جستجو
در نشست فیلم کوتاه تبریز؛

 

 

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، صد و هشتاد و نهمین نشست فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر تبریز؛ با نقد و پخش فیلم کوتاه «این کیک با شکوه» ساخته مشترک «مارک جیمز رولز و اما دسواف» محصول سال 2018،  روز شنبه هشتم اردیبهشت‌ماه هزار و چهارصد و سه در سالن سینما تک مجتمع سینمایی تبریز برگزار شد.

فیلم بصورت اپیزودیک و با تکنیک استاپ موشن روایتی از دوران استعمار بلژیک در آفریقا است. بلژیک یکی از دول استعماگر اروپایی در قرن نوزدهم، در عصر پاشاهی لئوپولد دوم کشور بلژیک کشور کنگو در آفریقا را به استعمار خویش درآورد. در فیلم شخصیت لئوپولد اسنادی است اما بقیه رویدادها روایت‌هایی داستانی از مناسبات مردمان عادی اروپایی و آفریقایی نسبت به امر استعمار است.

 

 

پیش از پخش فیلم رشید قربانی مجری-کارشناس جلسه، صحبت‌های اولیه را در راستای معرفی فیلم انجام داد.

در ادامه و پس از پخش، نقد فیلم در دستور کار جلسه قرار گرفت.

فیلم از پنج اپیزود تشکیل یافته است. این پنج اپیزود به ترتیب رویای پادشاه، هتل کوتوله، سرنوشت ون مول، پورتر گم شده و فراری نام دارند. اپیزودهای ارتباط مستقیم و خطی چندانی با هم ندارند هر چند عناصری از هر اپیزود در دیگری هم یافت می شود. به عبارت بهتر زنجیره ای نه چندان محسوس که تشکیل یافته از عناصر داستانی است که اپیزودها را به هم مرتبط می کند. فصل مشترک همه این اپیزودها امر استعمار است. اپیزود اول با پادشاه لئوپولد آغاز و در پایان با رویای حضور یکی از شخصیت ها در محضر وی اپیزود نهایی و فیلم پایان می یابد. در این الگوی دایره ای قساوت های اروپاییان با آفریقایی ها در یک بستر معنا باخته و مسخ شده به تصویر کشیده می شود. اروپاییانی که از حضور در مستعمره ناراضی هستند و تاوان این نارضایتی آسیب های فیزیکی به سیاهان  و انزوای و تنهایی مسخ آمیز اروپاییان است.

 

آنچه به‌ندرت به فیلمسازان آموزش ...
با «کتاب» دلم برای فیلمسازی قرص ...
فیلمسازی ژانر و مسئله پیچیده «بو...
از هر چیزی می‌توان عکس گرفت، اما...
تشکر رئیس سازمان سینمایی از دبیر...
یکی بود، یکی نبود؛ فیلم‌کوتاه بو...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *