جستجو
محمدعلی باشه آهنگر مطرح کرد؛

محمدعلی باشه آهنگر که هدایت ژانر «دفاع مقدس» اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» رفسنجان را برعهده داشت، درباره این اردو توضیح داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، هفتمین اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» با دعوت از 15 فیلم‌ساز از 11 شهر کشور به ‌مدت ۷ روز از تاریخ 23 آبان تا 1 آذرماه 1402 در شهر مس سرچمشه رفسنجان برگزار شد.

این اردوی تخصصی فیلم‌سازی فیلم کوتاه، با محوریت سه ژانر «دفاع مقدس» با هدایت محمدعلی باشه‌ آهنگر‌، «کمدی» با هدایت علی ملاقلی‌پور و «ملودرام» با هدایت مرتضی علی عباس میرزایی برگزار شد. طی این اردو، فیلمسازان در گروه‌های ۵ نفره که هر گروه زیر نظر یک استاد و با محوریت یک ژانر فعالیت می‌کرد، اقدام به ساخت سه فیلم کوتاه به صورت گروهی کردند.

محمدعلی باشه آهنگر که به عنوان استاد ژانر «دفاع مقدس» در این اردو حضور داشت، درباره نحوه حضور خود در این اردوی فیلمسازی توضیح داد: اسفند ماه سال گذشته بود که برای انجام یک پروژه به آبادان رفته بودم و در آنجا یک جلسه دوستانه ای داشتیم که به نوعی به یک کارگاه پرورش ایده و فیلمنامه تبدیل شد. در همانجا برخی از بزرگان انجمن سینمای جوان هم حضور داشتند و پیشنهاد دادند تا این مسیر را به صورت متمرکز پیش ببریم. در آن زمان من مشغول «سینما متروپل» بودم، به همین دلیل امکان انجام چنین کاری را نداشتم.

وی ادامه داد: حوالی اردیبهشت ماه و در جشنواره بوشهر بود که مجدد این مساله مطرح شد، اوایل آبان  درخواست مجددی صورت گرفت و درنهایت به همراه آقای پوراسماعیلی و دوستان به رفسنجان رفتیم.

این کارگردان با اشاره به دشواری های کار میدانی مطرح کرد: حقیقت امر این است که کار میدانی از ایده تا فیلمنامه و اجرای آن، بسیار زمان بر است. اما نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که اگر پیوست پژوهش وجود نداشته باشد، موفقیت آمیز نخواهد بود. متاسفانه بسیاری از هنرجویان پژوهش را جدی نمی گیرند زیرا صبوری بسیاری را می طلبد اما باید ایمان داشت که در این مسیر پژوهش به مواردی برخورد خواهند کرد که واقع گرایی اثر که به شخصه به آن بسیار اعتقاد دارم را پر رنگ می کند.

باشه آهنگر اضافه کرد: 7 طرح کوتاه ارائه شد که متاسفانه هیچ کدام پیوست پژوهشی نداشتند و این من را نگران کرد. بعد از بررسی و مشورت قرار شد که یکی از آن ها را انتخاب کنیم و در همان زمان کوتاهی که موجود است، کارهای پژوهشی آن را پیش ببریم و مسائل مختلف آن را بررسی کنیم. پیش از حضور در رفسنجان جلسات طولانی مدت ازطریق فضای مجازی داشتیم و موارد پژوهشی بیش از ایده پردازی مورد کنکاش قرار گرفت تا جایی که بسیاری از ذهنیت صاحبان ایده پاک شد و نگاه متفاوتی پیدا کردند. در ادامه با بررسی به این نتیجه رسیدیم که در بین این 7 اثر یکی از آن ها بیشتر قابلیت کار شدن را دارند که با رای گیری و گفتگو به این انتخاب رسیدیم و با حضور در میدان شروع به پژوهش میدانی کردیم.

محمدعلی باشه آهنگر با اشاره به سختی هایی که در مسیر داشتند، گفت: پروسه بسیار سختی بود و آب و هوا نیز شرایط را برای ما بسیار سخت تر کرد. علاوه بر این موارد حساسیت ها و محدودیت هایی هم وجود داشت. ولی در همان شرایط پژوهش را شروع کردیم و طرح را با فضای بومی، اقلیمی و منطقه معدن روباز مس سرچشمه منطبق کردیم و در میدان هم شاخصه های دفاع مقدسی و جنگ، با وجود تمام موانع، اجرا شد که درنهایت منجر به تولید یک اثر 16 دقیقه ای به نام «پناه» شد. در این پروژه از بازیگران و عوامل بومی و محلی استفاده شد و تدوین نیز به صورت همزمان در مس سرچشمه اتفاق می افتاد.

این کارگردان ضمن تشکر از انجمن سینمای جوانان مطرح کرد: این اردو تجربه بسیار گرانبهایی به همراه داشت که از این بابت از تمام دست اندرکاران انجمن سینمای جوانان تشکر می‌کنم که بسیار دردمندانه، خالصانه و عالمانه برای انتقال تجربه تلاش کردند. این کارگاه و اردو بسیار سخت بود و 5 نفری که در این مسیر با هم همراه بودیم نیز بسیار با استعداد بودند. ما 4 روز در شرایط بسیار سخت فیلمبرداری کردیم و 3 شب نیز تا صبح بچه ها بیدار بودند و بعد از نمایش خود اثر نیز جلسات آسیب شناسی داشتیم که به درخواست خود بچه ها انجام دادیم که پیوست بهتری نسبت به خود کارگاه داشت.

کارگردان «سینما متروپل» درباره لزوم برگزاری چنین اردوهایی در شهرستان های مختلف گفت: شاید درک این موضوع که این چنین اردوهایی چقدر می توانند مفید باشند، برای برخی بسیار سخت باشد. چون مقدمه، اجرا و موخره بسیار سختی دارد و صبوری بسیاری می طلبد. خود ما در دوران تحصیل و قبل از آن یک هزارم این امکانات و کسی را نداشتیم که بتوانیم از آن پرسش کنیم. در دانشکده سینما و تئاتر نیز شاید  10 درصد به صورت تئوری درک شد چون بحث میدانی نیز وجود نداشت. امکانات سر صحنه نیز بسیار تفاوت کرده است. اما این میدان ها آسیب هایی نیز دارند. نکته مهم این است که باید توان دفاتر از قبل اندازه گیری شود و بررسی شود که مثلا در فلان جا اگر یک کار ببرید چه برداشتی می کنید و اگر چند کار ببرید چه دستاوردی خواهید داشت. یکی دیگر از نکات خستگی مفرط است که خب این برای خیلی ها مفید است اما هستند افرادی که این اتفاق باعث دلزدگی آن ها می شود. این مساله ای است که می توان با مدیریت بهتر، زمان را بهتر مدیریت کرد.

وی ادامه داد: خود من نیز بسیار خسته شدم و واقعا در هیچ فیلمی انقدر فشار نداشتم و همه حدودا 5 شبانه روز نخوابیدیم. قطع به یقین این مسائل اگر مدیریت شود، نتیجه متفاوت تری نیز به دنبال خواهد داشت. یکی دیگر از نکات بسیار مهم این است که فضای تشکیل جلسات فیلمنامه باید بیشتر باشد. ما نیز در این اردو از قبل درگیر طرح ها و پالایش آن ها بودیم و درنهایت بعد از 20 روز به «پناه» رسیدیم. بخشی از این آسیب ها تخصصی و بخشی مربوط به امکانات است که باید بیشتر مورد بررسی و توجه قرار بگیرد. اما تمام این موارد هیچ چیزی از ارزش آدم ها و واحدهایی که صادقانه و پرتلاش پای کار بودند، کم نمی کند و از تک تک آنها بسیار سپاسگزارم.

محمدعلی باشه آهنگر در پایان گفت: خود من نیز در این اردو چیزهای بسیاری یاد گرفتم و انشالله در پروژه های بعد از آنها استفاده خواهم کرد. چیزی که اطمینان دارم این است که با اتمام این اردوی فیلمسازی، تک تک بچه ها فیلمسازان دیگری شدند و به عنوان نکته پایانی این را نیز بیان کنم که مدیران تولید خیلی خوبی پرورش پیدا کردند و این درست یکی از جاهایی است که ما به آن نیاز داریم.

هشتمین جلسه پاتوق با سه درام و ی...
بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
روایتی از استعمار اروپاییان با ...
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای ج...
از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خن...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *