جستجو
مانا پاک‌سرشت در گفت‌وگو با روزنامه صبا:

مردم فیلم‌هایی که با سوژه‌های کهنه ساخته می‌شوند را پس می‌زنند و فیلمسازی که مخاطب ندارد فیلم نسازد بهتر است.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از رونامه صبا، سمیه خاتون روزنامه‌نگار صبا به سراغ مانا پاک سرشت، فیلم‌ساز کوتاه ایرانی رفته و درباره ساخت فیلم کوتاه و چشم‌انداز افق این مسیر با او به گفتگو نشسته است. پاک سرشت در این گفتگو تجربیات خود را از فیلمسازی برای علاقه‌مندان در این حوزه، به اشتراک گذاشته و همچنین درباره فیلم کوتاه «نیمکت» که به تهیه‌کنندگی ابراهیم تهی‌دست در شصت‌‌وششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر- خلیج فارس و تولید فیلم کوتاه جدید خود با عنوان «تورین» در ادامه می‌خوانید.

مانا پاک‌سرشت متولد ۱۳۷۰ و دانش آموخته رشته مهندسی معماری است که تا به حال با ساخت چندین اثر کوتاه و شرکت در جشنواره‌های متعدد ملی و بین‌المللی موفق به کسب جایزه شده است.

از جمله آثار مهم این کارگردان زن ایرانی، کارگردانی و نویسندگی فیلم کوتاه «نگران نباش» است؛ این فیلم کوتاه داستان دختر نوجوانی را روایت می‌کرد که در روز تولدش به دلیل کرونا تنها در خانه قرنطینه است و مادر پرستارش از بیمارستان از طریق پخش زنده تلویزیونی او را سورپرایز می‌کند که فیلم کوتاه «نگران نباش» به جشنواره بین‌المللی فیلم «کرونا» آلمان راه پیدا کرد.

از دیگر آثار مانا پاک‌سرشت می‌توان به فیلم‌های کوتاه «وارث» و «چشم‌ها» اشاره کرد. فیلم کوتاه «وارث» با موضوع مدافعان سلامت در معاونت فضای مجازی صداوسیمای مرکز گیلان تولید شده است که در اولین جشنواره کروناویروس دهلی هندوستان برگزیده و مورد قدردانی قرار گرفت. این فیلم پیش از این در جشنواره‌های بین‌المللی کالیفرنیا، آمریکا، استرالیا، ژاپن، ایتالیا و اولین دوره جشنواره فیلم کرونا در ایران حضور یافت بود.

فیلم کوتاه داستانی «وقفه» هم در سی‌ونهمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشت و توانست جایزه ویژه دبیر را از جشنواره فیلم کوتاه تهران کسب کند و حالا در آخرین تجربه جشنواره‌ای خود، فیلم کوتاه تجربی «نیمکت» به شصت‌‌وششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر- خلیج فارس راه‌یافته است و قرار است از 5 تا 8 اردیبهشت‌ماه 1402 به میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر بوشهر در شهر بوشهر اکران شود.

در ادامه متن مصاحبه پاک‌سرشت با روزنامه صبا را مطالعه می‌کنید.

بدون مقدمه در چه حالی هستید؟

منتظر واریز اولین قسط هستم تا فیلم کوتاه «تورین» را کلید بزنم.

پس فیلم جدیدی در دست تولید دارید؟

بله، فیلم کوتاهی با نام «تورین» با موضوع کودک و نوجوان که در مرحله پیش تولید است.

«تورین» به نظر یک اسم غیر ایرانی است؟

بله نام منطقه‌ای در ایتالیا است که به تورین مشهور است. البته نام‌گذاری این عنوان برای اثر آخرم بیشتر به منظور وصف و تصویر یک مکان به صورت نمادین است که در غالب آن موضوعات خود را مطرح کنم.

از همکاری با انجمن سینما جوان بگویید؟

سال گذشته، اولین سالی بود که با همکاری و حمایت انجمن سینمای جوان فیلم ساختم، خوشبختانه تجربه موفقیت‌آمیز این همکاری منجر به حضور  فیلم کوتاه «وقفه» در جشنواره بین‌المللی کوتاه تهران و فیلم فجر شد.  امسال هم به همان شیوه سابق با ثبت فیلمنامه و شرکت در جلسه شورای پیچینگ انجمن، موفق به قانع کردن شورا برای حمایت از اثر شدم و با قبول کمک هزینه حمایتی از طرف انجمن کارهای پیش تولید فیلم خود را شروع کرده‌ام. این دومین تجربه همکاری بنده با انجمن حساب می‌شود، اما از نظر کاری «تورین» هفتمین اثر تولیدی من در ساخت فیلم کوتاه است.

با توجه به اینکه ساخت یک اثر کوتاه حرفه‌ای، پرهزینه است، آیا حمایت مالی انجمن جوابگوی ساخت اثر هست یا خیر؟ 

ضمن تشکر از کمک‌های بدون چشم‌داشت انجمن سینمای جوانان ایران، باید بگویم خیر؛ اما به طور کلی از همان ابتدا این مساله برای کارگردان روشن است که هزینه پرداختی و‌ حمایتی بالغ بر ۷۰ تا ۸۰ میلیون است و کارگردان با آمادگی لازم از هزینه‌های دیگری که پروژه در مسیر ساخته شدن دارد، کارش را شروع می‌کند. در واقع انجمن مشارکت در تولید می‌کند و مسلما کارگردان باید در ادامه آمادگی پرداخت هزینه‌های جانبی دیگر را داشته باشد. اینکه ساخت فیلم کوتاه برای کارگردان هیچ بازگشت مادی به جز کسب جوایز جشنواره‌ای که خود آن هم یک احتمال است، برای همه دوستان هنرمند در این حوزه مسلم است، اما هزینه‌های دیگری چون، هزینه پخش و ارسال اثر به جشنواره‌های متعدد بین‌المللی هم هست که پس از ساخت اثر، ناگزیر به پرداخت و پیگیری آن هستیم که انجمن خوشبختانه بخشی از آن‌ها را انجام می‌دهد.

مخاطب فیلم کوتاه از چه طریقی می‌تواند آثار هنرمندان این حوزه را دنبال کند؟

در حال حاضر به طور مثال، فیلم «چشم‌ها» و «لاجوردی» از آثار فیلم کوتاهی که ساخته‌ام در تیوال اکران آنلاین دارد و همچنین پلتفرم هاشور نیز آثار کوتاه را در سایت به نمایش می‌گذارد که مخاطبان با خرید اشتراک، می‌توانند آثار را دنبال کنند و همچنین انجمن سینمای جوانان ایران در حال مذاکره با چند پلتفرم پربازدید است که چنانچه موافقت کنند، احتمالا آثار فیلم کوتاه از این پلتفرم‌ها نیز به نمایش گذاشته می‌شوند.

«فیلم کوتاه مقدمه‌ای برای ساخت فیلم بلند است!» آیا شما به این جمله اعتقاد دارید؟

بله، البته می‌دانم در این حوزه دوستانی هستند که تنها علاقه‌مند به ساخت فیلم کوتاه هستند، اما برای بنده اینطور نیست و امیدوارم به زودی بتوانم ساخت فیلم بلند را تجربه کنم.

با این حساب چشم اندازتان به فیلم‌هایی که در حال تولید و‌ پخش در ایران هستند، چیست؟

قطعا نظرم مثبت است، صنعت فیلم را در ایران در حال رشد می‌دانم. از نظر من یکی از دلایل مهم این امر آگاهی و دانش عموم مردم در فیلم دیدن است، مردم بسیار دقیق و موشکافانه آثار را دنبال می‌کنند و حتی وارد نقد و تحلیل هم می‌شوند. از نظر من این آگاهی عمومی در مردم، فیلمساز را مجبور می‌کند، که فیلم‌ خوب و ساختارمند بسازد. مردم فیلم‌هایی که با سوژه‌های کهنه ساخته می‌شوند، پس می‌زنند و فیلمسازی که مخاطب ندارد فیلم نسازد بهتر است.

بها دادن به ذائقه مخاطب تا چه اندازه محترم است! این را به این دلیل می‌پرسم که  فیلم‌سازانی که صرفا ذائقه مخاطب را نشانه می‌گیرند، نتیجه‌اش می‌شود ساخت آثاری چون فیلم سینمایی «فسیل» که اتفاقا بسیار پرفروش است، اما در عمل تکرار این دست سبک پردازی‌ها ممکن است سلیقه تماشاگر ایرانی را با آثار خالی از تفکر، تنزل دهد؟

از نظر من سلیقه مخاطب ایرانی فیلم «فسیل» نیست، در کنار پرفروش شدن این فیلم، ممکن است فیلمی مانند «جنگ جهانی سوم» هومن سیدی که از نظر من حیرت‌انگیز بود و یا همان طور که سابقا شاهد بودیم «قهرمان» اثر اصغر فرهادی هم پرفروش باشد، هر چند که ممکن است خود من نیز برای سرگرمی و وقت گذراندن دوست داشته باشم فیلم‌هایی مانند «فسیل» و… را ببینم.

در پایان درباره فیلم کوتاه «نیمکت» و جشنواره منطقه‌ای بوشهر بگویید.

هفته آینده این جشنواره که بعد از سه سال شرایط کرونایی کشور، توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود، شاهد فیلم‌های کوتاه متفاوتی از ده استان کشور است که فیلم «نیمکت» من هم در بخش با کسب جایزه، جشنواره رتجربی شصت‌‌وششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر- خلیج فارس حضور دارد که امیدوارم با کسب جایزه، بوشهر را ترک کند.

از برگزاری جشنواره فیلم وعکس ژیا...
رویداد ملی عکس لاهیجان
شرایط فیلم‌سازی در استان رکورددا...
اردوی یکروزه فیلم‌سازی ارگ تاریخ...
از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جل...
«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *