جستجو

 

به بهانه برگزاری جشنواره ی فیلم شبدیز

به جای قلاب تور بیاندازید! / توجه به ظرفیت های جشنواره شبدیز در ارتقا هنر کرمانشاه
به قلم: محدثه بهراد (۱)  _ عضو انجمن سینمای جوان کرمانشاه

 

خبر برگزاری جشنواره‌ شبدیز در کرمانشاه آن هم بعد از گذشت بیست و پنج سال ‌می‌تواند اتفاق بسیار هیجان‌انگیزی برای اهالی سینما باشد. اتفاق خوشایندی که حتما باعث انگیزه و تلاش بیشتر سینماگرایان این مرز و بوم خواهد شد و  فرصت خوبی را برای به نمایش گذاشتن توانمندی تحصیل‌کردگان و دانش‌آموختگان سینما فراهم خواهد آورد.

 این جشنواره همچنین می‌تواند سهم به‌سزایی در محک زدن و  تبلور استعدادهای بالقوه جوانان و ارائه  نگرش، دانش و بینش آنان داشته باشد.

حال در این فرصت مغتنم و در آستانه  برگزاری جشنواره‌ای که حتی تا قرنی دیگر نیز ممکن است در کرمانشاه مانند آن را نبینیم، توجه به این نکته ضروری است که مسئولان فرهنگی و سینمایی استان تا چه اندازه می‌توانند وظیفه خطیر میزبانی را به نحو احسن به انجام برسانند و با تلاش همه جانبه  خود از ظرفیت‌های این جشنواره برای ارتقای هنر سینما در استان بهره ببرند و اشتیاق و علاقه‌مندی جوانان را در به فعل رساندن اندیشه‌های نو بیشتر کنند.

همچنین باید دید سهم فیلم‌سازان جوان و حتی پیشکسوت استان کرمانشاه در این جشنواره بزرگ چقدر خواهد بود؟ آیا مثل برخی جشنواره‌های ادبی و فرهنگی که تاکنون در کرمانشاه برگزار شده، با توجه به خوی مهمان‌نوازی کرمانشاهی‌ها، داوران جشنواره بیشترین امتیاز را هرچند بی‌لحاظ فرم و محتوا برای مهمانان جشنواره قائل خواهند شد و یا از آثار خوب و قابل اعتنای کرمانشاهی‌ها هم تقدیر به عمل خواهد آمد؟

آیا برگزاری این جشنواره می‌تواند توجه مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور و حتی استان را در پذیرش و ساخت فیلم‌های دفاع مقدس جلب کند تا بتوان حقایق هشت سال جنگ تحمیلی،  آسیب‌های جدی که  به ساختار روحی تک‌تک افراد و سازه‌های فرهنگی و اجتماعی این دیار مقاوم وارد شده و عقب‌ماندگی‌ها و عوارض ناشی از جنگ را همچون استان‌های جنوبی به تصویر کشید؟

آیا مسئولان فرهنگی از این پس می‌توانند زمینه  پرداختن به حماسه‌های بی‌دریغ و یا اندیشه‌ها، زبان و گویش و آداب و رسوم این مردم همیشه سرفراز که سال‌های سال از همه جهات از دید بسیاری از مسئولان جامعه دور مانده و هرگز شایسته عظمت‌شان با آنها برخورد نشده را برای فیلم‌سازان استان فراهم نمایند؟

و آیا تکرار این‌گونه جشنواره‌ها خواهد توانست به توسعه فرهنگ عمومی مردم در آشتی با سینما و قراردادن سهم دیدن یک فیلم خوب در طول هفته یا ماه در سبد خانواده و پرداختن فیلم‌سازان مستندساز به این‌همه جاذبه فرهنگی و توریستی و تنوع زیست‌محیطی و شناسایی دانشمندان، ادیبان و فرهیختگان این دیار و شناساندن همه  پتانسیل‌های استان به مردم میهن کمک کند؟

 همچنین امید می‌رود که پس از اختتامیه جشنواره، مسئولان و دست‌اندرکاران مربوطه نسبت به  تلاش همه جانبه خود در ایجاد بستر مناسب برای تأمین و ارائه  تجهیزات، مکان و بودجه  برابر با مرکز و کلان‌شهرها ، به فیلم‌سازان استان اقدام نموده و این عزیزان را رها نکرده و به دست فراموشی نسپارند تا شاهد حصول نتایج رضایت‌بخش و درخور لیاقت این استان باشیم.

انشاءا… جوانان فعال کرمانشاهی در عرصه فیلم و سینما سوار بر اسب  شبدیز و مسلح به شمشیر تیز دانایی از این راه پرفراز و نشیب عبور کرده و به مقصد رسیده و خبر مرگ شبدیز در دیار خسروپرویز به گوش نخواهد رسید.

 


 

  1. مهندس برق_ الکترونیک.
    فارغ‌التحصیل انجمن سینمای جوانان کرمانشاه
    شاعر، نویسنده، تدوین‌گر، وکارگردان
    برگزیده جشنواره اینترنتی فیلم اولی‌ها سال ۹۵
    چاپ آثاری در ِکتاب بهار بی‌پاییز (جشنواره شعر اعتیاد) و مهر باران (جشنواره داستا‌ن‌نویسی دانشجویی)
هشتمین جلسه پاتوق با سه درام و ی...
بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
روایتی از استعمار اروپاییان با ...
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای ج...
از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خن...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *