به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از پلاتو هنر، امین درخشان دبیر شصت‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا درباره این دوره از جشنواره، کیفیت آثار و برگزاری جشنواره‌های فیلم کوتاه تهران و منطقه‌ای توضیح داد.

دبیر شصت‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا در گفتگو با پلاتو هنر درباره این دوره از جشنواره گفت: پیش از بیان هر چیزی از سازمان سینمایی و انجمن سینمای جوانان ایران برای همکاری و اهتمامی که برای برگزاری این جشنواره داشتند، تشکر می‌کنم. همانطور که مطلع هستید؛ انجمن سینمای جوانان، ۳ جشنواره منطقه‌ای با حضور ۱۰ استان برگزار می‌کند و اگر به سوابق تاریخی شصت و شش دوره گذشته جشنواره نگاهی بیندازیم؛ متوجه خواهیم شد که بخش قابل توجهی از موفقیت‌های به ویژه سینماگران جوانی که در عرصه سینما فعال هستند، مدیون برگزاری چنین جشنواره‌هایی است که به تربیت و معرفی هنرمندان مطرح کشور منجر شده است.

وی افزود: متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا وقفه‌ای در برگزاری جشنواره منطقه‌ای ایجاد شد و خلأ جدی به وجود آورد که بین سینماگران به شدت احساس می‌شد. من همیشه گفته‌ام که متاسفانه کرونا بیشترین حوزه‌ای را که تحت تاثیر قرار داد، حوزه هنر و سینما بود. ولی به هرحال با همت و حمایت انجمن سینمای جوانان ایران، سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری جشنواره‌ها از سال گذشته و امسال با قدرت بیشتری برگشته است.

کار را به خود هنرمندان بسپاریم

درخشان درباره آماده سازی و شروع و اختتامیه شصت ‌و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا بیان کرد: تمام دوستان به طور شبانه روزی مشغول کار هستند و با انگیزه کار خود را پیش می‌برند تا بعد از وقفه‌ای که ایجاد شده است، بتوانیم یک جشنواره خوب را در کنار یکدیگر تجربه کنیم. علیرغم تمام مشکلات مالی به خدا توکل کردیم. سیاست من در برگزاری این دوره از جشنواره این است که کار را به خود هنرمندان بسپاریم و این خود بچه‌های توانمند انجمن سینمای جوانان هستند که کار را پیش می‌برند و در تمام حوزه‌ها اعم از زیرساختی و… همه چیز خوب پیش می‌رود و در وضعیت خوبی قرار داریم. در جشنواره منطقه‌ای یاسوج – دنا ۱۰ استان از سراسر کشور شرکت کرده‌اند که عبارتند از کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، فارس، همدان، ایلام، لرستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، خراسان شمالی و مرکزی. همچنین به امید خدا جشنواره از دوشنبه ۳ مهرماه آغاز خواهد شد و پنجشنبه ۶ مهرماه نیز با حضور آقای محمدمهدی اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مدیران و مسئولان مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.

رضایتمندی اعضای هیات انتخاب و داوری از کیفیت آثار

دبیر شصت ‌و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا درباره کیفیت و کمیت آثار ارسالی به این جشنواره توضیح داد: همانطور که اطلاع دارید این جشنواره در دو بخش فیلم و عکس برگزار می‌شود. بخش فیلم نیز به زیرشاخه‌های داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی تقسیم می‌شود. درمجموع ۱۰۲۸ اثر از ۱۰ استان کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و طبق آخرین گزارشی که از اعضای هیات انتخاب و داوری داشتم نیز رضایتمندی از کیفیت آثار وجود داشت و مشاهداتی که خودم نیز از بخش عکس داشته‌ام، می‌توانم بگویم که کیفیت آثار خیلی خوب بودند.

ممیزی و تنش نداشتیم

وی درباره هیات انتخاب و داوران این دوره از جشنواره گفت: طبیعی است که در بحث داوری و انتخاب، اختلاف سلیقه‌هایی وجود داشته باشد ولی خداراشکر هیچ تنش و مشکلی در این زمینه وجود نداشت و هیچ ممیزی هم نداشتیم.

درخشان درباره برنامه‌های حاضر در زمان برگزاری جشنواره مطرح کرد: بحث آموزش برای ما بسیار مورد توجه بوده است و به همین دلیل هر روز صبح کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود. برنامه‌های متعدد و متنوعی درنظر گرفته‌ایم. مثلا برای عکاسانی که از سایر استان‌ها می‌آیند یک اردوی یک روزه به یکی از روستاهای بکر و دیدنی تدارک دیده شده است تا بتوانند از جذابیت‌های موجود در استان زیبای کهگیلویه و بویراحمد بهره‌مند شوند. ما جشنواره را در مرکز شهر متمرکز نکردیم و برنامه‌های متنوعی تدارک دیده‌ایم که اطلاعات دقیق‌تری از آن‌ها اعلام خواهد شد.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی و اردو در جشنواره منطقه‌ای یاسوج-دنا

وی درباره اهمیت برگزاری این دوره از جشنواره منطقه‌ای توضیح داد: برگزاری جشنواره منطقه‌ای برای هنرمندان و استان‌ها از اهمیت‌هایی برخوردار است که من از دو وجه به آن نگاه می‌کنم. اولا استان ما از حیث ظرفیت‌های طبیعی و جغرافیایی و همچنین ظرفیت‌های فرهنگی و مردم شناسی از موقعیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. مردم این جغرافیا با مولفه‌های هنری عجین هستند و برگزاری جشنواره‌ای مانند شصت ‌و هفتمین جشنواره منطقه‌ای می‌تواند این ظرفیت‌های موجود در استان را معرفی کند. اما وجه دیگر اهمیت آن، این است که استان در بحث ظرفیت‌های انسانی شاخص هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که می‌تواند از این بستر استفاده کرده و به معرفی آن‌ها در سطح کشور بپردازد.

امین درخشان در پایان درباره چهلمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران باتوجه به اینکه در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که بر هیچ کسی پوشیده نیست. واقعیت امر این است که کشور ما در حوزه سینما ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی دارد که جشنواره فیلم کوتاه تهران فرصتی را فراهم می‌کند تا هنرمندان بتوانند علاوه بر نشان دادن توانمندی‌های فردی خود در سطح جهانی و بین‌المللی، وجوه مختلف تمدنی، فرهنگی و اسلامی کشور را نیز به جهانیان نشان دهند.

شصت‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا ۳ تا ۶ مهرماه ۱۴۰۲ به میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر یاسوج و به دبیری امین درخشان برگزار می‌شود.