جستجو
احسان مهدیان عنوان کرد:

احسان مهدیان عضو هیات انتخاب و داوری بخش عکس شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس معتقد است حضور بخش عکس در جشنواره‌های منطقه‌ای انجمن باعث می‌شود تا نوعی همگرایی فرهنگی در عین تنوع اقلیمی در این رویداد باشد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از پانا، احسان مهدیان عضو هیات انتخاب و داوری بخش عکس شصت‌و‌ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس که از ۵ اردیبهشت در بوشهر برگزار خواهد شد، در گفتگو با پانا درباره جشنواره‌های منطقه‌ای این نهاد بیان کرد: «این جشنواره‌ها قدمت طولانی در انجمن سینمای جوانان ایران دارند اما در ایام کرونا محدودیت‌هایی ایجاد شد و برخی نیز فکر می‌کردند که سینما تعطیل شده است. درحالیکه سینما در انجمن در سه بخش مهم فعال است و دو ضلع مهم آموزش و تولید همواره در انجمن فعال بوده است و کرونا تنها در برگزاری جشنواره‌ها و بعد عرضه محدودیت‌هایی ایجاد کرده بود. البته عرضه نیز به نوعی در جریان و هفته‌های فیلم و جشنواره‌های استانی در دفاتر انجمن برپا بود.»

وی با اشاره به معیارهای داوری و انتخاب عکس‌ در جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس افزود: «جشنواره‌های منطقه‌ای فرصت یک گردهمایی سراسری را برای اهالی فیلم کوتاه فراهم می‌کنند. در داوری این رویداد نگاه فرهنگ‌های مختلف از شمال تا جنوب کشور را به موضوعات متنوعی شاهد بودیم. اهمیت عکس‌های راه‌یافته به جشنواره به نظرم بیشتر در این بود که ترکیب و تنوعی از شمال و جنوب کشور را همزمان داشتیم. این ارتباط باعث می‌شود نوعی هم‌نوایی بین استان‌های مختلف و دفاتر انجمن با عکاسان خارج از انجمن رخ بدهد.»

مهدیان درباره اهمیت حضور بخش «عکس» در این رویداد و جایگاه عکس در تاریخ سینمای کوتاه ایران گفت: «وقتی در تاریخ سینمای ایران و فیلم کوتاه بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که بسیاری از فیلمبرداران حرفه‌ای ما کار خود را با عکاسی شروع کرده‌اند. بزرگی می‌گفت اگر سینما هنر هفتم است، عکس را باید هنر ششم دانست. به اعتقاد من عکس به سینما نزدیکتر از هنرهای تجسمی است و درخواست ما از انجمن سینمای جوانان ایران و نهادهای متولی این است که عکاسی را از زیرمجموعه هنرهای تجسمی خارج کرده تا در حوزه سینما بیشتر در جریان باشد. در دانشگاه‌ها و حوزه آکادمیک نیز عکاسی پیش نیاز یادگیری فیلمبرداری است و هرچه در امر آموزش و تولید بر آن سرمایه گذاری کنیم، در واقع به بعد فنی فیلم‌های در حال تولید کمک کرده‌ایم.»

وی ادامه داد: «درست به همین دلیل است که فیلم‌های کوتاه ما در کادربندی، کمپوزوسیون و نکات فنی امروز حرفی برای گفتن دارند. زیرا در این عرصه و مراکزی نظیر انجمن سینمای جوانان ایران به عکاسی اهمیت ویژه داده می‌شود.»

مهدیان همچنین عنوان کرد: «خوشبختانه در شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای ترکیب هنرمندان از استان‌های مختلف از شمال و جنوب است و عکس‌ها نیز نوعی همگرایی فرهنگی را بروز می‌دادند. در واقع تنوع جغرافیایی استان‌ها در عکس‌ها نیز دیده می‌شود که بازتابنده فرهنگ‌ها و آداب و رسوم و میراث فرهنگی و… است. همچنین به لحاظ کیفی آثار خوبی به جشنواره ارسال شده بود.»

 

شصت‌وششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج‌فارس 5 تا 8 اردیبهشت‌ماه 1402 به میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران_ دفتر بوشهر یزد در شهر بوشهر و به دبیری عبدالرحیم افروغ برگزار می‌شود.

هشتمین جلسه پاتوق با سه درام و ی...
بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
روایتی از استعمار اروپاییان با ...
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای ج...
از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خن...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *