جستجو
مریم اسمی‌خانی بیان کرد:

 

مریم اسمی‌خانی درباره تجربه اکران آنلاین فیلم کوتاه «وضعیت اورژانسی» توضیح داد.

 

به‌گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم کوتاه «وضعیت اورژانسی» ساخته مریم اسمی‌خانی که سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه از سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر را دارد و بهترین فیلم کوتاه سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بوده و از آثار برتر سینمای کوتاه در سال‌های اخیر است از ۱۰ دی ۱۴۰۲ در فیلم‌نت اکران آنلاین شد.

مریم اسمی‌خانی درباره تجربه اکران آنلاین فیلم «وضعیت اورژانسی» توضیح داد: اکران آنلاین فرصت بسیار خوبی برای مواجهه با مخاطبی که شاید قبل از این با فیلم کوتاه آشنایی چندانی نداشت، بود. یعنی مخاطب خاص فیلم کوتاه نبود و از همین جهت بود که برخورد و نوع مواجهه‌اش با فیلم کوتاه جالب، مهم و موثر بود. من فکر میکنم لطف خدا شامل حال ما و همه فیلم‌سازان فیلم کوتاه شد که عوامل متعددی دست به دست هم دادند تا شرایط مناسب برای عرضه متناسب با  شأن و جایگاه  این نوع سینما فراهم شود.

وی افزود: کلا خوب است که فیلم کوتاه دیدن به تجربه ای عام بدل شود. در سینمای کوتاه فرصت بزرگی برای سلیقه‌سازی وجود دارد. یعنی اگر مخاطب عام بیشتر با فیلم کوتاه آشنا شود و کم کم آن را وارد لیست محصولات فرهنگی مورد علاقه اش کند، فیلم های متنوعی از ژانرهای مختلف خواهد دید که ممکن است در سینمای بلند توجهی به آن نداشته باشد و این موضوع می‌تواند به مرور در ذائقه مخاطب تغییرات موثری بگذارد.

کارگردان فیلم کوتاه «وضعیت اورژانسی» درباره چگونگی استقبال مخاطبان از  فیلم خود توضیح داد: استقبال از فیلم «وضعیت اورژانسی» فوق‌العاده بود. با اینکه در همان ساعات ابتدایی اکران آنلاین، فایل فیلم در حجم‌های  مختلف در کانال‌های تلگرامی و سایت‌های غیر قانونی پخش فیلم، منتشر شد و به نظر می‌آمد که این مسئله روی فروش فیلم تاثیر بدی بگذارد ولی با این همه  بعد از  45 روز اکران، فیلم «وضعیت اورژانسی» 3600 بلیت فروخت که سه هزار بلیت مربوط به سه هفته اول بود. فیلم در کانال یوتیوب و فیلم‌نت هم تا امروز بیش از 41000 بار بازدید داشته است. به نظر می‌آید مخاطبینی هم وجود دارند که تحت هر شرایطی برای تماشای قانونی فیلم‌ها بلیت می‌خرند و این خبر خوبی‌ست. ای کاش در ادامه خودمان به شکل فردی روی فرهنگ تماشای قانونی فیلم ها کار کنیم.

وی ادامه داد: تبلیغات رسمی ما بعد از دو هفته به پایان رسید ولی بعد از آن مخاطبان فیلم در فضای مجازی به تبلیغ فیلم ادامه دادند و اگر چه بیشتر مواقع مسیر تماشای قانونی را معرفی نمی‌کردند ولی روی فروش تاثیر می‌گذاشت و البته که باعث شد فیلم در ابعاد بسیار گسترده‌ای دیده شود.

اسمی‌خانی درباره پیشنهادها و انتقادهای خود نسبت به این بستر نمایش فیلم بیان کرد: من پیشنهاد یا انتقادی ندارم. خوشبختانه کسانی که متولی این امر شده‌اند و این حرکت را شروع و در ادامه پشتیبانی کردند، تجربه و تسلط کافی به این حوزه را دارند و به درستی این جریان را در آینده هدایت خواهند کرد. هماهنگی و همکاری و تعامل میان انجمن سینمای جوانان ایران و پلتفرم فیلم‌نت فضای مناسبی برای شروع این حرکت ایجاد کرد و انشالله در ادامه این همکاری‌ها به این جریان سرعت خواهد بخشید.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که آیا راه‌ها و بسترهای موجود برای نمایش فیلم کوتاه کافیست؟ و اگر خیر برای نمایش بهتر آثار چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ توضیح داد: برای نمایش بهتر آثار باید تبلیغات فیلم کوتاه را جدی بگیریم. همانقدر که در ساخت فیلم دقیق و حساب شده عمل می‌کنیم، همانقدر هم برای پخش فیلم باید اقلام تبلیغاتی متناسبی داشته باشیم. فیلم کوتاه در چند سال اخیر فرصت‌های خوبی در تولید و اکران و پخش به دست آورده است و این فرصت‌ها می‌تواند شروع سخت مسیر فیلم‌سازی را خیلی ساده‌تر از قبل کند.

مریم اسمی‌خانی در پایان گفت: در پایان از همه کسانی که در شروع این حرکت سهم داشتند، تشکر می‌کنم و امیدوارم با وجود تعداد فیلم‌های درخشانی که در سینمای کوتاه سراغ داریم اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه پر قدرت ادامه یابد.

هشتمین جلسه پاتوق با سه درام و ی...
بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
روایتی از استعمار اروپاییان با ...
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای ج...
از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خن...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *