجربه همچنان فیلم کوتاه بسازند. فیلم کوتاه و انتظار بازگشت مالی آن مسیر این سینما را به انحراف می کشاند.
حق شناس با بیان اینکه از آنجا که ایران جز 10 تولید کننده فیلم کوتاه جهان است، گفت: انجمن سینمای جوانان ایران از قدیمی ترین مدارس سینمای جهان و برگزار کننده جشنواره های ملی و بین المللی است. دولت با حمایت حداکثری و دخالت حداقلی نتوانسته آنطور که شایسته است برای سینمای کوتاه کاری کند.بین‌المللیسی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران
توجه به سلامت در جشنواره فیلم کوتاه تهران ارزشمند است
در بخش دیگر این مراسم پس از پخش کلیپی درباره گرامیداشت مدافعان و شهدای عرصه سلامت، ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت بیان کرد: تشکر می‌کنم که چنین مراسم با عظمت و جشنواره مهمی برگزار شده است. اختصاص یک بخش برای سلامت موجب قدردانی است. ممنونم که از شهدای سلامت تجلیل کردید. درخواستی از شما دارم. می‌گویند یکی از کارهای اصلی متولیان عرصه سلامت تبادل اطلاعات، توصیه ها، نظرات و پیشنهادات بین افراد متخصص با مردمی است که در معرض خطرات هستند تا موجب کاهش خطر و تغییر رفتار اجتماعی شوند.‌ هدف نهایی این است که فرد در خطر متوجه شود خطر چیست و باید چه اقداماتی انجام دهد تا افراد دیگر از آن خطر رهایی پیدا کنند. یکی از بزرگترین ابزارهای این موضوع، ابزار سینما و به طور کلی ابزار هنر است. بیماری های عفونی می‌تواند مهمترین خطرات را روی اجتماع، اقتصاد و حتی سیاست بگذارد پس باید به این موضوع توجه کنیم.
بخش بعدی مراسم به اهدای جوایز اختصاص یافت.
جایزه بهترین فیلم در بخش کووید ۱۹ به شهاب آب روشن برای «آن‌سینز» تعلق گرفت.
همچنین در ادامه جوایز همایش مطالعات فیلم کوتاه اهدا شد. جایزه سوم به محسن رهنما، جایزه دوم به پریسا حسین‌زاده و جایزه اول هم به احمد خوش‌نیت رسید.
خوش‌نیت بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: خوشحالم که در این همایش برای دومین بار جایزه می‌گیرم. از استاد ارجمندم نورالدین زرین‌کلک تشکر می‌کنم. همچنین یاد می‌کنم از استاد عزیزم؛ اکبر عالمی که به دلیل کرونا او را از دست دادیم.
احمد الستی استاد سینما و دبیر علمی دومین همایش مطالعات فیلم کوتاه نیز بیان کرد: درخواست دارم که مقالات این همایش به صورت یک کتاب منتشر شده و در قالب منابع اطلاعاتی در دسترس فیلمسازان کوتاه قرار گیرد.
وی به مقاله برگزیده این دوره اشاره کرد و گفت: برای مثال مقاله «راهکاری برای خلق روایت ادبی موسیقایی در انیمیشن» عنوان یکی از این مقاله هاست که نشان از نگاه عمیق به انیمیشن دارد.
الستی خاطرنشان کرد: از دبیر جشنواره که با پشتیبانی بسیار زیاد این جشنواره را مدیریت کردند تشکر ویژه دارم.
مدال ایسفا توسط الهام حسین‌زاده رییس انجمن فیلم کوتاه ایران(ایسفا) اهدا شد.
ایسفا ضمن تقدیر از فیلم «دکل» به کارگردانی بابک مصطفوی، مدال ایسفا را برای نوآوری در مضمون و خلاقیت در ارایه به فیلم «ترس خود را جا به جا می‌کند» به کارگردانی ایمان صالحی اهدا کرد.
ایمان صالحی بعد از دریافت جایزه اش، آن را به بازیگران و عوامل فیلم خود تقدیم کرد.
الهام حسین زاده در پایان این بخش از اهدای جوایز گفت: به نظرم تغییرات این روزهای جهان و کووید 19 ایجاب می کند تغییراتی در روش های سیاست های فرهنگی داشته باشیم تا از جریان غیررسمی جا نمانیم.
لوح تقدیر آسیفا نیز به مهسا سامانی کارگردان انیمیشن «هبوب» رسید و توسط مریم کشکولی نیا اهدا شد.
یافتن روایت های صادق در سینمای کوتاه
امیر شهاب رضویان در ادامه روی صحنه رفت و گفت: یادی می‌کنم از استاد اکبر عالمی، خسرو سینایی، پرتویی و… که از میان ما رفتند. امسال پنجاه و یکمین سال فعالیت فیلم کوتاه در ایران است. سینما پدیده‌ای یکپارچه است اما یکی از شاخه های آن فیلم کوتاه است. ما زمانی فیلم هشت میلیمتری می‌ساختیم. فیلم کوتاه یک مدیوم مستقل است و هویت مستقل دارد.
رضویان ادامه داد: معتقد نیستم هرکس فیلم کوتاه می‌سازد باید در همین عرصه بماند. همه ما هم فیلم کوتاه هم فیلم‌بلند و… ساخته‌ایم. در جریان کرونا سینمای کوتاه کمتر آسیب دید زیرا وابسته به چرخه اقتصادی سینما نیست. معتقدم مدیران و سیاست‌مداران برای درک خوبی ها و مشکلات جامعه می‌توانند به تماشای فیلم‌های مستند و کوتاه بنشینند و روایت های صادقی پیدا کنند. کشوری هستیم که صاحب سنت فیلم کوتاه هستیم.
وی در ادامه به خلا ثبت تصاویری از تهران در سینما اشاره و عنوان کرد: شهرداری و عرصه فرهنگ و هنر که باید درباره تهران فیلم می ساختند، غافل شده اند. وقتی «قصه های کیش» ساخته شد، نمادهای خوبی از مقطعی از این جزیره را ثبت کرد و حالا وقت آن است که درباره تهران نیز فیلم هایی ساخته شود. اگر شهرداری، وزارت بهداشت، شورای شهر و سایر سازمان ها پای کار بیایند، می‌توان این فیلم ها را تولید کرد. امیدوارم کرونا یکسال دیگر پدیده ای نوستالوژیک برایمان باشد اما همین دوران را می‌توان ثبت کرد. امیدوارم دوره صدم جشنواره را هم کنار هم جشن بگیریم.
در ادامه حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: از همه فیلمسازانی که این همایش متعلق به آن هاست، تشکر و از زحمات آنها قدردانی می‌کنم. از همکارانم تشکر می‌کنم که چراغ سینما و فیلم کوتاه را روشن نگه داشتند. وقتی پدیده‌ای بر جهان غالب می‌شود، می‌توان دو راه را در پیش گرفت یکی اینکه همه چیز را تعطیل کنیم و دیگری اینکه زیست کرونایی را هم تجربه کنیم و همپای آن کارها را پیش ببریم. این جشنواره راه دوم را در پیش گرفت و جا دارد از همکارانم تشکر کنم.
بخش بعدی مراسم به بزرگداشت امیر لطفیان عکاس و فیلمساز پیشکسوت اختصاص یافت.
در این بخش احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی روی صحنه آمدند.
امیر لطفیان؛ مردی امین و نجیب
حمیدی مقدم در این بخش گفت: خودم را به خانواده فیلم کوتاه وابسته می‌دانم. کسی که چراغ انجمن همدان را در دهه ۶۰ نگه داشت امیر لطفیان بود، امید بچه‌های همدان و در همه این سال‌ها تکیه‌گاه بوده است. او از خود گذشت و در خانواده انجمن سینمای جوانان ایران و فیلم کوتاه باقی ماند، خود را وقف کرد تا دیگران رشد کنند. امیر در همه این سال‌ها فردی نجیب بوده است. یکی از امین ترین افراد برای سیف‌الله داد بود. او در برنامه‌ریزی جشنواره‌ها انقلابی ایجاد کرد، آنچه الان در جشنواره‌ها می‌بینید، نتیجه زحمات اوست. به خاطر برگزاری این بزرگداشت تشکر می‌کنم.
مسجدجامعی هم درباره این شخصیت فرهیخته سینمای کشور بیان کرد: در مجموعه عکس‌های آقای لطفیان عکسی را دیدم که امیدوارم پیگیری کنیم تا این عکس به صورت نقش برجسته در شهر حضور داشته باشد. این عکس نشاط زیادی را در سال‌های سخت و دشوار دهه ۶۰ منتقل می‌کرده است. به خاطر حمایت این جشنواره از پزشکان تشکر می‌کنم، البته سینما هم در این مدت بزرگانی را از دست داده که یاد آن ها را گرامی می‌داریم. امیدوارم همچنان شاهد این باشیم که فیلمسازان فیلم کوتاه در سطح داخلی و خارجی بدرخشند.
در ادامه با پخش کلیپی یاد درگذشتگان سینما در سال جاری گرامی‌ داشته شد.
سپس جوایز بخش بین‌الملل با حضور بهنام بهزادی اهدا شد.
بهزادی پیش از اهدای جوایز به زبان انگلیسی به برندگان تبریک گفت و نکاتی را درباره جشنواره بیان کرد.
وی در ادامه گفت: از برگزارکنندگان، مدیران و دبیران جشنواره تشکر می‌کنم.‌
هیات داوران در بخش بهترین فیلم کوتاه تجربی مسابقه بین‌الملل فیلمی را شایسته دریافت جایزه ندانست.
جایزه بهترین مستند بخش بین‌الملل به «کاک ئیرج» ساخته جمشید فرج وند فردا اهدا شد.
کارگردان این فیلم این جایزه را به کادر درمان تقدیم کرد.
جایزه بهترین فیلم کوتاه انیمیشن نیز به «کاندلا» از اسپانیا رسید.
بهترین فیلم کوتاه داستانی به فیلم «دایی» از غنا اهدا شد ‌.
در ادامه سیدصادق موسوی روی صحنه آمد و گفت: با جلسه‌ای که با اعضای فیلم نت داشتیم قرار شد فیلم نت مبلغ یکصد میلیون به آقای لطفیان تقدیم کند.‌ یک جایزه بزرگ در بخش ملی و یک جایزه بزرگ در بخش بین‌الملل داریم که به هرکدام یک صد میلیون رالت اهدا می‌کند همچنین دیگر حمایت این بخش خصوصی اهدای یک‌ میلیارد تومان برای تولید و حمایت از فیلم کوتاه است.
در بخش بهترین فیلمبرداری تندیس جشنواره و جایزه نقدی بهترین فیلمبرداری وحید بیوته برای فیلم داستانی «جبرئیل» اهدا شد.
دیپلم افتخار بهترین نوآوری به لعیا میرنصیری برای بازی در «ناهید» اهدا شد
جایزه بهترین تدوین به بابک بهرام بیگی برای «فرزندان خونیار» رسید.
در بخش بهترین صدا تندیس جشنواره و جایزه نقدی به محمدحسین مهرجو و سید محمد کشفی برای صدای فیلم داستانی«خوناب» اهدا شد.
جایزه بهترین تحقیق و پژوهش در فیلم مستند به فرشته توکلی برای «فروغ کوچه بن‌بست» اهدا شد.
در بخش بهترین فیلم نامه اقتباسی تندیس جشنواره و جایزه نقدی به محمدرضا مرادی برای فیلم داستانی «دوآل پا» اهدا شد.
در بخش بهترین فیلم نامه تندیس جشنواره و جایزه نقدی به صمد علیزاده برای فیلم داستانی«ناهید» تعلق گرفت.
انیمیشن ایران جدی و شگفت انگیز است
جایزه بهترین کارگردانی انیمیشن به مونا عبدالله شاهی برای «آتش سرخ» رسید.
وی بعد از دریافت جایزه اش گفت: از دریافت این جایزه تشکر می‌کنم که کمک کردند. فیلم من در دقیقه 90 به جشنواره رسید از آقای موسوی تشکر می‌کنم که کمک کردند این فیلم به جشنواره برسد. انیمیشن ایران جدی و شگفت‌انگیز است.
جایزه بهترین کارگردانی مستند به آرمان قلی‌پور دشتکی برای «فرزندان خونیار» رسید
وی بعد از دریافت جایزه اش گفت: سه سال پیش همینجا نامزد شدم ولی ناامید نشدم و رفتم فیلم‌های بهتری ساختم. من فرزند روستا هستم و خوشحالم که این جایزه را دریافت می‌کنم. این جایزه را به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تقدیم می‌کنم که اگر حمایت آنها نبود این فیلم ساخته نمی‌شد.
جایزه بهترین کارگردانی فیلم تجربی به کمال کچوییان برای «آداپت» رسید.
وی پس از دریافت جایزه اش گفت: من با پارتی جایزه گرفتم و پارتی من خانواده ام، مادرم، پدرم، دوستانم و… هستند.
جایزه بهترین کارگردانی فیلم داستانی به مهیار ماندگار برای «اسب سفید بالدار» تعلق گرفت.
ماندگار گفت: به تیم خودم تبریک می‌گویم که این جایزه برای آنهاست، ما رویای خودمان را ساختیم.
جایزه ویژه هیات داوران به ایمان صالحی برای «ترس خود را جا به جا می‌کند» رسید.
جایزه بهترین فیلم در سینمای ایران به حمیدرضا زبیر برای تهیه‌کنندگی «اسب سفید بالدار» رسید.
جایزه بزرگ جشنواره در بخش بین‌الملل به رضا فهیمی برای «سفید پوش» از ایران تعلق گرفت.
در حاشیه جشنواره 37 چه گذشت؟
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در حالی در سالن همایش‌های مجموعه ایران مال برگزار شد که به علت شرایط کرونایی این روزها صندلی‌ها با رعایت فاصله اجتماعی چیده شده بودند و فیلمسازان سراسر کشور نیز به صورت آنلاین همراه این مراسم بودند.
نیما کرمی مجری برنامه به پاس قدردانی از جامعه پزشکی و پرستاری کشور با لباس سفید بر روی سن قرار گرفت. همچنین برخی از اعضای ستاد برگزار کننده نیز جامه کادر درمان را برای احترام به این قشر زحمت کش برتن کردند.
حضور نمایندگان وزارت بهداشت و معاون وزیر بهداشت ایرج حریرچی نیز از دیگر اتفاقات این مراسم بود. ایرج حریرچی با اهدای تعدادی از جوایز جشنواره جذابترین لباس این روزها را ماسک دانست.
گروه موسیقی عمرانلو که از حنجره خود برای تداعی صدای ساز استفاده می‌کنند، اختتامیه متفاوت این جشنواره را با اجرای قطعاتی خاطره انگیز همراه کرد.
برخی از کارگردانان نیز جوایز خود را به کادر درمانی کشور تقدیم کردند.
فرشته طائر پور نیز هنگام اعلام جایزه ویژه هیات داوران از مسئولان خواست تا قدر دو واژه ایران و جوان را بدانند
یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید هسته ای کشور محسن فخری زاده در اختتامیه جشنواره سی و هفتم گرامی داشته شد.
سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی یکم تا ششم بهمن ماه در پردیس سینمایی ایران مال و سامانه‌های برخط هاشور(خانه جشنواره)، ودیو و تیوال برگزار شد.

حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...
ابوالفضل سروش‌مهر سرپرست انجمن س...
فیلم کوتاه «تگرگ» روایتی از تردی...
 هفتمین «هفته فیلم و عکس» استان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *