جستجو


با تمرکز بر اهمیت سینمای اقتباسی؛ انجمن سینمای جوانان ایران، با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران،
  اردوهای تخصصی «از کتاب تا فیلم» را برگزار می‌کند.

 

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، در راستای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و تولید فیلم کوتاه اقتباسی، انجمن سینمای جوانان، فراخوان شرکت در اردوی فیلم‌سازی «از کتاب تا فیلم» را منتشر کرد. این اردوی تخصصی در دو بخش “کتاب‌های پیشنهادی و اقتباس آزاد” برگزار خواهد شد. در این راستا کتاب‌هایی به شرکت‌کنندگان پیشنهاد می‌شود که پیش‌تر مجوز اقتباس آن‌ها از ناشر و صاحب اثر توسط «خانه کتاب و ادبیات ایران» تهیه شده و علاقه‌مندان می‌توانند برمبنای آن‌ها فیلم‌نامه‌هایی خود را بنویسند.

ناظر بر راهبردهای انجمن سینمای جوانان ایران با محوریت حمایت از آثار اقتباسی، دوازده فیلم­نامه به مرحله نهایی اردوی تخصصی با تایید استاد راهنما، راه پیدا خواهند کرد. از میان فیلم‌نامه‌های حاضر در اردوی تخصصی؛ چهار فیلم‌نامۀ اقتباسی (دو فیلم‌نامه داستانی و دو فیلم‌نامه شخصیت‌نگار) تا سقف چهارصد میلیون تومان با همکاری مشترک خانه و ادبیات ایران و انجمن سینمای جوانان برای تولید برگزیده خواهند شد. و هشت فیلم‌نامه دیگر حاضر در اردو تا سقف 150 میلیون تومان از طرف انجمن سینمای جوانان ایران مورد حمایت قرار خواهند گرفت. لازم به ذکر است کلیه قراردادها توسط معاونت تولید انجمن سینمای جوانان ایران تنظیم و منعقد ‌خواهد شد.

متن فراخوان شرکت در اردوی تخصصی از کتاب تا فیلم اقتباسیدر ادامه آمده است:

 یکی از شاخصه‌های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری میزان مطالعه و کتاب‌خوانی مردم آن مرز و بوم است. کشور تاریخی ما ایران اسلامی از قدیم‌الایام تاکنون با داشتن تمدنی چند هزارساله و مراکز متعدد علمی، فرهنگی و کتابخانه‌های معتبر و دانشمندان بزرگ با آثار ارزشمند تاریخی سرآمد بوده و در عرصه فرهنگ و تمدن جهانی به­سان خورشیدی تابناک می‌درخشد و با فرزندان نیک نهاد خویش هنرنمایی می‌کند.

“انجمن سینمای جوانان ایران” و “خانه کتاب و ادبیات ایران” در تداوم همکاری‌های مشترک و به منظور رشد و اعتلای فرهنگ و هنر ایران اسلامی به‌ عنوان عناصر هویت ملی و ترویج کتاب و کتاب‌خوانی؛ اقدام به تولید مشترک چهار فیلم کوتاه حرفه‌ای اقتباسی با سقف حمایت تولید تا چهار میلیارد ریال برای هر فیلم، با شرایط زیر می‌کند:

فیلم­نامه‌نویسان می­توانند در مهلت اعلام شده، با ارسال فیلم­‌نامه اقتباسی، در یکی از دو بخش داستانی یا شخصیت‌نگار، در قالب داستانی یا مستند، با ذکر منبع اقتباس از میان کتاب‌های پیشنهادی و یا منبع مورد نظر خود، اقدام به شرکت در این اردو نمایند. از میان آثار رسیده، دوازده اثر انتخاب و در اردوی تخصصی چهار روزۀ فیلم‌­نامه اقتباسی شرکت خواهند داشت و در گروه­های حداکثر چهار نفره، با مشورت چهار استاد راهنما (فیلم‌نامه‌نویس و فیلم‌ساز)، فیلم­نامه‌­ها تکمیل و برای شرکت در عرضه‌نمایه (Pitching) آماده خواهند شد.

منابع اقتباس:

  1. کتاب‌های پیشنهادی (پیوست)
  2. کتاب‌های آزاد (نویسندگان ایرانی)

فیلم‌نامه‌های اقتباسی

  1. فیلم کوتاه داستانی
  2. فیلم کوتاه شخصیت‌نگار

شرایط شرکت‌کنندگان در اردو:

  1. کلیه آثار رسیده به “دبیرخانه انتشارات و پژوهش” می‌بایستی مجوز نویسنده یا نویسندگان و ناشر را به همراه داشته باشند. (حداکثر 72 ساعت پس از اعلام نهایی منتخبین فیلم‌نامه جهت حضور در اردوی تخصصی بایستی مجوز نویسنده یا نویسندگان ارائه گردد.)

تبصره الف: کتاب‌های پیشنهادی نیازی به اخذ مجوز ندارد.

  1. انتخاب نهایی فیلم‌نامه منوط به تایید سوابق حرفه‌ای فیلم‌ساز توسط معاونت تولید و پشتیبانی فنی انجمن سینمای جوانان است.

الف: فیلم‌­نامه‌نویس

  • فیلم‌نامه‌نویس یا فیلم‌نامه‌نویسان می‌تواند اثر برگزیده‌اش را به کارگردانی که تمایل دارد و سوابق حرفه‌ای وی مورد تایید معاونت تولید باشد، واگذار نماید و هزینه تالیف فیلم‌نامه را از انجمن دریافت کند.
  • فیلم­نامه­‌نویس یا فیلم‌نامه‌نویسان پیش از بارگذاری اثر؛ می‌بایستی کارگردان پیشنهادی را معرفی نمایند و یا انتخاب کارگردان را به اختیار معاونت تولید انجمن سینمای جوانان ایران واگذار کند.

 

ب:  فیلم‌­نامه‌نویس/ فیلم‌­ساز

  • فیلم‌­سازی که فیلم‌نامه­ نگارش شده­ وی، در بین چهار اثر نهایی برگزیده باشد و سوابق حرفه‌ای وی مورد تایید معاونت تولید واقع شود، با ایشان عقد قرارداد تولید فیلم حرفه‌ای منعقد خواهد شد.

 شرایط حضور در اردوی تخصصی

  1. نویسندگان هر یک از فیلم‌نامه‌های منتخب، مهمان اردوی “از کتاب تا فیلم اقتباسی” خواهند بود و شخصا در جلسه­ عرضه­نمایه (pitching) فیلم­نامه خود به اتفاق کارگردان، شرکت می­نماید.
  2. شیوه­ اقتباس و نگارش آثار، باید مطابق شیوه‌نامه پیوست باشد.
  3. اردو در دو بخش داستانی و شخصیت‌نگار تشکیل خواهد شد.
  4. تولید چهار فیلم کوتاه اقتباسی برگزیده، به اعتبار هر فیلم حداکثر چهارصد میلیون تومان.
  5. اولویت تولید فیلم اقتباسی در بخش فیلم کوتاه اقتباسی با داستان‌های ایرانی است؛ و یا کتاب‌های پیشنهادی (پیوست)
  6. اولویت تولید فیلم اقتباسی در بخش فیلم کوتاه شخصیت‌نگار و بر اساس یکی از شخصیت‌های زیر ‌باشد: مفاخر و مشاهیر ملی، اهالی قلم و صنعت نشر و یا از کتاب‌های پیشنهادی (پیوست).
  7. فیلم‌نامه‌‌نویس در هر دو بخش داستانی و یا شخصیت‌نگار، در انتخاب داستان و شخصیت می‌تواند به صورت آزاد شرکت کند.
  8. هر فرد می‌تواند فقط یک فیلم‌نامه به دبیرخانه ارائه کند.
  9. از فیلم‌نامه‌‌هایی که مشترکا نوشته می‌شود فقط یک نفر در اردو حضور خواهد داشت و دیگر نفرات جهت حضور می‌بایستی هزینه شرکت در اردو را پرداخت نمایند.
  10. فیلم‌نامه‌های اقتباسی منتخب توسط انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران چاپ و عرضه و یک نسخه از کتاب به نویسنده یا نویسندگان هدیه خواهد شد. این کتاب صرفا کاربردی آموزشی خواهد داشت و همه­ حقوق فیلم‌نامه، متعلق به فیلم‌نامه‌نویس خواهد بود.
  11. انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران حق رد یا قبول و نیز ویراستاری فیلم‌نامه‌ها را برای خود محفوظ می‌دارد.

 

علاقه­‌مندان می‌­توانند فیلم‌­نامه­‌های اقتباسی خود را به انتشارات و پژوهش انجمن سینمای جوانان ایران ارسال فرمایند.

پیام‌نگار iycs.pub@gmail.com

 

  • آخرین مهلت ارسال فیلم‌نامه‌های اقتباسی تا روز یک‌شنبه دهم دی ماه 1402 است.

 

شیوه‌نامه نگارش فیلم‌نامه کوتاه اقتباسی

 

کتاب‌های پیشنهادی تولید فیلم حرفه‌ای اقتباسی

از برگزاری جشنواره فیلم وعکس ژیا...
رویداد ملی عکس لاهیجان
شرایط فیلم‌سازی در استان رکورددا...
اردوی یکروزه فیلم‌سازی ارگ تاریخ...
از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جل...
«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *