جستجو
گزارش روز اول جشنواره منطقه‌ای بوشهر:

شصت‌و‌ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان ایران این‌بار در کنار خلیج فارس بهانه‌ای شده تا تعدادی از سینماگران و عکاسان جوان در یک دورهمی هنری ضمن ارائه آثار؛ تجارب جدیدی را بیاموزند و دیده شوند.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از ایرنا، انجمن سینمای جوانان ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزش و تولید فیلم کوتاه در کشور طی بیش از چهار دهه فعالیت مستمر در سراسر کشور کارنامه موفقی از خود به جای گذارده است؛ شاید بتوان گفت: آموزش بیش از ۲۵۰ هزار هنرجو، تولید هزاران فیلم کوتاه، کسب جوایز پرشمار جهانی، برگزاری سی و هفت دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، برگزاری شصت وشش جشنواره منطقه‌ای و صدها هفته فیلم و عکس در سراسر کشور از جمله فعالیت‌های این انجمن به شمار می‌رود.

مهمترین وظیفه انجمن سینمای جوان تربیت فیلم‌سازان حرفه‌ای با برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و حمایت از این افراد برای ساخت فیلم است.

از بدو تاسیس دفتر انجمن سینمای جوان استان بوشهر تاکنون استعدادهای شگرفی در عرصه فیلم‌سازی کشف شده و این استان ساحلی در کنار ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی و تجاری در عرصه فیلم‌سازی نیز بزرگانی دارد که در هیچ یک از آکادمی‌های فیلم‌سازی شرکت نکرده‌اند اما امروز بعنوان فیلم سازان قدری در جامعه فیلم سازی معروف هستند.

حال در بهار امسال پس از تجربه‌های موفق میزبانی از سه جشنواره هنری منطقه‌ای، این‌بار بوشهر در شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه و عکس سینمای جوان میزبان هنرمندانی از ۱۱ استان کشور است.

چهارمین میزبانی بوشهر از جشنواره منطقه‌ای فیلم و عکس جوان فرصتی شده تا ۷۴ هنرمند از استان‌های گلستان، قزوین، مازندران، البرز، زنجان، اردبیل، تهران، آذربایجان شرقی، کردستان، گیلان و بوشهر جدیدترین تولیدات و آثار هنری خود را به مدت پنج روز ارائه کنند.

فیلم‌سازان جوان همزمان با فراخوان شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان – بوشهر خلیج فارس، ۴۱۶ اثر شامل ۳۰۹ فیلم داستانی، ۶۰ مستند، ۳۱ تجربی و ۱۶ پویانمایی را به دبیرخانه این جشنواره فرستادند.

عکاسان جوان نیز ۳۵۶ اثر خود شامل ۲۲۶ تک‌عکس و ۱۸ مجموعه شامل ۱۳۰ فریم عکس را برای حضور در این جشنواره ارسال کردند که از این شمار ۹۳ اثر فیلم و عکس برگزیده و به مرحله داوری رسیده‌اند.

از مجموع آثار راه‌یافته به مرحله داوری ۶۱ فیلم شامل ۴۱ فیلم داستانی، ۹ فیلم مستند، ۶ فیلم تجربی و پنج پویانمایی و ۳۲ عکس شامل ۲۹ اثر تک‌عکس و سه مجموعه هر مجموعه شامل هفت عکس هستند.

قرار است در بخش فیلم احمد علی سجادی صدر، محمدرضا عرب، عادل تبریزی، امیر پذیرفته، مریم دوستی، حسین صافی و محسن آقالر و در بخش عکس نیز ساتیار امامی، محمد یوسفی و احسان مهدیان آثار راه‌یافته به بخش مسابقه را داوری کنند.

دورهمی سینماگران جوان در کنار خلیج فارس

براساس برنامه‌ریزی‌ها، آثار راه یافته به مرحله مسابقه شصت‌وششمین جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه و سینمای جوان از امروز به مدت سه روز بعد از ظهرها در سه نوبت اکران می‌شوند.

در کنار اکران فیلم‌های هنرمندان جوان، کارگاه‌هایی نیز با موضوع‌های مختلف در بخش فیلم و عکس با حضور اساتید فن برپا شده که ارتقای دانش و توانمندی هنرمندان را دنبال می‌کند.

فعالیت هیات‌های بازبینی و انتخاب فیلم‌نامه‌ها نیز از دیگر برنامه‌های جنبی شصت‌وششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر است.

جشنواره‌های منطقه‌ای فرصتی برای دیده شدن هنرمندان شهرستانی

دیده نشدن آثارهنرمندان شهرستانی از گلایه‌های همیشگی جامعه هنری است که رویکرد جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای فرصتی مطلوب را برای این هنرمندان رقم زده تا آفریده‌های هنری خود را در معرض دید هنردوستان بگذارند.

به طور یقین در محیطی که رقابت وجود داشته باشد زمینه رشد افراد بیشتر فراهم می‌شود؛ در این بین تا پیش از این در مجموعه سینمای جوانان ایران یک جشنواره سالانه با حضور شرکت کنندگان داخلی و سطح بسیار بالا و حجم رقابت سنگین برگزار می‌شد اما امروز با نگاه مثبت مسئولان تلاش شده در قالب جشنواره‌های منطقه‌ای ضمن فراهم شدن فرصتی برای تعامل هرچه بیشتر هنرمندان گامی نیز برای تربیت فیلم‌سازان مستعد برداشته شود.

 

مهدی یزدانی کارگردان فیلم “اضافه خدمت” که از تهران برای شرکت بخش داستانی شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر خلیج فارس به این شهر سفر کرده است، به خبرنگار ایرنا می‌گوید: جشنواره‌های منطقه‌ای تمرکز رویدادهای هنری را از پایتخت به استان‌ها منتقل کرده و رضایت‌مندی و دیده شدن آثار خوب هنرمندان شهرستانی را به دنبال داشته است.

به اعتقاد یزدانی با برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای رقابت دوستانه‌ای بین هنرمندان شهرستان‌های مختلف شکل گرفته و فرصتی برای اکران و داوری فیلم‌ها و عکس‌ها را فراهم کرده است.

این هنرمند می‌گوید: دورهمی که به واسطه شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر فراهم شده فرصتی را به وجود آورده تا جوانان مستعد فیلم ساز در کنار هم چند روزی فیلم ببینند، با استعدادهای یکدیگر آشنا شوند و این خود بعنوان یک اتفاق و رویداد جالب هنری به شمار می‌رود.

به اعتقاد این هنرمندان جوان هرچند امروزشرایط فیلم‌سازی از نظر اقتصادی در کشور بسیار سخت شده است اما می‌طلبد زمینه برگزاری هرچه بیشترجشنواره‌های منطقه‌ای فراهم شود.

جای خالی جشنواره دائمی عکس و فیلم در بوشهر

برگزاری جشنواره‌های هنری موجب ایجاد یک جریان شاد در یک منطقه وهمیشه برای هنرمندان، برگزار کنندگان و شهر برگزارکننده همراه با برکت بوده است.

“جای خالی جشنواره عکس و فیلم در استان بوشهر به خوبی احساس می‌شد و برگزاری شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در این بندر، جان دوباره‌ای به فعالیت عکاسان و فیلم‌سازان جوان بخشید”؛ اینها بخشی از سخنان محمد یوسفی از اعضای هیات داوران بخش عکس این جشنواره است.

به اعتقاد این هنرمند با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌ هنرمندان استان بوشهر جای یک جشنواره دائم و سالانه در این استان خالی است که می‌طلبد زمینه این کار فراهم شود.

یوسفی به این نکته نیز اشاره می‌کند که استان بوشهر از لحاظ سطح بالای هنرمندان و موقعیت اقتصادی خوبی که حضور بنگاه‌های صنعتی رقم زده، ظرفیت مطلوبی برای برگزاری جشنواره دائمی فیلم وعکس دارد.

این هنرمند بوشهری اظهار امیدواری می‌کند که با توجه به قابلیت استان بوشهر در بخش فیلم و عکس؛ مسئولان استان برای برگزاری جشنواره سالانه عکس و فیلم در این استان همت کنند.

از نظر یوسفی برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای افزون بر معرفی استان و استعدادهای هنری؛ تقویت صنعت توریسم و گردشگری را در در استان به دنبال دارد و برگزاری این جشنواره‌ها به طور یقین نقش مهمی در به حرکت درآوردن چرخه اقتصاد استان دارند.

بوشهر؛ زادگاه هنرمندان وعکاسان

بوشهر که به واسطه تاسیسات عظیم نفت و گاز عسلویه، میگوی پرورشی و گوجه فرنگی خارج از فصل در بخش کشاورزی، تجارت و دریانوردی به واسطه مرز طولانی با خلیج فارس مشهور است، در بخش فیلم سازی نیز به واسطه هنرمندان چیره دستی مانند داریوش غریب‌زاده، سید حسین صافی و احسان عبدی پور نام آشنا است.

به بیان حمید رضا قاید مدیر انجمن سینمای جوان استان بوشهر این استان همیشه دارای فیلم سازان حرفه‌ای بوده و هیچ وقت در این بخش دست خالی نبوده و به تعبیری بوشهر همیشه زادگاه هنرمندان و فرهیختگانی در حوزه فیلم و عکس بوده است.

او با اشاره به نقش فرهنگ در جامعه به خبرنگار ایرنا می‌گوید: امروز به محض اینکه کمترین مشکل اقتصادی در کشور پیش آید اولین اتفاقی که می‌افتد کم لطفی‌ به حوزه فرهنگ است این درحالی است که فرهنگ حوزه‌های دیگر را به حرکت وا می‌دارد.

او ادامه می‌دهد: اگر مسئولان کم لطفی به بحث فرهنگ را کنار بگذارند و نگاه بهتری به این حوزه داشته باشند به طور قطع ما در دیگر حوزه‌ها هم وضعیت بهتری خواهیم داشت.

شصت‌وششمین دورهمی سینماگران جوان از زبان دبیر جشنواره

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر به خبرنگار ایرنا می‌گوید: برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای موجب شناسایی و درک توانمندی‌ها واستعدادها، تقویت اعتماد به نفس، انتقال تکنیک‌ها و تجربه اساتید در کارگاه‌های جانبی می‌شود و همه این مسائل کمک می کند در دل آن فردای امروزبهتر از امروز باشد.

به بیان عبدالرحیم افروغ به طور حتم فردای امروز شاهد حضور سینماگران و عکاسان جدید هستیم که با آثاری فاخر وارد صحنه می‌شوند؛ در کنار این رخدادها نیازها دقیق‌تر شناسایی و اولویت‌ها بهتر دیده می شود و چارچوب کلی کار منسجم‌تر و با شتاب بیشتری حرکت می‌کند.

به بیان افروغ آنچه در این رویداد رقم می‌خورد حضور مسئولان عرصه سینمایی کشور از معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا دیگر مسئولان است که می‌تواند فرصتی برای اهالی عرصه سینمایی استان باشد.

آنطوری که افروغ می‌گوید: تلاش می‌شود با برگزاری این چنین رویدادهای ملی توقعات عرصه سینمایی استان را که تاکنون به نحو شایسته برآورده نشده محقق شود تا فضای سینمایی استان شتاب بیشتری برای شناخته شدن در پیش گیرد.

او در خصوص نام‌گذاری شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر با عنوان خلیج فارس به خبرنگار ایرنا توضیح می‌دهد: وقتی نام خلیج فارس بیان می‌شود به همراه خود عزت، غرور، مقاومت و ایثارگری را به دنبال دارد.

به بیان افروغ خلیج فارس یادآور برکت، رزق و روزی مردمان جنوب و با خوشی‌ها وغم‌های این مردم عجین است و به مانند نخلستان‌ها وکوه‌های پرعزت ما است و وقتی این نام‌ها بر رویدادهای فرهنگی و هنری گذاشته می‌شود چه بسا تولیداتی متناسب با این نام‌ها ایجاد می‌شود.

هشتمین جلسه پاتوق با سه درام و ی...
بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
روایتی از استعمار اروپاییان با ...
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای ج...
از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خن...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *