جستجو

 

به بهانه برگزاری جشنواره ی فیلم شبدیز

به جای قلاب تور بیاندازید! / توجه به ظرفیت های جشنواره شبدیز در ارتقا هنر کرمانشاه
به قلم: محدثه بهراد (۱)  _ عضو انجمن سینمای جوان کرمانشاه

 

خبر برگزاری جشنواره‌ شبدیز در کرمانشاه آن هم بعد از گذشت بیست و پنج سال ‌می‌تواند اتفاق بسیار هیجان‌انگیزی برای اهالی سینما باشد. اتفاق خوشایندی که حتما باعث انگیزه و تلاش بیشتر سینماگرایان این مرز و بوم خواهد شد و  فرصت خوبی را برای به نمایش گذاشتن توانمندی تحصیل‌کردگان و دانش‌آموختگان سینما فراهم خواهد آورد.

 این جشنواره همچنین می‌تواند سهم به‌سزایی در محک زدن و  تبلور استعدادهای بالقوه جوانان و ارائه  نگرش، دانش و بینش آنان داشته باشد.

حال در این فرصت مغتنم و در آستانه  برگزاری جشنواره‌ای که حتی تا قرنی دیگر نیز ممکن است در کرمانشاه مانند آن را نبینیم، توجه به این نکته ضروری است که مسئولان فرهنگی و سینمایی استان تا چه اندازه می‌توانند وظیفه خطیر میزبانی را به نحو احسن به انجام برسانند و با تلاش همه جانبه  خود از ظرفیت‌های این جشنواره برای ارتقای هنر سینما در استان بهره ببرند و اشتیاق و علاقه‌مندی جوانان را در به فعل رساندن اندیشه‌های نو بیشتر کنند.

همچنین باید دید سهم فیلم‌سازان جوان و حتی پیشکسوت استان کرمانشاه در این جشنواره بزرگ چقدر خواهد بود؟ آیا مثل برخی جشنواره‌های ادبی و فرهنگی که تاکنون در کرمانشاه برگزار شده، با توجه به خوی مهمان‌نوازی کرمانشاهی‌ها، داوران جشنواره بیشترین امتیاز را هرچند بی‌لحاظ فرم و محتوا برای مهمانان جشنواره قائل خواهند شد و یا از آثار خوب و قابل اعتنای کرمانشاهی‌ها هم تقدیر به عمل خواهد آمد؟

آیا برگزاری این جشنواره می‌تواند توجه مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور و حتی استان را در پذیرش و ساخت فیلم‌های دفاع مقدس جلب کند تا بتوان حقایق هشت سال جنگ تحمیلی،  آسیب‌های جدی که  به ساختار روحی تک‌تک افراد و سازه‌های فرهنگی و اجتماعی این دیار مقاوم وارد شده و عقب‌ماندگی‌ها و عوارض ناشی از جنگ را همچون استان‌های جنوبی به تصویر کشید؟

آیا مسئولان فرهنگی از این پس می‌توانند زمینه  پرداختن به حماسه‌های بی‌دریغ و یا اندیشه‌ها، زبان و گویش و آداب و رسوم این مردم همیشه سرفراز که سال‌های سال از همه جهات از دید بسیاری از مسئولان جامعه دور مانده و هرگز شایسته عظمت‌شان با آنها برخورد نشده را برای فیلم‌سازان استان فراهم نمایند؟

و آیا تکرار این‌گونه جشنواره‌ها خواهد توانست به توسعه فرهنگ عمومی مردم در آشتی با سینما و قراردادن سهم دیدن یک فیلم خوب در طول هفته یا ماه در سبد خانواده و پرداختن فیلم‌سازان مستندساز به این‌همه جاذبه فرهنگی و توریستی و تنوع زیست‌محیطی و شناسایی دانشمندان، ادیبان و فرهیختگان این دیار و شناساندن همه  پتانسیل‌های استان به مردم میهن کمک کند؟

 همچنین امید می‌رود که پس از اختتامیه جشنواره، مسئولان و دست‌اندرکاران مربوطه نسبت به  تلاش همه جانبه خود در ایجاد بستر مناسب برای تأمین و ارائه  تجهیزات، مکان و بودجه  برابر با مرکز و کلان‌شهرها ، به فیلم‌سازان استان اقدام نموده و این عزیزان را رها نکرده و به دست فراموشی نسپارند تا شاهد حصول نتایج رضایت‌بخش و درخور لیاقت این استان باشیم.

انشاءا… جوانان فعال کرمانشاهی در عرصه فیلم و سینما سوار بر اسب  شبدیز و مسلح به شمشیر تیز دانایی از این راه پرفراز و نشیب عبور کرده و به مقصد رسیده و خبر مرگ شبدیز در دیار خسروپرویز به گوش نخواهد رسید.

 


 

  1. مهندس برق_ الکترونیک.
    فارغ‌التحصیل انجمن سینمای جوانان کرمانشاه
    شاعر، نویسنده، تدوین‌گر، وکارگردان
    برگزیده جشنواره اینترنتی فیلم اولی‌ها سال ۹۵
    چاپ آثاری در ِکتاب بهار بی‌پاییز (جشنواره شعر اعتیاد) و مهر باران (جشنواره داستا‌ن‌نویسی دانشجویی)
«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...
«پیام خصوصی» در جشنواره کونکوردی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *