جستجو
هادی مقدم‌دوست در کارگاه فیلمنامه نویسی جشنواره نماز و نیایش:

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، نشست تخصصی بخش فیلم‌نامه با عنوان «شما یک قصه‌گو هستید» در حاشیه نهمین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین در قم برگزار شد.

هادی مقدم‌دوست کارگردان و فیلم‌نامه نویس سینمای ایران در ابتدای این نشست گفت: در فیلم نامه‌نویسی لازم است درمورد شخصیت فیلم تفکر کنیم نویسنده نمی تواند خالی الذهن باشد بلکه باید مخزن شخصیت و تحلیل را پر کند تا بتواند اثر خوبی را بوجود آورد.

وی تصریح کرد: زمانی که بخواهیم درمورد موضوع نماز، نیایش و عبادت اثری را داشته باشیم به تمام ارکان و بخش های نماز خواندن افراد و نیایش توجه می کنیم؛ به عنوان مثال حتی زمانی که یک نویسنده خلاق در مترو نشسته و شخصی زبر لب ذکر می گوید می تواند سوژه ای برای او باشد. اگر کسی علاقه‌مند به نویسندگی باشد سوژه خود را پیدا می کند؛ نخست باید درمورد ایده فکر کرد و تحلیل انجام داد زیرا فکر و تحلیل رکن پیش نیاز علاقه‌مندی به مضامین است.

این استاد فیلمنامه نویسی با بیان اینکه نویسنده اهل تفکر و مشاهده است گفت: روزهای ایده‌یابی روزهای مشاوره است این امر استمرار و پشت‌کار می‌خواهد. زمانی که راجع به یک شخص و طرز رفتار او فکر می‌کنیم مشغول ایده‌یابی هستیم و اگر قرار است فیلم‌نامه بنویسیم باید نویسنده‌ای پژوهشگر باشیم و باید همواره تحلیل کنیم تا قصه‌ای که می خواهیم تعریف کنیم قصه باور پذیرتری باشد.

مقدم‌دوست افزود: اگر نویسنده بخواهد عناصر فیلم وی با مخاطب ارتباط برقرار کند روزهای ایده یابی روزهای بسیار مهمی هستند؛ نویسنده باید دائم درحال ایده یابی و پیدا کردن عناصر داستانی باشد. روزهای ایده یابی مهمترین روزهاست که نویسنده باید به آن اهمیت بدهد و باید از همه اشیاء تاثیر حسی گرفت و باید همواره کنجکاو و به دنبال سوژه بود.

استاد فیلمنامه‌نویسی نهمین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین در پایان کارگاه سه ساعته خود گفت: برای قصه گویی لازم است به صورت دائم کنجکاوانه بدنبال یک حس نو باشیم و اگر بخواهیم شخصیت در فیلم واقعی باشد باید در روزهای ایده‌یابی مشاهده خوبی داشته باشیم و به صورت مستمر کنکاش کنیم.

هشتمین جلسه پاتوق با سه درام و ی...
بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
روایتی از استعمار اروپاییان با ...
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای ج...
از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خن...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *