جستجو
صدوهفتادویکمین نشست فیلم کوتاه تبریز برگزار شد؛

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، صدوهفتادویکمین نشست فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر تبریز با نقد و پخش فیلم کوتاه «گاو خاکستری» به کارگردانی ادی بل محصول سال 2015 روز شنبه مورخه بیست و هفتم خرداد ماه هزار و چهارصد و دو در محل انجمن برگزار شد.

پیش از پخش فیلم رشید قربانی مجری-کارشناس جلسه به معرفی اجمالی فیلم پرداخت. فیلم نمونه استفاده از موضوعی است که مخاطب غیرآگاه برای درک آن باید حداقلی از اطلاعات و شناخت را کسب کند. در این فیلم مسئله توتم و نسبتش با انسان شهرنشین مطرح می شود.

هنگامی که ایده داستانی یک فیلم به موضوعی خاص گره می خورد یک دو راهی پیش می آید. آیا نیاز به دادن اطلاعت جامع درباره آن موضوع در فیلم است یا تماشاگر غیرآگاه پس از دیدن فیلم خود به سراغ واکاوی آن موضوع برود.

در ادامه و پس از پخش، نقد فیلم در دستور کار جلسه قرار گرفت. فیلم داستان مارتین مهاجری از سودان جنوبی است که در استرالیا در یک دامداری کار میکند. در همان آغاز وی در دامداری با گاوی خاکستر کوهان داری مواجه می شود. بر اساس سنت های توتم پرسی آفریقایی اش گاو را مال خود میپندارد و به خانه می برد. همسر و و فرزاندنش با اینکار مخالفند از طرفی مالک دامداری نیز مارتین را برای بازگرداندن گاو تحت فشار قرار میدهد. اصرا مارتین به نگه داشتن گاو از هر حیث زندگی مارتین و خانواده اش را تحت الشعاع قرار می دهد. مارتین برای رهایی از توتم گاو را می کشد.

ایده فیلم در قالب فیلم کوتاه داستانی بکر است. در آغاز با شغل مارتین و سپس کشش غیرعادی او به گاو خاکستری مواجه ایم. از همان آغاز تمرکز بر روی مسئله تضاد یک سنت قبیله ای با مناسبات شهرنشینی مطرح می شود. همسر و فرزندانش از قید و بند سنتهای قبیله ای رها شده اند و با زندگی شهرنشینی خو گرفته اند اما حضور گاو باعث شده که جهانبینی اساطیری در وجود مارتین حلول کند.

توتم به اجسام یا حیوانات نمادین اطلاق می شود که در بین قبایل کارکرد آیینی دارند. برای مثال در کتاب عهد عتیق بیان شده که یهودیان صندوق عهد (سبدی که موسی نبی را در آن آسیه از آب گرفت) عنصری مقدس پنداشته و در جنگها برای بخشیدن قدرت ماورایی از آن سود می جستند. در فیلم نیز مارتین سعی پس از تصاحب گاو خودو آن حیوان را یکی میپندارد و نام آفریقایی مالو را بر خود می نهد. وی در کشمکش بر سر انتخاب بین زیست شهرنشینی و باورهای توتمی اش در مراسمی آیین وار گاو را می کشد.

فیلم اطلاعات چندانی در باب مفهوم توتم و درگیر ذهنی مارتین ارائه نمی دهد. برای مخاطب آشنا با این مراسم و آیین ها، درک دلایل ساده است ولی برای تماشاگر ناآگاه، نیاز به پرس وجو پس از تماشای فیلم به میان می آید با این حال اگر روایت فیلم در وادی توضیح مفاهیم پیش می رفت به ریتم مناسبی در روایت دست نمی یافت.

هشتمین جلسه پاتوق با سه درام و ی...
بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
روایتی از استعمار اروپاییان با ...
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای ج...
از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خن...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *