جستجو
مهدی غلامی مطرح کرد؛

مهدی غلامی عضو هیات انتخاب و داوری بخش فیلم شصت ‌و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا درباره کیفیت و نحوه انتخاب آثار توضیح داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، مهدی غلامی عضو هیات انتخاب و داوری بخش فیلم شصت ‌و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا درباره کیفیت این دوره از جشنواره گفت: اولین چیزی که شما به عنوان بیننده، تماشاگر و یا مخاطب عام و جدی سینما با چنین جشنواره‌هایی روبرو می‌شوید، اتمسفر جشنواره است که به دلیل وجود قومیت‌ها و طبیعت‌های مختلف، رنگ آمیزی متنوعی دارد.
وی ادامه داد: چیزی که مشهود است این تنوع اقلیم و فرهنگ و حتی مساله است. اگر یک نگاه کل به جزء داشته باشید یک تنوع خاصی از فرهنگ و زبان و… می‌بینید و مساله‌ای را مطرح می‌کنند که با فرهنگ و اقلیم مرتبط است و این زیرمتنی است که شما می‌توانید متوجه شوید که برای بچه‌های جوان چه چیزهایی مهم است.
عضو هیات انتخاب بخش فیلم شصت ‌و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا درباره کیفیت آثار توضیح داد: تعدادی از فیلم‌ها در سطحی بودند که فیلمسازها به جای اینکه توانایی تولید حس و معنا از طریق فرم و زبان سینما را داشته باشند، به سمت احساسات گرایی صرف رفته بودند. این در وهله اول به فیلمنامه مربوط است. باید در آموزش‌های انجمن سینمای جوانان ایران به این حدود 50 درصد فیلم‌ها و آدم‌های حاضر در این جشنواره گفته شود که درست کردن حس از طریق زبان سینما با اینکه یک چیز احساساتی بسازید، خیلی متفاوت است. از طرف دیگر ایده‌های کلیشه‌ای و غیرخلاقانه وجود داشت که این موارد نمی‌تواند جذاب و قابل قبول باشد.

جشنواره فیلم کوتاه تهران محفل آدم‌هایی است که سینما را دوست دارند

غلامی افزود: حدود 35 درصد از فیلم‌ها نیز متوسط بودند. یعنی فیلمساز تا حدی زبان سینما را درک کرده و این مدیوم را برای منتج شدن به کارهای خود انتخاب کرده ولی درنهایت خام بودند. شما به عنوان تماشاگر، مخاطب و حتی اگر به عنوان علم به سینما نگاه می‌کنید، با یک اثر همگن چه در فرم و روایت طرف نیستید. شاید یک صحنه یا یک جایی از آن اثر درست است ولی کلیت ماجرا یک کل همگن و درست نیست. در بخش دیگر نیز فیلم‌هایی بودند که نمی‌توان گفت در سطح خیلی بالایی بودند ولی نسبت به سایر آثار جشنواره سطح خوبی داشتند. به نحوی که فیلمساز در متن، فرم، شکل، نوع برخورد و موضوع انتخاب شده به یک درکی رسیده و توانسته است آن‌ها را به زبان سینما بیان کند. روایت‌های خلاقانه و ایده‌های جذاب دارند که این ایده‌های خلاق منتج به یک اثر خوب می‌شوند که می‌توان از آن معنا دریافت کرد.
عضو هیات داوری بخش فیلم شصت ‌و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا درباره نحوه انتخاب آثار بیان کرد: اولین مورد بسیار مهم برای من، رسیدن به آن کل واحد بود. کل واحد معنادار که از پی زبان و باید و نبایدهای سینما می‌آید. اینکه در فرم و روایت چگونه عمل کرده و از چه چیزهایی استفاده کرده است. درنهایت همانطور که عرض کردم؛ مهم‌ترین مساله برای من این بود که فیلمساز چقدر توانسته به یک کل واحد معنادار چه در فرم بصری، روایی، خلاقانه و زاویه دید برسد.
وی درباره تاثیر برگزاری چنین جشنواره‌هایی بر سینمای کوتاه و سینمای کشور مطرح کرد: قطعا برگزاری چنین جشنواره‌هایی بسیار تاثیرگذار خواهد بود و مانند یک پناهگاه می‌ماند. این جشنواره‌ها شبیه آدمی است که می‌دانید کسی را دارید و می‌توانید با آن درد و دل کنید. جشنواره‌ منطقه‌ای همان کسی است که به شما اهمیت می‌دهد و از پی آن شما می‌توانید هویت پیدا کنید و علاوه بر این موارد برای دیده شدن نیز بسیار کمک کننده است. تاثیر چنین جشنواره‌هایی بر سینمای کشور شاید آرامانگرایانه باشد ولی این جشنواره‌ها مانند زمین خاکی است که آدم‌های مستعد می‌آیند و کشف می‌شوند. اینکه چطور این آدم‌ها که اتفاقا آینده سینما هستند، توسط اصل سینما کشف و مورد حمایت و توجه قرار بگیرند نیز بسیار مهم است.

از برگزاری جشنواره فیلم وعکس ژیا...
رویداد ملی عکس لاهیجان
شرایط فیلم‌سازی در استان رکورددا...
اردوی یکروزه فیلم‌سازی ارگ تاریخ...
از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جل...
«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *