جستجو
سعید نجاتی بیان کرد:

سعید نجاتی مدرس، مشاور مدیرعامل و مدیر کانون دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران درباره ظرفیت‌ها و امتیازهای اردوهای فیلم‌سازی «ایده تا تولید» و همچنین برنامه‌های کانون دانش آموختگان انجمن توضیح داد.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از روزنامه صبا، سعید نجاتی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده فیلم کوتاه، مشاور مدیرعامل و مدیر کانون دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران که به تازگی به عنوان استاد سومین اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» در شهر اردبیل با هنرجویان و فیلم‌سازهای انجمن سینمای جوانان ایران همراه بوده است، در گفتگو با خبرنگار سینمایی روزنامه صبا درباره مسائلی چون ساختار اردوهای فیلم‌سازی «ایده تا تولید» و فعالیت‌های کانون دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران توضیح داد.

در ابتدا مدیر کانون دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به فعالیت کانون، اهداف آن و همچنین برگزاری جلسه با مدیران دفاتر 10 استان (سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، قم، اصفهان، هرمزگان، چهارمحال بختیاری، کرمان و یزد( که در حاشیه شصت‌وپنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یزد- ایساتیس حضور داشتند، توضیح داد: آخرین نشست کانون دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران، در حاشیه برگزاری شصت‌وپنجمین جشنواره سینمای جوان یزد- ایساتیس باحضور مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، میکائیل دیانی معاون ارتباطات و بازرگانی، سیدهادی آقاجانی معاون تولید و پشتیبانی، طیبه فلکیان معاون امور استان‌ها و جشنواره‌ها و مدیران دفاتر انجمن از ده استان کشور برگزار شد و درباره اهمیت کانون دانش آموختگان و برنامه‌هایی که برای آن برنامه‌ریزی شده است، گفتگو شد.

اولویت اول  کانون دانش آموختگان، شناسایی هنرجویان دهه 60 و 70 است

مشاور مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به اهمیت کانون دانش آموختگان و مسائل مطرح شده در آخرین نشست، مطرح کرد: کانون دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران وظیفه دارد با کمک تمام مدیران دفاتر انجمن، روی دانش آموختگان خود نظارت داشته باشد و از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کند، به عنوان مثال اگر سال‌ها از تولید آخرین فیلم کوتاه و یا فعالیت سینمایی آن‌ها گذشته است، خبری از آن‌ها بگیرد و در صورت امکان شرایط را برای فعالیت‌ آن‎ها مهیا کند و اگر در حال حاضر در حال تولید و فعالیت هستند، ظرفیت‌های انجمن را برای کمک و حمایت از دانش آموختگان خود فعال کند.

وی افزود: از دهه شصت تاکنون بالغ بر 250 هزار نفر، هنرجوی انجمن سینمای جوانان ایران بودند و بررسی، حمایت و شناسایی آن‌ها اتفاق فرخنده‌ای است که هم‌اکنون درحال انجام است و توجه ویژه ما در کانون، در مرحله اول روی هنرجویان دهه 60 و 70 انجمن قرار دارد.

نجاتی ضمن دعوت و تاکید براینکه دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران می‌توانند برای شناسایی بهتر در پورتال کانون دانش آموختگان سایت انجمن به نشنانی iycs.ir ثبت نام کنند، توضیح داد: پس از شناسایی قصد داریم کارت دانش آموختگان انجمن را برای هنرجویان صادر کنیم و یک‌سری برنامه‌ریزی‌ها برای حمایت از آن‌ها در نظر گرفته‌ایم که در آینده به صورت دقیق‌تر و تکمیلی اعلام خواهیم کرد، البته تمام این موارد منوط به تایید و احراز صلاحیت توسط کارشناسان انجمن است.

مدیر کانون دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران در پایان عنوان کرد: اولویت این است که ویژه برنامه‌های انجمن سینمای جوانان ایران مانند، جشنواره‌ فیلم کوتاه تهران، جشنواره‌های منطقه‌ای، هفته‌های فیلم و عکس  و همچنین پاتوق‌های فیلم کوتاه با حضور تعدادی از اعضای کانون دانش آموختگان برگزار شود تا ارتباط بین آن‌ها و بدنه انجمن سینمای جوانان ایران همچنان حفظ شود.

ظرفیت‌های «ایده تا تولید»

در ادامه، سعید نجاتی که هم‌اکنون مدرس دوره فیلم‌سازی تعاملی انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر ویژه تهران است، درباره ساختار و ظرفیت‌های اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» اشاره کرد و گفت: من به عنوان مدرس با نوع عملکرد و ساختار «ایده تا تولید» آشنایی داشتم و در گذشته با هنرجویان فیلم‌سازی انجمن این شکل از تولید را بارها تجربه کرده‌ایم؛ معتقد هستم که حُسن سینمای جوان، سرعت عمل آن در روند آموزش است. انجمن سینمای جوان، هنرجویان خود را از سطح یک تئورسین که صرفا محتواهای علمی سینما را می‌داند متمایز می‌کند و آن‌ها را به سمت یک هنرجوی عمل‌گرا، باتجربه و کاربلد رشد و حرکت می‌دهد.

کارگردان فیلم کوتاه «صراحی» تصریح کرد: فیلم‌سازها عموما در ابتدای زمان فیلم‌سازی خود، از صحنه و پشت دوربین قرار گرفتن ترس دارند و یا تجربه کافی برای مدیریت صحنه را ندارند، به همین دلیل خروجی هنرجویان انجمن به ویژه هنرجویانی که در اردوهای فیلم‌سازی «ایده تا تولید» شرکت کرده‌اند، پرورش یک هنرجوی باسواد و البته باتجربه است.

وی در ادامه درباره نحوه و اولویت گزینش هنرجوها برای حضور در اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» افزود: گزینش 60 هنرجویی که در چهار اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» شرکت کرده‌اند، اتفاقی نیست؛ این هنرجویان به نوعی بورسیه انجمن سینمای جوانان ایران شده‌اند و این شرایط را پیدا می‌کنند که بدون صرف هزینه در کنار فیلم‌سازهای بزرگ و با تجربه سینمای کوتاه و بلند ایران، روند تولید یک فیلم کوتاه را  همراه با کارگروهی تجربه کنند.

«ایده تا تولید» ریسک آزمون‌وخطا را سر صحنه کاهش می‌دهد

مدیر کانون دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان با بیان اینکه ای کاش، زمانی که ما هم هنرجوی انجمن سینمای جوان بودیم، اردوهای «ایده تا تولید» برگزار می‌شد که ریسک آزمون و خطا در صحنه را برای نسل ما کمتر کند، عنوان کرد: «ایده تا تولید» تجربه چندین فیلم‌برداری سر صحنه را برای هنرجویان فراهم می‌کند و به نوعی در یک شب مسیر چندساله فیلم‌سازها را هموار می‌کند، به این شرط که از این ظرفیت و فرصت به خوبی استفاده کنند.

نجاتی ضمن بیان چند توصیه به هنرجویان و مدیران دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران، عنوان کرد: دفاتری که اردوی «ایده تا تولید» را برگزار می‌کنند و یا سهمیه معرفی فیلم‌ساز دارند، باید با دقت نظر بیشتر و شناخت عمومی‌تری هنرجویان خود را برای اردو معرفی کنند و مدیرانی که مسئولیت برگزاری اردوها را دارند، توجه کنند که شرایط ارتباط، آشنایی و تبادل نظر بین استاد و هنرجویان هر ژانر باید فراهم شود که بازدهی اردو در زمان برگزاری جلسات حضوری، در کمترین زمان مراحل پیش تولید فیلم‌های کوتاه صورت بگیرد و در ادامه روند تولید و پس تولید با تمرکز و دقت بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به تجربه حضور در سومین اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» اردبیل اضافه کرد: بهتر است فیلم‌نامه و طرح‌ها، فارغ از بستر ژانرها، قالب مشخص‌تری داشته باشند تا بهتر و دقیق‌تر بتوان به یک ایده واحد رسید؛ در ضمن به دلیل اینکه شناختی از لوکیشن‌ها و فضاهای محیطی شهر مورد نظر وجود ندارد، ساختار و بستر فیلم‌ها را براساس فضای محیطی شهر مورد نظر ارائه شود.

کارگردان فیلم کوتاه «دابر» درباره نحوه مدیریت ایده و تولید فیلم کوتاه گروه ملودرام در اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» اردبیل گفت: اولین روزی که در شهر اردبیل مستقر شدیم، به همراه هر پنج هنرجوی گروه به سطح شهر رفتیم تا ضمن دیدن لوکیشن‌های مختلف، در گفتگوی جمعی براساس لوکیشن‌های موجود، ایده‌های مختلفی را بررسی کنیم، در نهایت پس از انتخاب ایده در روز دوم به نوشتن فیلم‌نامه و بررسی ساختارهای ژنریک فیلم کوتاه پرداختیم و از روز سوم مرحله تولید را آغاز کردیم.

نجاتی در پایان با اشاره به ظرفیتی که «ایده تا تولید» و تولیدات آن دارد، تصریح کرد: فیلم‌های کوتاهی که در اردوهای فیلم‌سازی «ایده تا تولید» ساخته می‌شوند، صرفا نباید فیلم‌های حرفه‌ای و حتی نیمه حرفه‌ای باشند، که البته هستند؛ نکته این است که هدف، آموزش روند و پروسه تولید در یک شرایط نیمه حرفه‌ای و اینکه فیلم‌سازها با کارگروهی و چالش‌هایی که در آینده سر صحنه برای آن‌ها هزینه‌ساز خواهد شد، همچنین نحوه تعامل با عوامل و بازیگران، اجرای دکوپاژ و مدیریت صحنه آشنا شوند.

 

فیلم « 7600 » در جشنواره ملی فیل...
«تیر خلاص» در فرانسه
هشتمین جلسه پاتوق با سه درام و ی...
بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
روایتی از استعمار اروپاییان با ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *