جستجو

کاوه مظاهری در نشست نقد و بررسی تخصصی ایسفا درباره کیفیت برگزاری دوره سی و هشتم جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: برگزاری جشنواره در این دوره به استانداردها نزدیک بود.

به‌گزارش ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، آخرین نوبت از نشست های نقد و بررسی «شب‌های داستانی» ایسفا با اجرای آرمان خوانساریان و با حضور کاوه مظاهری و سحر عصرآزاد به عنوان کارشناس شنبه ۱ آبان برگزار شد.
در این نشست آثار متفاوتی بررسی شدند. در نوبت نقد و بررسی فیلم «لبر، کوروموزوم ۱۷» به کارگردانی شروینه دیدنده،سحر عصر آزاد گفت: مسیری که برای کاراکتر اصلی در این اثر انتخاب می‌شود خیلی مسیر قابل حدسی است. اما زیرمتن این فیلم که می‌گفت زندگی مبتنی بر تصمیم‌های ما است، نظرم را جلب کرد.
کاوه مظاهری گفت: بخشی از این فیلم واگویه با خود است و فیلمساز در آن پلان‌ها معادل‌سازی تصویری کرده است. تقریبا فیلم ایده کارگردانی ندارد.
خوانساریان گفت: این فیلم احساسات را به خوبی درگیر می‌کرد و جزو فیلم‌هایی بود که نریشن به خوبی جای خود را در آن باز کرده بود.
کارگردان این اثر گفت: فیلم قرار بود از ابتدا تار باشد. من تصاویر آبرنگی را در فیلمم دوست دارم و من را پس نمی‌زد. ایده فیلم تکنیکال بود و بعد محتوا به دور آن شکل گرفت.
سپس نوبت به فیلم «هاجرو» ساخته افشین اخلاقی رسید. این کارگردان گفت: «هاجرو» پنجمین فیلم من است. من در فیلمسازی نگاهی نسبت به زنان در کشورهای جهان سوم دارم و به‌نظرم این موضوع هیچگاه تکراری نمی‌شود.
خوانساریان گفت: دغدغه فیلم برای من بسیار شریف بود.
در ادامه به فیلم «ویار» ساخته حورا طباطبایی پرداخته شد. سحر عصر آزاد گفت: به‌نظرم نویسنده و کارگردان زاویه دید متفاوت و جذابی برای روایت و تصویر این قصه انتخاب کرده‌اند. موقعیتی که به یک خوانش جدید تبدیل می‌شود. این فیلم برای خود من به شخصه خیلی جذاب بود و طنز ظریفی را در درونمایه آن احساس می‌کردم.
کاوه مظاهری گفت: من این فیلم را دوست داشتم و به‌نظرم متن فوق‌العاده‌ای داشت. من پیشتر پیوند اقتصادی را تنها به عنوان تدوینگر می‌شناختم و اینجا در قامت نویسنده‌ بسیار خوب آن را ارزیابی می‌کنم. نکته فیلم‌ هم این است که چنین متنی را کارگردانی می‌تواند خراب کند اما در اجرا نیز این اثر کوتاه به خوبی درآمده بود.
نوبت به فیلم «منطقه» رسید که کاوه مظاهری درباره آن گفت: فکر کردم دوربین روح زنی است که مرده و قصه حول محور او می‌چرخد. میزانسن‌های این اثر خیلی برایم فیلم در فیلم بود. بازی سونیا سنجری نیز در این فیلم خیلی نظر من را جلب کرد.
خوانساریان گفت: فیلم «منطقه» شبیه به هیچ فیلم دیگری نیست و این اتفاقی است که نظر من را به خود جلب می‌کند. فیلم شاعرانگی مدرنی درون خود دارد و این قضیه نظر من را به خود جلب می‌کند.
ابراهیم‌زادگان کارگردان این اثر گفت: کاراکتر اصلی این فیلم سیما است که وجود ندارد و ما از آدم‌های اطراف می‌فهمیم سیما چگونه آدمی بوده است.
سپس نوبت به فیلم «مرد ابری» رسید. سحر عصرآزاد درباره این فیلم گفت: نشانه‌گذاری‌های بسیاری در این اثر دیده می‌شود اما بعد از چند دقیقه فیلم خسته‌کننده می‌شود و این قضیه از جذابیت فیلم می‌کاهد.
مظاهری گفت: به نظر من فضای فیلم به خوبی در نیامده است و این به دلیل انتخاب‌های غیر هم‌راستا با کارگردان است. اجرا با صحنه همراه نیست و به همین علت در نهایت فانتزی درون ذهن فیلمساز به خوبی درنمی‌آید.
در آخر نوبت به فیلم «نگهبانان» ساخته مجید فخریان رسید. عصر آزاد گفت: این فیلم فضایی ذهنی دارد و باید بگویم که بسیار مبهم بود و این وهم حتی در دیالوگ‌ها نیز نمود پیدا می‌کرد. شاید مسئله اصلی نداشتن محوریت مشخص درباره اثر بود.
کاوه مظاهری گفت: به نظر من این فیلم جسارت کمی داشت و این کمبود جسارت باعث شده بود که در فیلم از نریشن‌های زیادی استفاده شود و به همین علت فیلم در نظرم دچار ایراد بود اما به صورت کلی فیلم در نظرم جذاب بود.
خوانساریان گفت: به نظر من فیلم حتی نسبت به سلیقه خودش نیز ثبات‌قدم نداشت. فیلم پر از ایده‌های جالبی است که در حد سطح مانده و باعث می‌شود که حتی مسئله بزرگی مثل مرگ نیز برایم بی‌اهمیت جلوه کند.
مظاهری در پایان گفت: جشنواره این دوره از نظر برگزاری و اجرا خیلی خوب بود و به اعتقاد من به استاندارهای جهانی بسیار نزدیک بود.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران فردا (یکشنبه ۲ آبان) با معرفی برگزیدگان در آیین اختتامیه به کار خود پایان می‌دهد.

کارگاه «فیلمسازی واقعیت مجازی تع...
عصاره تجربه‌های سعید عقیقی در یک...
دیدن «سینما» با «عینک» متفاوت/ ت...
لذت نقاشی در سینما، از اوزو تا ت...
مرحله نهایی «پیچینگ ملی مستند کو...
پنج مستندساز از ایده‌های تازه خو...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *