جستجو
سیامک سلیمانی عضو هیأت انتخاب و داوری بخش فیلم جشنواره منطقه‌ای ساوالان:

سیامک سلیمانی استاد کارگاه پیچینگ «فرصت‌ها و ملزومات» شصت و هشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشگین‌شهر-ساوالان در این رویداد بیان کرد: «ایده» و «نحوه ارائه» در پیچینگ نقش زیادی برای تثبیت موقعیت فیلمساز نزد شورا دارد و پیچینگ، تولید را ساختارمند و حرفه‌ای‌تر و از قائم به فرد بودن روند تایید طرح‌ها خارج کرده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، کارگاه پیچینگ «ملزومات و فرصت‌ها» روز چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ با حضور عطا مجابی و سیامک سلیمانی در شصت و هشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشگین‌شهر-ساوالان برگزار شد.

سیامک سلیمانی استاد این کارگاه در بخش ابتدایی این کارگاه از شرکت‌کنندگان درباره تجربه‌های حضورشان در جلسات پیچینگ پرسید. وی گفت: مبنای پیچینگ، در جذب حمایت سرمایه‌گذاران است. این اتفاق در سال ۹۸ برای اولین بار در انجمن سینمای جوانان ایران کلید خورد. قبل از این ایام همه چیز بسیار قائم به فرد بود و در شهرستان‌های دور افتاده که دسترسی به ستاد مرکزی بسیار مشکل بود، سخت انجام می‌شد. کارکرد پیچینگ ممکن است ابتدا تنها این به نظر برسد که شما طرحی را ارائه می‌کنید تا حمایت مالی دریافت کنید. چراکه به دلیل فراوانی تقاضا به هر حال باید گزینشی اتفاق بیافتد.

وی ادامه داد: این گزینش بر عهده یک شورا گذاشته شده است تا فیلمسازان تنها به گرفتن یک پاسخ آری یا نه اکتفا نکنند و به طور کلی فرآیند تایید طرح‌ها و تولید از طریق پیچینگ حرفه‌ای تر شده است. وی افزود: به جز اعتباری که از مسیر پیچینگ برای فیلمساز دریافت می‌شود، این فرآیند دو کارکرد مهم دیگر نیز دارد، نخست این که اولین فرصت جدی برای سنجش ایده‌ و درک کردن نقاط ضعف و قوت احتمالی اثر را فراهم می‌کند.

سلیمانی خاطر نشان کرد: پیچینگ همچنین برای بسیاری مواجهه با افرادی است که بدون شناخت قبلی از او، مبنای قضاوتشان درباره طرح رزومه خودش و ویژگی‌های آن اثر است. بنابراین بدون سوگیری نواقص و نکات زیادی را درباره طرح خود خواهند فهمید. متوجه هایلایت‌ها و ایده محرک و ایده ناظر و فرم اجرایی خود خواهند شد.

این مدرس سینما خاطر نشان کرد: پیچینگ ما را از دام افتادن در ترندها، برآورد بودجه نادرست و ناآشنایی با فیلم‌های مشابه و…نجات می‌دهد.

سلیمانی با اشاره به اینکه دو نوع پیچینگ در سراسر دنیا وجود دارد، بیان کرد: در مورد اول فیلمنامه‌ها از سراسر کشور ارسال می‌شوند و هفت دقیقه فرصت برای دفاع از هر اثر برای ارائه کننده وجود دارد و‌ در نهایت پاسخ آری یا خیر یا نیاز به بازنویسی داده می‌شود. پیچینگ انجمن سینمای جوانان ایران به این شیوه انجام می‌شود و فیلمنامه در‌صورت نیاز به بازنویسی یک بار دیگر فرصت دارد توسط نویسنده به شورا برای ارزیابی ارائه شود. البته این مراحل زمانی طی می‌شود که فیلمنامه استانداردهایی داشته باشد تا به این جلسه دعوت ‌شود.

وی عنوان‌کرد: بر اساس تجربه فیلمسازانی که تجربه کمی از حضور در این جلسه داشته‌اند، معمولا با یک‌موضع وارد جلسه می‌شوند گویی در صحنه یک دادگاه حضور دارند و شورایی قرار است مانع تولید فیلم‌شان شود اما واقعیت این است که هر شورا در هر جا‌ برایش افتخار است که یک فیلم خوب را خروجی بدهد و به آن افتخار کند؛ مشروط بر اینکه شما توانسته باشید خودتان و کارتان را صادقانه و درست معرفی کنید. «ایده» و «نحوه ارائه» در اینجا نقش زیادی برای تثبیت خودمان دارد.

وی درباره مراحل پیچینگ توضیح داد: در ابتدای پیچینگ معرفی فیلمساز باید خیلی کوتاه توسط او انجام شود. پورتفلیو در‌ ادامه چیزی است که فیلمساز برای خودش فراهم می‌کند. پیشنهاد من این است که سایتی را برای خود داشته باشد و شوریل یا ویدئوکلیپی برای خود آماده کنید. مشخصات فردی از جمله سن، جنسیت، محل سکونت، تخصص‌ها و رزومه‌ای موجز و لینک‌های ارجاعی مرتبط با ایونت‌ها، جشنواره‌ها و…، نمونه کارها، اطلاعات تماس و… در «پورتفلیو» گنجانده می‌شود.

سلیمانی در ادامه درباره خطاهای مرسوم فیلمسازان در جلسات پیچینگ بیان کرد: فقدان متریال، زاویه دید اشتباه، عدم صداقت، گرفتن موضع دفاعی، سو مدیریت زمان، برآورد غیرمنطقی و ضعف در ارتباط مهم‌ترین خطاهایی است که فیلمسازان در جلسات پیچینگ به آن دچار می‌شوند. در یکی از جلسات پیچینگ ما، از میان هفت فیلمساز تنها یکی از آن‌ها دست پر به جلسه آمده بود و همان نیز کارش مورد پذیرش قرار گرفت.

سلیمانی در بخش دیگری از جلسه با تفکیک نحوه ارائه طرح درباره گونه‌های مختلف داستانی، انیمیشن، مستند و تجربی عنوان کرد: باید بتوانیم در ارتباط با هر نوع فیلم متریال متناسب با آن را ارائه کنیم، مثلا فیلم تجربی متکی است بر ایده‌های محرک فرمال که تاویل پذیر هستند. یا در انیمیشن باید تکنیک‌ها و نمونه کارهای خود فرد یا تیمش ارائه شود. همچنین باید تصور کنید ممکن است روبه‌روی شورایی قرار بگیرید که شاید در پیوند مستقیمی با سینما نباشند و برای مثال افراد اقتصادی و اسپانسر باشند بنابراین باید درک عاطفی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهید.

وی درباره اصل صداقت در جلسات پیچینگ گفت: توصیه می‌کنم اگر به چیزی اعتقاد ندارید درباره اش فیلم نسازید و فیلمنامه ننویسید و عدم صداقت در این جلسات به راحتی توسط شورا درک خواهد شد.

وی درباره موضع دفاعی عنوان کرد: گارد دفاعی نیز به داوران نشان می‌دهد فیلمساز زودرنج است یا شنونده خوبی نیست. بنابراین نباید وارد مجادله یا چانه‌زنی با داوران شوید. پذیرای نظرات آن‌ها باشید و اگر ابهامی دارید از آن‌ها بپرسید.

وی درباره سو مدیریت زمان گفت: وقتی فیلمساز در مدت زمان هفت دقیقه‌ای پیچینگ نتواند کار خود را معرفی کند، چه انتظاری است که داوران بتوانند بودجه ای را در اختیار او قرار دهند تا فیلم بسازد؟! همچنین در ارتباط با برآورد غیرمنطقی نباید کمتر یا بیشتر از حد معقول برای اثر بودجه در نظر گرفت و هیچ یک از این دو حالت مطلوب نیست.

سلیمانی در ادامه کارگاه درباره نحوه ارائه و مواردی که باید توسط فیلمساز لحاظ شود، نکاتی را ارائه کرد.

شصت و هشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشگین‌شهر-ساوالان تا ۵ بهمن ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.

«تیر خلاص» در فرانسه
هشتمین جلسه پاتوق با سه درام و ی...
بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
روایتی از استعمار اروپاییان با ...
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای ج...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *