جستجو
برگزیدگان جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس معرفی شدند؛

مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان شصت‌و‌ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس گفت: جشنواره‌های منطقه‌ای میراث گرانقدری است که از سینمای کوتاه به ما به ارث رسیده است.

 

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس شامگاه جمعه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مجتمع فرهنگی هنری ۹ دی بوشهر برگزار شد. پس از قرائت قرآن کریم و اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران کلیپی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بوشهر نمایش داده شد. در ادامه مجری برنامه شاهین بهرام نژاد از عبدالخالق حسینی قاری و دسته رزم نوازان برای اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد.
حمیدرضا قاید سرپرست انجمن سینمای جوانان بوشهر و دبیر اجرایی جشنواره سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس در ادامه روی سن آمد و با تشکر از همکاران خود در اداره کل ارشاد و دفتر انجمن در بوشهر گفت: از همه عزیزانی که ما را در برگزاری جشنواره کمک کردند، تشکر می‌کنم. من به همین تقدیر و تشکر‌ها از همراهانم که با تلاش شبانه روزی به ویژه در ایام برگزاری جشنواره ادامه داشت، بسنده می‌کنم و باید بگویم بوشهری‌ها بسیار مهمان‌نواز هستند و اگر کم و کاستی احیانا بوده باشد بر گردن من است.
آیین اختتامیه با نمایش ویدئوکلیپی شامل گزیده‌ای از آثار جشنواره ادامه یافت.

*آینده سینمای استان‌ها روشن و امیدوار کننده است
در ادامه علیرضا اسماعیلی مدیرکل حوزه ریاست و مشاور اجرایی سازمان سینمایی پیام محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی به جشنواره را به شرح زیر قرائت کرد:
«به نام خدا و عرض سلام به هموطنان خونگرم و با صفای استان بوشهر و سلام به همه هنرمندان، سینماگران، میهمانان، استادان، داوران و دست‌اندرکاران جشنواره منطقه‌ای خلیج فارس، متاسفانه سعادت حضور در جمع خوب شما عزیزان را نداشتم اما وظیفه می‌دانم مراتب تشکر و قدردانی خودم را از برگزاری این جشنواره ابراز کنم.
برگزاری این رویداد سینمایی در آستانه روز ملی خلیج فارس حاوی مفاهیم و اشارات مضاعفی است تا سینما به مثابه پرنفوذترین رسانه به بازروایی خلیج همیشه فارس و تاریخ پر فراز و نشیب آن از دور زمان تا امروز جدی‌تر بپردازد و در این راستا، نقش شما جوانان فیلمساز در ثبت بزنگاه‌های تاریخ این سرزمین پرافتخار و تمامیت ارضی این مرز و بوم بسیار خطیر است.
سینمای جوان بدون شک، طلیعه‌ای نویدبخش، پر دامنه و اثرگذار در چشم انداز امروز و فردای سینمای ایران است که می‌تواند فصل تازه و روشنی را در ساحت هنر هفتم پدید آورد.
سازمان سینمایی به عنوان یار دیرین خانواده نجیب سینما بیش از همیشه به جایگاه جوانان فیلمساز و ظرفیت‌های بی‌بدیل سینمای استان‌ها، آگاه و همواره در تلاش است تا همه ظرفیت‌های موجود را به کار گرفته و زمینه را برای ظهور و بروز استعدادها و خلاقیت نسل نوجو، با انرژی، باانگیزه و تازه به میدان آمده مهیا سازد.
امروز شاهد شکل‌گیری نشانه‌های «جریان سومی در سینما» هستیم که نسل جوان و متعهد؛ و آگاه به ضرورت‌های ملی و جهانی آن را نمایندگی می‌کند. جریان نوظهوری که با تکیه بر میراث گذشتگان و بزرگان، ادبیات، زبان و افق‌های فکری و فرهنگی خاص خودش را دارد و به منافع ملی و هویت تاریخی این سرزمین دلبسته است.
باید به جریان سوم و گفتمان جدید سینما احترام بگذاریم و آن‌ها را باور کنیم.
این جریان سوم، رهیافتی کاملا تازه و ویژه به سینمای ما اضافه خواهد کرد که مدل رفتاری‌اش شبیه دیگران نیست. موج سوم فیلمسازان جوان، نوعی از فیلمسازی را پیشنهاد می‌دهد که در صورت‌بندی سینمای ما به شدت تازه است. ترکیبی قواره مند، جسورانه، باشکوه و امروزی از سینمای اجتماعی که هم مطالبه‌گر و پرسش‌گر است و هم فرازها و شایستگی‌های فرهنگی جامعه‌ای را که در آن زیست می‌کند، نادیده نمی‌گیرد.
با شناختی که از استعداد و خلاقیت جوانان و سینمای استان‌ها پیدا کرده‌ام، می‌توانم این نوید را بدهم که آینده این سینما بسیار روشن و امیدوار کننده است.
سازمان سینمایی با رویکرد عدالت‌محوری تحولات زیادی را در حوزه احیای سینمای استان‌ها پیش رو دارد و طرح‌های بسیاری از سوی این سازمان در عرصه‌های مختلف تولید، آموزش و زیرساخت و فیلمسازی در حال پیگیری و تحقق است که بخش بزرگی از آن را به زودی رونمایی خواهیم گرد.
شایسته می‌دانم از تلاش های استاندار محترم استان، مدیریت ارشاد استان و همکارانم در انجمن سینمای جوانان به خاطر برگزاری جشنواره منطقه‌ای خلیج فارس قدردانی نمایم.

در سفری که به این استان داشته‌ام با همه وجودم‌، فقدان امکانات اساسی سینما را در کنار غنای چشم‌گیر نیروی انسانی مستعد لمس کردم و امیدوارم با یاری دستگاه‌های اجرایی استان، بخش‌های خصوصی و استاندار پرتلاش و زحمتکش بتوانیم شرایط مناسب استفاده از ظرفیت سینماها را برای مردم خوب این استان فراهم آوریم.
شک ندارم که لیاقت استان بوشهر با توجه به تاریخ درخشان و پرافتخارش در نبرد با استعمار و جایگاهش در دوران دفاع مقدس و نیز، نقش آن در حراست از این سرزمین به مراتب در سینما بیش از این‌هاست.»
اجرای نیمه خوانی موسیقی آیینی بوشهر بخش بعدی این مراسم بود. همچنین کلیپی درباره شهید نادر مهدوی فرمانده ناوگروه دریایی ذوالفقار و از شهدای نبرد خلیج فارس در سال ۱۳۶۶ شامل گفته‌های همرزمانش درباره شخصیت اخلاقی و حرفه‌ای او پخش شد.
در ادامه تیزر کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران با شعار یک خانواده ۲۵۰ هزار نفری پخش شد. مهدی آذرپندار، عبدالرحیم افروغ، مهدی عالی زاده معاون امور اجتماعی سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قادری مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر برای تقدیر از سه عضو کانون دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران به روی سن آمدند. در این بخش از هنرمندان سیدحسین صافی مستندساز بوشهری، فریماه بوشهری از دست اندرکاران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر و رضا یاری منفرد تقدیر شد.
همچنین از داریوش غریب‌زاده و کریم قائقیان هنرمندان پیشکسوت بوشهری یاد شد.
مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در ادامه مراسم اختتامیه گفت: تشکر می‌کنم که در این جمع حضور دارید و در این چند روز همراهی کردید. از اهالی بوشهر و دست اندرکاران برگزاری این رویداد در بوشهر و همکاران خودم که تلاش می‌کنند چراغ جشنواره‌های منطقه‌ای روشن بماند، نیز تشکر می‌کنم.
وی افزود: ۶۶ شاید یک فقط یک عدد باشد اما هرکس دستی در برگزاری جشنواره داشته باشد می‌داند چه کار سختی است. ما باید بدانیم چه دستاوردی به ما به ارث رسیده است و چقدر برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای کار سختی بوده است. داریوش غریب زاده به من می‌گفت یک بار وقتی اسم او را به عنوان برگزیده در یکی از جشنواره‌های منطقه‌ای خواندند، در چاپخانه از شدت خستگی کار جشنواره خوابش برده بوده است. این جشنواره‌ها در جنگ و کرونا و هر شرایط سخت دیگری برگزار شده و فراز و نشیب داشته اما هیچ وقت تعطیل نشده اند.
آذرپندار خاطر نشان کرد: انشالله فیلم‌سازان جوان نیز کمک کنند این جشنواره‌ها تداوم داشته باشند و بتوانیم از هر ظرقیتی برای دیده شدن فیلم‌های کوتاه که مطلوم هستند، بهره ببریم. امیدوارم هم برگزیدگان و هم کسانی که برنده نشدند هر دو با انگیزه به کارشان ادامه دهند. ما تمام تلاش مان را برای برگزاری جشنواره خلیج فارس کردیم و امیدواریم کم و کاستی‌ها را بر ما ببخشید.
خیام‌خوانی گروه موسیقی بین‌المللی شبدیز بخش ویژه موسیقی آیین اختتامیه جشنواره شصت و ششم منطقه‌ای خلیج فارس بود که با استقبال مخاطبان همراه شد.

*برگزیدگان بخش عکس معرفی شدند
در ادامه جوایز بخش عکس جشنواره اعلام شد.
در بخش عکس شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس لوح تقدیر و مبلغ 30 میلیون ریال به اکبر شکوه برای عکس «اسکله» از تنگستان اهدا شد. لوح افتخار و مبلغ 40 میلیون ریال به عنوان عکس سوم نیز به جمشید فرجوند فردا برای عکس «آرامش» از بیجار، لوح افتخار و مبلغ 60 میلیون ریال به عنوان عکس دوم به داود کهن ترابی برای عکس «عید دیدنی بزرگترها» از کرج اختصاص یافت. همچنین تندیس جشنواره، لوح افتخار و مبلغ 80 میلیون ریال به عنوان عکس اول به حمیدرضا بازرگانی برای عکس «سلام آقاجان» از زنجان اهدا شد. لوح افتخار، تندیس جشنواره و مبلغ 100 میلیون ریال به عنوان بهترین مجموعه عکس نیز به کیوان جعفری برای مجموعه «مرثیه‌ای برای مهاجران» از ساری درنظر گرفته شد.

در ادامه تیزر معرفی هیات انتخاب و داوری بخش فیلم جشنواره خلیج فارس پخش شد و این اعضا به همراه سعید پوراسماعیلی و میکاییل دیانی برای اهدای جوایز بخش فیلم به روی سن رفتند.

*برگزیدگان بخش فیلم معرفی شدند
در بخش بهترین فیلم با موضوع کارآفرینان و صنایع خلاق لوح افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال در بخش ویژه اهدا می شود به میثم فرهومند و اهورا بارانی برای فیلم داستانی « ترال» از بوشهر اهدا شد.
همچنین لوح افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به عنوان جایزه بخش ” سردار سلیمانی” به “مهدی رجبیان” برای فیلم «تمام خاطرات من» از ساری تعلق گرفت.

در بخش بهترین پژوهش در فیلم مستند از میان 4 نامزد عابدین رمضانی برای فیلم «دمام»، الهه محمدی باغملایی برای فیلم دیوار درباره فیلم «کمپولونی»، جابر قربانی برای فیلم «مانلی»،مهدی صاحبدل برای فیلم «وداع در تپه نقره‌ای»،لوح افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به عابدین رمضانی برای فیلم «دمام» از بوشهر تعلق گرفت.
در بخش بهترین فیلم‌نامه اقتباسی از میان 5 نامزد مصطفی ربانی برای فیلم «برف نو»، رضا رستمی و سیروان کریمی برای فیلم «درخت انار»، مهری رحیم زاده برای فیلم «دروازه بان هانوفر»،ایلناز خیرخواه برای فیلم «کمپانی»، صلاح الدین نوری برای فیلم «شریک من زرافه، لوح افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به ایلناز خیرخواه برای فیلم داستانی «کمپانی» از قزوین اختصاص یافت.

*در بخش بهترین صدای فیلم
از میان 6 نامزد یعقوب عبداللهی صدابردار و محمود موسوی نژاد صداگذار فیلم «نشنیدن»،
ایرج نوروزی صدابردار و حسن مهدوی صداگذار فیلم «برف نو»،
منیر عارفی صدابردار و مجید نجاتی صداگذار فیلم «کا»، آریو انصاری صدابردار و امین محمدی صداگذار فیلم «دمام»، مجید حسینی صدابردار و سیدهادی مهدوی صداگذار فیلم «مرگ غم انگیز پری دریایی»،مریم صبوری صدابردار و مهدی شاداب صداگذار فیلم «آیناز»،
لوح افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به یعقوب عبداللهی صدابردار فیلم «نشنیدن» از تهران تعلق گرفت.
همچنین لوح افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به محمود موسوی نژاد صداگذار فیلم «نشنیدن» از تهران اهدا شد.
در بخش بهترین تدوین از میان 6 نامزد سوران فهیم برای فیلم «بابردوو»، وحیده طوسیان برای فیلم «نشنیدن»،
مسعود فرجام برای فیلم «نقره ای»،پویان شعله ور برای فیلم «دروازه بان هانوفر»،سعید نجاتی برای فیلم «کا»،مصطفی ربانی و مونا مرادی برای فیلم «برف نو»
لوح افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به پویان شعله ور برای فیلم «دروازه بان هانوفر» از قزوین اختصاص یافت.
در بخش بهترین فیلمبرداری از میان7نامزد
علی حسین‌زاده برای فیلم «اضافه خدمت»، علی طالبی برای فیلم «بعد از نیمه شب»، مهدی ایل بیگی برای فیلم «مرحومه»،سالار اردستانی برای فیلم «نقره ای»، نوید زارع برای فیلم «آواها در موج‌ها»، امیرحسین صمیمی برای فیلم «دالتونا» و رحیم بشارت برای فیلم «سرمای سرد»،
لوح افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به علی طالبی برای فیلم داستانی «بعد از نیمه شب» از تهران اهدا شد.
در بخش بهترین استعداد جوان لوح افتخار و مبلغ 80 میلیون ریال به ابوالفضل ساعی مهربانی برای فیلم «به رنگ بی رنگ» از تهران تعلق گرفت.
در بخش بهترین فیلمنامه تألیفی
از میان 6 نامزد محمد منصوبی برای فیلم «بعد از نیمه شب»،ارغوان قاسم‌نژاد و محمدحسین اثنی‌عشری برای فیلم «اضافه خدمت»،مهدی باقری برای فیلم «ژابیز»،حمید صابری برای فیلم «نقره ای»،منان جانبراری برای فیلم «صیاد»زهرا ترکمنلو برای فیلم «صونا»،
لوح افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به مهدی باقری برای فیلم «ژابیز» از تهران تعلق گرفت.
همچنین جایزه ویژه هیات داوران
با اهدای لوح افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال اهدا می شود به مهدی زمانپور کیاسری و منان جان‌براری ” برای فیلم داستانی «صیاد» از ساری در نظر گرفته شد.
لوح افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال در این بخش نیز به مهدی برمال و روزبه شموسی برای بازی در فیلم داستانی “یادگار دوست” از بوشهر رسید.
در ادامه مهدی آذرپندار، قادر آشنا، عبدالرحیم افروغ و طیبه فلکیان به جمع حاضران روی سن برای اهدای بقیه جوایز اضافه شدند.
کسانی که در این بخش تندیس دریافت کردند به صورت مستقیم به چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران راه یافتند.
در بخش بهترین فیلم پویانمایی از میان 3 نامزد برزان رستمی برای فیلم «پژواک»،عدنان زندی برای فیلم «جنگ و رنگ»،جعفر صیادی برای فیلم «جادوی عشق»،لوح افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به برزان رستمیبرای فیلم « پژواک» از سنندج اختصاص یافت.
تندیس جشنواره، لوح افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال نیز به عدنان زندی برای فیلم «جنگ و رنگ» از سنندج اهدا شد.
دربخش بهترین فیلم مستند از میان 4 نامزد مهدی زمانپور کیاسری برای فیلم «آب، باد، خاک، نان»، عابدین رمضانی برای فیلم «دمام»،سرکوت نیکدل و مصعب عباسی برای فیلم «سامورایی‌ها در کردستان»،جابر قربانی برای فیلم «مانلی»،،تندیس جشنواره، لوح افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال به جابر قربانی برای فیلم «مانلی» از ساری درنظر گرفته شد.
در بخش بهترین فیلم تجربی از میان 3 نامزد عیسی بابایی رحیم آبادی برای فیلم «رسم 21»، فرهان بهپور برای فیلم «مکعب قرمز» ومانا پاک سرشت برای فیلم «نیمکت»، تندیس جشنواره، لوح افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال به فرهان بهپور برای فیلم «مکعب قرمز» از مشکین شهر تعلق گرفت.

*در بخش بهترین کارگردانی

فیلم داستانی از میان 6 نامزدمحمد باقری برای فیلم «بعد از نیمه شب»،مهدی یزدانی برای فیلم «اضافه خدمت»،ایلناز خیرخواه برای فیلم «کمپانی»،مهدی زمانپور کیاسری و منان جانبراری برای فیلم «صیاد»،حمید صابری برای فیلم «نقره ای»،مهدی باقری برای فیلم «ژابیز»، تندیس جشنواره ،لوح افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال به محمد باقری برای فیلم «بعد از نیمه شب» از تهران اهدا شد.
در بخش بهترین فیلم جشنواره
از میان نامزدها ایلناز خیرخواه برای فیلم «کمپانی»،مهدی باقری برای فیلم «ژابیز»،نوید رفیعی و حمید صابری برای فیلم «نقره ای»،مهدی زمانپور کیاسری و منان جانبراری برای فیلم «صیاد»،سیدمحمد هادی آقاجانی برای فیلم «بعد از نیمه شب»، تندیس جشنواره، لوح افتخار و مبلغ 250 میلیون ریال ایلناز خیرخواه برای فیلم «کمپانی» از قزوین تعلق گرفت.
مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، علیرضا اسماعیلی مدیرکل حوزه ریاست و مشاور اجرایی رییس سازمان سینمایی، عبدالرحیم افروغ مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و دبیر جشنواره، سعید پوراسماعیلی معاون فرهنگی و آموزش، طیبه فلکیان معاون امور استان‌ها و جشنواره‌ها، علی جعفری معاون اداری مالی، میکاییل دیانی معاون ارتباطات و بازرگانی، سعید نجاتی مشاور مدیرعامل و مدیر کانون دانش آموختگان، هادی آقاجانی معاون تولید و پشتیبانی و محمد منصوبی مدیر باشگاه فیلم اولی‌های انجمن سینمای جوانان ایران، محمدرضا عرب عضو هیات انتخاب و داوری جشنواره، سیدحسین صافی عضو هیات انتخاب و داوری جشنواره، مسعود مدرسی، کاظم دانشی، عادل تبریزی و امیر پذیرفته اعضای هیات انتخاب و داوری جشنواره، محراب محمدزاده، فیلمسازان راه‌یافته به شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس، دست‌اندرکاران برگزاری و جمعی از مدیران و مسئولان سازمان سینمایی حضور داشتند.

از برگزاری جشنواره فیلم وعکس ژیا...
رویداد ملی عکس لاهیجان
شرایط فیلم‌سازی در استان رکورددا...
اردوی یکروزه فیلم‌سازی ارگ تاریخ...
از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جل...
«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *