جستجو
عطا مجابی در کارگاه پیچینگ جشنواره ساوالان مطرح کرد

عطا مجابی فیلمساز و استاد کارگاه پیچینگ «ملزومات و فرصت‌ها» در شصت و هشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشگین‌شهر-ساوالان عنوان کرد: بهترین راه یافتن بودجه یک فیلم، شروع از خودمان، شناخت دقیق و بهتر پروژه و تناسبات آن با مواردی است که کارمان را جهانی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، عطا مجابی استاد کارگاه تخصصی پیچینگ «ملزومات و فرصت‌ها» در سومین روز از شصت و هشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشگین‌شهر-ساوالان بیان کرد: مبحث پیچینگ از مباحث جدی و پایه‌ای فیلمسازی و شبیه به بازدید از لوکیشن و مرحله تدوین ضروری است که بدون آن‌ها اساسا فیلمی ساخته نمی‌شود.

وی افزود: مشکل اساسی برای فیلمسازان ایران از جایی ایجاد می‌شود که گاهی بدون رعایت استانداردها به سراغ فیلمسازی می‌روند. من در حوزه پخش، پیشنهادم به فیلمسازان پخش توسط خود فیلمساز یا کمک گرفتن از پخش کننده ایرانی و حتی خارجی است. اگر فیلمی خوب باشد و البته به ندرت ممکن است پخش کننده خارجی به طور رایگان این کار را برای فیلمساز انجام دهد.

مجابی با اشاره به برخی کلیدواژه‌ها در پیچینگ توضیح داد: تهیه کننده در یک برداشت شاید به مثابه اسلحه‌‌ای است که فیلم یا فیلمساز از داخل آن شلیک می‌شوند. در پیچینگ‌های بین‌المللی تهیه کننده استیتمنتی برای فیلم و فیلمساز می‌نویسد. او مسئولیت پدرانه ای نسبت به پروژه دارد و نقشه‌راهی برای آن‌ می‌یابد.

این مدرس سینما خاطر نشان کرد: انجمن سینمای جوانان ایران امکان شناخت و آموزش سینما را برای فیلمسازان فراهم کرده است ولی شاید شناخت ما از صنعت سینما بسیار اندک باشد با این حال همچنان جز جوامعی هستیم که آثارمان در جشنواره‌های خارجی می‌درخشد.

وی با بیان اینکه دو نوع پیچینگ رسمی و غیررسمی وجود دارد، توضیح داد: پیچینگ غیررسمی گاهی در ایونت‌هایی جهانی که اساسا به این منظور طراحی شده است، انجام می شود‌.

مجابی همچنین فاندها و قراردادها، جوایز، کرود فاندینگ یا تامین مالی جمعی و ایجاد کمپین برای جذب سرمایه، فلوشیپ و لبزها، و… لیبل‌هایی را برای قید در تیتراژ فیلم فراهم می‌کنند و به این نحو به آثار اعتبار می‌بخشند.

این کارگردان فیلم کوتاه عنوان کرد: باید امر پیچینگ را وسیع ببینیم، با همین متریال‌هایی که انجمن در پورتال‌ها ساخته می‌توانیم کار خود را به موسسات مختلف برای دریافت فاند بفرستیم. بهترین راه یافتن بودجه یک فیلم، شروع از خودمان است. شناخت دقیق و بهتر پروژه و تناسبات آن با مواردی که آن را جهانی می‌کند، اهمیت دارد؛ از ایده‌های ساده و روزمره تا وصل کردن و رسیدن آن به دغدغه‌ای جهانی مهم است. همچنین زمان طلایی ثبت نام را از دست ندهیم و موسسات را نیز از طریق جست و جو پیدا کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در برخی از فاندها مبلغ قابل توجهی به فیلمساز تعلق می‌گیرد تا آن فیلم در لوکیشن مدنظر حمایت کننده تولید شود یا برای مثال فستیوال‌هایی که در حوزه خلیج فارس برگزار می شود، شاید به عرب زبان بودن فیلمساز تاکید داشته باشند.

وی در‌ادامه درباره تجارب شخصی خود از همکاری با تهیه‌کننده خارجی و پیدا کردن سرمایه‌گذاران غیرایرانی، جشنواره‌هایی نظیر ساندنس، ترایبکا، بوسان، ایدفا، توکیو، هنگ کنگ، کلرمون فران، و… و پروژه‌های موفق‌شان در دریافت فاند و برگزاری پیچینگ‌های رسمی و غیررسمی صحبت کرده و در پایان گفت: من سال‌هاست که به این فکر می‌کنم چرا فیلم می‌سازم در حالی که اگر هدف کسب درآمد باشد، می‌توان هر کار دیگری را دنبال کرد. یا اگر هدف تحسین شدن است می‌توان به واسطه مدل شدن یا بازیگری و چه و چه به این هدف دست یافت اما پاسخ را در این می‌توان یافت که فیلمسازی ما را هر روز بهتر از دیروز می‌کند و انگار ما مجبور به بهتر شدن هستیم. پیچینگ هم راهی برای شناخت بهتر پروژه‌مان است.

شصت و هشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشگین‌شهر-ساوالان تا ۵ بهمن در حال برگزاری است.

«تیر خلاص» در فرانسه
هشتمین جلسه پاتوق با سه درام و ی...
بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
روایتی از استعمار اروپاییان با ...
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای ج...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *