جستجو
کارگردان مستند «کوهستان یک روایت زنانه»:

کارگردان فیلم کوتاه مستند «کوهستان یک روایت زنانه» که در شصت و هشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشگین شهر-ساوالان شرکت دارد، بیان کرد: این فیلم روایتی زنانه از یک مساله مردانه را دربرمی‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، ریبوار‌‌ محمود پور کارگردان مستند «کوهستان یک روایت زنانه» که در شصت و هشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشگین شهر-ساوالان شرکت دارد، درباره این اثر بیان کرد: این فیلم روایتی زنانه از یک رنج مردانه است. این فیلم درباره مساله کولبری است که به یکی از پدیده‌های زننده منطقه کردستان تبدیل شده است. به این موضوع در آثار مختلف تاکنون پرداخته شده است اما در غالب آن‌ها مشکلات این افراد از زبان خودشان مطرح می‌شد.

وی با اشاره به اینکه مستند «کوهستان یک روایت زنانه» زاویه دید متفاوتی را به معضل کولبری اتخاذ کرده است، گفت: من خودم تاکنون سه بار از کردستان ایران به کردستان عراق همراه با کولبران رفته و آمده‌ام و در این جریان فهمیدم ۸۰ درصد مشکلات آن‌ها در‌خانه ها اتفاق می‌افتد و مابقی در کوهستان است. نگرانی و اضطراب زنانی که نگران مردانشان هستند، مهم‌ترین نکته است. کولبران فشار فیزیکی اما زنان و فرزندانشان فشار روانی و شرایط مضطربی را تجربه می‌کنند و من قشر فراموش شده زنان را در ارتباط با این گروه روایت کردم.

وی افزود: متاسفانه این کار کاذب دارد به یکی از مولفه‌های شناخت کردستان تبدیل می‌شود و علی‌رغم ذخایر فرهنگی و هنری غنی این منطقه کولبری به عنوان یک‌مولفه شناخت این منطقه برجسته شده است. در حالی که پدیده‌ ۱۰ تا ۲۰ سال اخیر و ناشی از شرایط نامناسب اقتصادی ایجاد شده است و کولبری هیچ تناسبی با مردم کرد ندارد.

محمود پور درباره تجربه‌های مستندسازی خود بیان کرد: من یک فیلمساز مستقل هستم و به جز تدوین کارهایم که از دوستان خود استفاده می‌کنم، بقیه کارهای فیلم را خودم انجام می‌دهم و بیشتر فیلم‌هایم درباره آسیب‌هایی اجتماعی است از جمله«گامی‌برای رفتن» که درباره مهاجرت بود و «کوهستان یک روایت زنانه» هم پنجمین فیلم‌ مستندم است.

این فیلمساز درباره اهمیت برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای انجمن سینمای جوانان ایران عنوان کرد: قبل‌تر در جشنواره‌های منطقه‌ای ژیار کردستان، شبدیز کرمانشاه، حسنات اصفهان و در جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران حضور داشته‌ام. چون خودم برای اولین بار در جشنواره ژیار کردستان شرکت کرده بودم این رویداد را انعکاسی از هویت اقوام مختلف ایران در سینما دیدم. ما فیلمسازان استان‌های مختلف وقتی در این رویدادها گردهم می‌آییم، با خرده فرهنگ‌ها آشنا می شویم.

شصت و هشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشگین شهر-ساوالان تا ۵ بهمن ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.

 

هشتمین جلسه پاتوق با سه درام و ی...
بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
روایتی از استعمار اروپاییان با ...
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای ج...
از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خن...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *