جستجو
همراه با «انجمن» در نمایشگاه سی‌وپنجم «کتاب»؛

کتاب «تاریخ هنر برای فیلمسازان» از آثار منتشرشده از سوی انجمن سینمای جوانان است که در دوجلد به نسبت سینما با هنرهای تجسمی و مشخصا نقاشی می‌پردازد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، همزمان با برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کتاب دو جلدی «تاریخ هنر برای فیلمسازان» از سوی انجمن سینمای جوانان ایران، در این رویداد عرضه شده است.

این کتاب نوشته گیلیان مک ایور است و مجید کیانیان آن را ترجمه کرده است.

کیانیان در بخش توضیحات این کتاب آورده است: «از همان روزهای نخستین سینما، اقتباس ادبی داستان‌هایی را در اختیار فیلم‌ها قرار داده و پییرو آن از اصطلاحات ادبی نظیر استعاره، کنایه و مجاز برای توصیف موضوعات بصری استفاده شد؛ اما شیوه دیگری نیز برای نگریستن به فیلم وجود دارد و آن، ارتباط سینما با هنرهای تجسمی، عمدتا نقاشی، قدیمی‌ترین اشکال هنری است.»

کتاب «تاریخ هنر برای فیلمسازان» راهنمایی الهام‌بخش در چگونگی استفاده فیلم‌سازان از تصاویر تاریخ هنر در اجرای جزئیات دوره‌های تاریخی و آموزش ترکیب‌بندی، نظریه رنگ و نور و نظایر آن در اختیار قرار می‌دهد.

کتاب در گام نخست به لحظات کلیدی در توسعه نقاشی غربی می‌پردازد، اینکه چگونه این موارد به بخشی از فرهنگ بصری غرب که سینما از آن نشأت می‌گیرد، تبدیل شده‌اند و در ادامه به اینکه چگونه نقاشی‌ها می‌توانند نماینده ژانرهای مختلف مانند وحشت، خشونت، واقع‌گرایی و فانتزی باشند، پرداخته و شیوه ارتباط تصاویر در این نقاشی‌ها با سینما، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اما یکی از ویژگی‌های مهم کتاب «تاریخ هنر برای فیلمسازان» مطالعات موردی آن است. در بخش‌هایی از این کتاب پیوند میان هنر و سینما در قالب مروری‌بر آثار فیلمسازان برجسته‌ای نظیر پیتر گرینوی، پیتر وبر، جک کاردیف، مارتین اسکورسیزی، گیلرمو دل‌تورو، کوئنتین تارانتینو و یاسوجیرو اوزو مورد واکاوری قرار گرفته است.

این کتاب راهنمایی علمی را در اختیار فیلم‌سازان جوان قرار می‌دهد برای درک اینکه چگونه نقاشی و هنرهای تجسمی می‌توانند به توسعه درک آن‌ها از زبان بصری فیلم، یاری رسانند.

علاقه‌مندان به مطالعه این کتاب می‌توانند ضمن بازدید از غرفه سازمان سینمایی در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و اطلاع از دیگر آثار ارائه شده از سوی انجمن سینمای جوانان ایران در ایران رویداد، نسبت به تهیه این آثار اقدام کنند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

پاداش یک عمر مجاهدت و خدمت «شهاد...
نخستین رویداد ملی عکس لاهیجان با...
یادداشت جواد میرهاشمی در باب جای...
دومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ا...
داستان، سینمای کوتاه و یک بازخوا...
مهرزاد دانش مهمان دهمین «پاتوق ف...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *