جستجو
گفتگو با اصغر احمدپور و رامتین شهبازی؛

رامتین شهبازی، کارشناس و اصغر احمدپور، تهیه کننده، برنامه تلویزیونی سینما جوان، درباره رویکرد و ویژگی‌های این برنامه تلویزیونی انجمن سینمای جوانان ایران توضیح دادند.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوان ایران به نقل از روزنامه صبا، در راستای رشد، ارتقا و بهتر شناساندن فیلم کوتاه برنامه‌ای با نام «سینماجوان» به صورت هفتگی در روزهای شنبه ساعت ۲۰  به مدت ۶۰ دقیقه روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود. در این برنامه علاوه بر نمایش فیلم کوتاه و گفتگو با سازندگان فیلم‌ها، سعی شده است که مباحث تخصصی مرتبط با فیلم کوتاه از زبان صاحب نظران این حوزه به مخاطبان ارائه شود. برنامه «سینماجوان» یک برنامه ترکیبی و تخصصی در حوزه فیلم کوتاه است که توسط انجمن سینمای جوانان ایران تهیه و تولید شده است.

خبرنگار صبا به بهانه پخش این برنامه به سراغ اصغر احمد‌پور تهیه کننده این برنامه و رامتین شهبازی کارشناس برنامه رفته است؛ در ادامه گفت‌وگوی صبا را با این دو می‌خوانید.

اصغر احمدپور: اولویت ما پخش فیلم کوتاه است

در ابتدا بفرمایید اتاق فکر تولید این برنامه به چه شکل انجام شد؟ وآیا پیش از این هم برنامه‌ای با این موضوع در شبکه تهیه و تولید شده بود؟

حوالی سال ۱۳۹۵ برنامه‌ای با نام فیلم کوتاه از شبکه مستند پخش می شد، که توسط انجمن سینما جوان تولید شده بود. در برنامه قبلی حضور فیلمسازان فیلم کوتاه بسیار پررنگ و ملموس بود و استقبال چشم‌گیری را نیز به همراه داشت. این برنامه برای مدتی متوقف شد و با یک سری تغییر و تحولات استراتژیک در ساختاری متفاوت با عنوان «سینماجوان» کار خود را شروع کرده است. با تعاملاتی که انجمن با شبکه مستند داشت قرار شد که این برنامه در دوره جدید فیلم محور باشد و در آن پخش فیلم در اولویت باشد. قبل از پخش فیلم مجری با عوامل و سازندگان فیلم به گفتگو می‌نشیند. این گفتگو انحصارا به کارگردان و بازیگران فیلم نمی پردازد. رویکردی طراحی شده است که با تمام بخش های واجد ویژگی اعم از فیلمبردار، تدوینگر و صدابردار و… نیز به صورت مجزا در این برنامه مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرند.

بازخوردها را از برنامه چطور ارزیابی کرده‌اید؟

در حال حاضر ۳ قسمت از برنامه پخش شده است. امتیازهای بدست آمده در نظر سنجی میان مخاطبان آمار خوبی را ارائه کرده است که از برآورد اولیه ما هم بیشتر بود. تصمیم ما از همان ابتدا بر این بوده است که تعارف را کنار بگذاریم و آمار را به صورت صحیح با ساز و کاری مشخص اعلام کنیم، که دراسرع وقت آن را منتشر خواهیم کرد.

از بخش های تخصصی دیگر برنامه بگویید؟

این برنامه متشکل شده است از بخش نمایش فیلم و گفتگو با عوامل آن و بخش دیگر آن که تخصصی‌تر است با حضور کارشناسان خبره و آکادمیک در حوزه فیلم کوتاه به نقد و برسی و تحلیل فیلم‌های نمایش داده شده می‌پردازد. در این بخش ما از حضور دو کارشناس سرشناس؛ رامتین شهبازی و وحید نامی استفاده کرده‌ایم. رامتین شهبازی که مسلط بر علوم آکادمیک و تخصصی در حوزه متن و فیلم‌سازی هستند و وحید نامی که سال‌هاست در حوزه فیلم کوتاه کارکرده و از کارشناسان زبده هستند. در ادامه آیتم‌هایی آموزشی به صورت متنوع‌تر و جامع‌تری تهیه و تولید شده است. بخشی را که حسن حسینی اداره می‌کند، منحصرا به مبحث ژانر در سینما و فیلم کوتاه می‌پردازد. حسینی پیش از این روی بحث ژانرها و انواع آن، پژوهش‌های مفصل و کاملی داشته‌اند و این بخش شامل همین تحقیقات و پژوهش هاست. در بخش‌های بعدی شاخص‌ترین فیلم‌سازان کوتاه در جهان معرفی می‌شوند، فیلم‌سازانی که در سطح بین‌الملل حضوری حرفه‌ای دارند. در انتهای برنامه نیز بخشی با نام داستان کوتاه تعریف شده است که با نگرش و نگاه نمایشی به داستان، سعی کرده‌ایم ایده‌های خوب داستانی را در حوزه فیلم کوتاه معرفی کنیم.

کسانی که امکان تماشای برنامه را در ساعت پخش ندارند، می‌توانند از آرشیو تلوبیون آن را دنبال کنند؟

به دلیل اینکه دراین برنامه پخش فیلم کوتاه داریم که از مهم ترین بخش‌های این برنامه هم هست برای اینکه برنامه در آرشیو تلوبیون قرار بگیرد نیاز به رضایت فیلم‌سازان کوتاه داشتیم که این مساله در حال رایزنی هست تا به‌زودی انجام شود.

رامتین شهبازی: فیلمسازانی که با حداقلی ها به میدان آمده‌اند.

مدت زیادی بود که به دلیل مشغله‌های کاری خصوصا دانشگاه،  فرصت حضور در رسانه را نداشتم. این برنامه در حوزه فیلم کوتاه در حال تولید و پخش است و دلیل همکاری من این است که آن را بسیار موثر برای کسانی دیدم که مستعد و علاقه مند به فعالیت در حوزه فیلم کوتاه هستند. این برنامه به صورت تخصصی روی فیلم کوتاه متمرکز شده است و برای من بچه های فیلم کوتاه که با حداقل‌ها به میدان آمده و هنر خود را با حداقل‌ها به نمایش می‌گذارند بسیار قابل احترام و ارزش هستند. در این برنامه سعی می‌کنم با طرح ریزی و آموزش مباحث آکادمیک در فیلم‌سازی روی دانش های بنیانی متمرکز شویم. در میز تحلیل و نقد با بررسی فعالیت‌های هنرمندان فیلم کوتاه امید داریم به صورت بندی مشخصی برسیم که معرف هنر این دوستان در مسیری بایسته و شایسته باشد. هرچند که در طول این سال‌ها نیز هر کمکی از دستم برآمده برای علاقه‌مندان و فعالان این حوزه دریغ نکرده‌ام. بنده نوشتن و نقد درباره فیلم‌های کوتاه را با روزنامه نگاری از اواخر دهه ۱۳۷۰ شروع کردم به همین دلیل کاملا با دغدغه‌های دوستان در این شاخه آشنا هستم. تیم برنامه «سینماجوان» را از قبل می‌شناختم. با شناختی که از گروه برنامه‌سازی داشتم، آنها را بسیار خوش فکر و با نگره‌ای مثبت نسبت به فیلم کوتاه در ایران دیدم. همه این‌ها حضور مرا در این برنامه قوام بخشیده و دلیل همکاری من با این برنامه شده است.

برآورد تماشای این برنامه را برای فیلمسازان کوتاه چطور دیده‌اید؟

هربرنامه تولیدی و هر رویدادی فرهنگی در این حوزه برای این دوستان مثبت و پربازده است. مهم این است که برنامه های از این دست دارای یک روند ثابت و همیشگی در سازمان صداوسیما باشد تا در برنامه‌ریزی مخاطبان دنبال کننده جا نمایی شود.

هشتمین جلسه پاتوق با سه درام و ی...
بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
روایتی از استعمار اروپاییان با ...
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای ج...
از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خن...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *