جستجو
جواد پورصمد مطرح کرد:

عضو هیات انتخاب شصت ‌و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا بیان کرد: عکس مستند واقعیت زندگی است و می‌تواند در جامعه تاثیرگذار باشد؛ عکس‌های آرت (هنری) هم زیبا هستند ولی مستند ماندگار است و حتی برای تعیین قانون هم می‌تواند مهم و موثر باشد چون واقعیت زندگی هستند.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از ایرنا، جواد پورصمد در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره آثار ارسال شده و المان‌های موردنظر برای انتخاب یک اثر در جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا گفت: در این جشنواره عکس‌ها می‌توانستند در دو موضوع فوتو مونتاژ و یا مستند باشند. در بخش فوتو مونتاژ هرچند که جوان‌ها به موضوع خلاق روی آورده‌اند، آثار کمی وجود داشت. البته یکی از آن‌ها خیلی حرفه‌ای عمل کرده و به لطف این هنرمند که به عنوان مجموعه عکس داستان‌هایی از انسان‌های قدیمی را نشان داده بود، این بخش هم جذابیت خوبی داشت.

وی افزود: در بخش مستند هم به صورت تک عکس و مجموعه، آثاری وجود داشت که در مجموعه عکس‌ها بهتر کار کرده بودند.

این هنرمند دارای مدرک درجه 1 هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور ادامه داد: به اعتقاد من مجموعه عکس به نوعی فیلم کوتاه است که با چند عکس شما باید یک زندگی و موضوعی را دقیق و کامل بیان کنید. این بخش مجموعه عکس‌ها خوب و موفق‌تر از بخش تک عکس‌ها بود. هرچند که باز به تشخیص و توانایی عکاس مربوط است ولی تک عکس می‌تواند یک اتفاق باشد. پروژه و مجموعه از این حیث برای من ارجحیت دارد که با مطالعه و تحقیق همراه است و با این پشتوانه آثار خود را ارائه می‌کند.

عضو هیات انتخاب شصت ‌و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا درباره ماندگاری عکاسی مستند بیان کرد: مستند واقعیت زندگی است و می‌تواند در جامعه تاثیرگذار باشد. بله عکس‌های آرت (هنری) هم زیبا هستند ولی مستند ماندگار است و حتی برای تعیین قانون هم می‌تواند مهم و موثر باشد؛ چون واقعیت زندگی است.

پورصمد درباره داوری آثار انتخاب شده نیز توضیح داد: انتخاب یا داوری به اندوخته ذهنی ما برمی‌گردد. ما نمی‌خواهیم عقاید شخصی خود را پیاده کنیم بلکه داوری یک قوانینی دارد و از آن پیروی می‌کنیم. مثلا چطور به یک موضوع نگاه شده است؟ یا مثلا بینش عکاس از اهمیت بالایی برخوردار است و به شخصه به بینش عکاس اهمیت بسیاری می‌دهم، چیزی که به راحتی هم به دست نمی‌آید. یکی دیگر از مشخصه‌های مورد علاقه من در داوری این است که بتوانم دیدگاه عکاس را درک کنم. در کنار این مواردی که عرض کردم، مواردی چون نحوه ارائه عکس، کادربندی و لحظه هم خیلی مهم است. علاوه بر تمام این موارد، واقعی بودن و خود موضوع عکس نیز از فاکتورهای بسیار مهم برای داوری بود.

عضو هیات داوری شصت ‌و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا درباره لزوم تفکیک موضوعات گفت: به نظرم اگر تفکیکی از نظر موضوعی اتفاق بیفتد شاید بهتر و حتی دقیق‌تر بتوان قضاوت کرد. مثلا پرداختن به مستند ورزشی با یک فرمت دیگری سروکار دارد که در معماری به این شکل نیست.

پورصمد در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره نمایشگاه «ایران من» بیان کرد: عکاسی یک مقوله خاص است. شما شاید اگر چند کتاب هم بنویسید نتواند به اندازه یک عکس تاثیرگذار باشد. اگر یک مجله را بررسی کنید در وهله اول عکس‌های آن است که برای شما پیام دارد و درواقع عکاسی در ذهن مردم به طور کامل رواج دارد. باید مقدمات و اصول عکاسی را به دانشجویان و علاقه‌مندان آن یاد داد و اگر این مسیر آموزش‌های اولیه را پیش بگیریم، قطعا عکاسان موفق‌تری هم خواهیم داشت.

وی ادامه داد: عکاسی مستند اجتماعی نیاز جامعه است و کاش بتوان به تمام موضوعات پرداخت و بتوان راحت‌تر تمام موارد را نشان داد و بیان کرد که در این حال می‌توانیم تاریخ سازی کنیم. توجه کنید، نشان دادن طبیعت در «ایران من» خیلی دلنشین است ولی لازم است عکس‌هایی که تاریخ را ساختند و کهنه نمی‌شوند نیز وجود داشته باشند. عکس‌هایی که با زندگی مردم هستند و اتفاقا مهم است که دیده شوند و آن‌ها تاثیر بسیار زیادی در جان مردم دارند. اگر صرفا در یک ژانر و یکنواخت نباشد شاید بهتر هم باشد.

این هنرمند در پایان یادآور شد: در کل انجمن سینمای جوانان ایران یک پایگاه بسیار قوی به حساب می‌آید و آموزش‌های خوب و دقیق دارد. هرچند یک وقفه کوتاهی افتاد و عکاسی مورد غفلت واقع شد ولی با همت دوستان انجمن سینمای جوان ایران دوباره به سمت جایگاهی که شایسته آن است، در حرکت است و این نکته بسیار مهم است که کلا کار فرهنگی به حمایت ویژه مالی، آموزشی و حمایتی نیاز دارد.

شصت‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا، 23 تا 25 تیرماه ۱۴۰۲ به‌ میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر یاسوج و به‌ دبیری امین درخشان در شهر یاسوج برگزار می‌شود.

هشتمین جلسه پاتوق با سه درام و ی...
بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
روایتی از استعمار اروپاییان با ...
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای ج...
از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خن...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *