جستجو
امیر پذیرفته عضو هیات انتخاب آثار داستانی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران:

امیر پذیرفته عضو هیات انتخاب فیلم‌های داستانی راه‌یافته به چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران عنوان کرد: تاکید بر ژانر در دومین دوره پیاپی، به طرز ملموسی به فیلم‌های کوتاه تنوع بخشیده است و سهم فیلم‌های استان‌هایی غیر از تهران در جشنواره چهلم بسیار بالاست.

 

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، امیر پذیرفته کارگردان سینمای کوتاه و عضو هیأت انتخاب آثار داستانی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در آستانه برگزاری این رویداد، درباره ارزیابی خود از آثار داستانی متقاضی حضور در جشنواره گفت: فیلم‌هایی که در این مدت ارزیابی کردیم، تعدادشان بسیار زیاد بود. وقتی در هیات انتخاب درباره آرای اولیه بحث می‌کردیم تا به اجماع برسیم، کارمان برای انتخاب سخت و نگرتنی من‌ بالا بود چون نمی‌خواستیم در حق کسی اجحاف شود. همه دوستان هم این حساسیت را داشتند. به هر حال هرکسی برای ساخت فیلم هزینه می‌کند و مهمتر از هزینه، وقت و انرژی‌ای است که می‌گذارد. پس به این فکر می‌کردیم که انتخاب‌ها بحق باشد و خدای نکرده حقی از کسی ضایع نشود؛ این مهمترین ملاحظه و سخت‌ترین قسمت کار ما در هیات انتخاب بود به نحوی که چند روز نفس‌گیر را پشت سر گذاشتیم. در آن روزها مهمترین دغدغه ما انتخاب بهترین‌ها بود. ضمن اینکه در مرحله انتخاب نه اسم کارگردان و تهیه‌کننده را داشتیم و نه اسم شهر تولیدکننده اثر را.

این کارگردان سینمای کوتاه در ادامه گفت: امسال دومین دوره‌ای هم بود که تمرکز اصلی جشنواره بر تنوع ژانر بود. این اتفاق به طرز ملموسی در جشنواره در حال رخ دادن است. در ترکیب آثار متقاضی شاهد آثاری در ژانرهای فانتزی، رازآلود، وحشت، کمدی و دیگر ژانرها بودیم. در سال‌های قبل کمتر شاهد چنین تنوعی بودیم. سال قبل واقعا این تنوع در اکران‌ها وجود داشت و ترکیب آثار خسته‌کننده نبود. امسال هم همین روال وجود دارد و حتی می‌توان گفت درصد این تنوع در آثار بالاتر هم رفته است.
پذیرفته گفت: یکی دیگر از نکات درباره ترکیب آثار، سهم قابل ملاحظه فیلم‌های شهرستانی بود. به هر دلیلی این اتفاق پیش‌تر رخ نمی‌داد. یکی از دلایل شاید تمرکز تجهیزات در مرکز بود و نمی‌توان این موارد را کتمان کرد. امسال اما در میان فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره هم، فیلم‌های متعلق به استان‌ها سهم بسیار بالایی داشتند. حتی از ‌مناطقی که پیش‌تر فیلمی از آن‌ها نداشتیم هم آثاری متقاضی حضور در جشنواره بودند.
وی تأکید کرد: اینگونه هم نبود که تعمدی در پذیرش بیشتر فیلم‌های دیگر استان‌ها داشته باشیم. در فرآیند انتخاب در جریان محل تولید آثار و تهیه‌کننده آن‌ها نبودیم. در انتها که فهرست آثار پذیرفته مشخص شد، دیدیم سهم فیلم‌های شهرستان‌ها چقدر بالاست.
این کارگردان سینمای کوتاه درباره کیفیت آثار داستانی جشنواره چهلم هم گفت: خیلی از فیلم‌هایی که دیدیم از نظر استانداردهای سینمایی آثار قابل توجهی بودند اما از نظر محتوایی، خیلی از آثار همچنان مشکل داشتند. شاید حتی بتوانم بگویم برخی از فیلم‌ها به نظر عجولانه تولید شده بودند. از نظر فنی خیلی از کارگردانان کارشان را به درستی انجام داده بودند اما کاش روی محتوا هم بیشتر وقت می‌گذاشتند.
پذیرفته در پاسخ به اینکه آیا فیلمی در میان آثار متقاضی وجود داشت که او را شگفت‌زده کند؟ گفت: بله. طبیعتا در این مرحله نمی‌توانیم به آثار اشاره کنیم اما آثاری بودند که واقعا آن‌ها را دوست داشتم. یکی از این آثار حتی به‌قدری برایم تأثیرگذار بود که فکر می‌کنم تا سال‌ها تأثیر تماشای آن در ذهنم بماند. فکر می‌کنم این فیلم‌ها جزو فیلم‌های مهم جشنواره امسال هم باشند.
این عضو هیأت انتخاب بخش داستانی جشنواره درباره توصیه خود به فیلمسازان جوان هم گفت: همچنان باید تأکید کنیم که پایه و اساس یک فیلم، فیلمنامه است. این نکته بسیار مهم است. وقتی فیلمنامه قوی باشد، می‌تواند خیلی از ایرادات و نواقص بخش‌های دیگر را هم بپوشاند. در مواجهه با فیلمنامه درست، مخاطب خواه‌ناخواه چشمش را روی برخی ایرادات می‌بندد. اگر فیلمسازان در زمینه فیلمنامه دقت بالاتری داشته باشند، قطعا شاهد اتفاقا بهتری هم خواهیم بود.
چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

از برگزاری جشنواره فیلم وعکس ژیا...
رویداد ملی عکس لاهیجان
شرایط فیلم‌سازی در استان رکورددا...
اردوی یکروزه فیلم‌سازی ارگ تاریخ...
از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جل...
«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *