جستجو
مهدی فرودگاهی عنوان کرد؛

مهدی فرودگاهی عضو هیات انتخاب و داوری بخش فیلم شصت ‌و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا درباره کیفیت و نحوه انتخاب آثار توضیح داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از ایبنا، مهدی فرودگاهی عضو هیات انتخاب و داوری بخش فیلم شصت ‌و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا درباره اهمیت این دوره از جشنواره گفت: بدیهی است که برگزاری چنین جشنواره‌هایی ضروری است و به فیلمسازان فرصت دیدن و دیده شدن می‌دهد.

وی ادامه داد: در فضای رسانه‌ای امروز کارآیی‌ها و انتطارات از فیلم کوتاه فراوانند، اما تعداد معدودی از آثار این دوره از جشنواره این توقع را برآورده کردند و طیف گسترده‌ای از آثار با تجربه آموزی و آموزش در شرایط مناسب‌تری قرار خواهند گرفت. درست است که فیلم کوتاه عرصه تجربه‌گرایی است ولی با آموزش می‌توان گام‌های بلندتری برداشت و سریع‌تر رشد کرد. در روزگار ما دسترسی به آموزش‌های مناسب فراهم است و افراد می‌توانند از این فرصت بهره بگیرند.

عضو هیات انتخاب بخش فیلم شصت ‌و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا درباره کیفیت آثار توضیح داد: سابقه فرهنگی فیلم کوتاه در ایران موجب شده آدم‌هایی که دانش و بینش ویژه‌ای دارند، وارد این حوزه شوند. پیش‌ترها چون ابزار تولید فیلم به دشواری در دسترس قرار می گرفت، طرح ریزی و تامل بیشتری پیش از آغاز فرایند تولید صورت می‌گرفت. در حال حاضر دسترسی آسان‌تری به ابزار وجود دارد و این سهولت فی نفسه خیلی مثبت است ولی باید مراقب شتابزدگی بود و از آن پرهیز کرد.

فرودگاهی افزود: آفرینش فیلم هم مثل هر تولدی، دوران جنینی دارد و باید ایده زمان لازم را طی کند تا سالم متولد شود. اگر سریع و زودتر از شکل گیری اندام‌ها و پردازش خلاقانه متولد شود، نارس است و از بین می‌رود. فیلمسازان جوانی که هنوز تجربه کافی کسب نکرده‌اند گاهی بدون پردازش وجوه مختلف، پژوهش و مشورت، ایده خود را به تصویر می‌کشند. این اتفاق در انیمیشن به دلیل فرایند تولید خاصی که دارد، کمتر اتفاق می‌افتد. آنجا قاب‌ها و عناصر درون آن حساب شده‌تر پدید می‌آیند ولی در فیلم‌های داستانی و مستند شتابزدگی‌ها ممکن است بیشتر باشد. البته تعدادی از آثار موفق هم در جشنواره حضور داشتند که تحسین برانگیز و ستودنی هستند و مورد توجه هم قرار گرفتند.

عضو هیات داوری بخش فیلم شصت ‌و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا درباره نحوه انتخاب آثار نیز مطرح کرد: هر فردی در جایگاه انتخاب و داوری از تجربیات پیشین خود بهره می‌برد. من هم آن دسته از فیلم‌هایی را که از نظر من موفق‌تر بودند، انتخاب کردم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اهمیت و تاثیر برگزاری چنین جشنواره‌هایی بر سینمای کوتاه و سینمای کشور توضیح داد: قطعا تاثیرگذار خواهد بود اما باید به چشم انداز گسترده‌‌تری چشم بدوزیم و نسبت به جامعه خودمان و اوضاع هنری و فضای رسانه‌ای دنیا درک و دریافت درستی داشته باشیم. بدانیم گستره علایق مخاطبان وسیع است و بکوشیم با نوآوری و به شیوه‌های روزآمد در این مسیر گام برداریم. یک جشنواره اگر به صورت حرفه‌ای برگزار شود، پیوندهای فراوانی را برقرار می‌کند و گره‌های فروبسته گوناگونی را می‌گشاید. به خصوص در بخش‌های جنبی یک جشنواره می‌توان به مسائل و نکات مختلفی پرداخت تا فیلمسازان تجربه دلپذیر و موثری نسبت به جشنواره‌ داشته باشند. کیفیت یک جشنواره اهمیت زیادی دارد و دقیق و حرفه‌ای برگزار کردن آن می‌تواند بسیار کارساز باشد.

مهدی فرودگاهی در پایان درباره برگزاری چهلمین دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران باید منتظر برنامه‌های ویژه و چشمگیری بود. چهل سالگی دوران تکامل و پختگی است و در کشور ما که هر سال شاهد پیدایش جشنواره‌های تازه هستیم، کمتر جشنواره‌ای از روزگار کودکی گذر می‌کند و به دوران جوانی و میانسالی پا می‌گذارد. خیلی از جشنواره‌ها که شروعی برق‌آسا داشته‌اند، به دلایل معلوم و نامعلوم در سایه سار سکوت و فراموشی خفته‌اند. باید قدر این درخت به بار نشسته را دانست و در شادابی و ثمردهی‌اش کوشید. منتظر خواهیم نشست تا ببینیم برگزارکنندگان جشنواره فیلم کوتاه تهران برای چشمان مشتاق این همه فیلمساز علاقه‌مند چه تدارک دیده‌اند.

شصت‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا ۳ تا ۶ مهرماه ۱۴۰۲ به میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر یاسوج و به دبیری امین درخشان برگزار می‌شود.

از برگزاری جشنواره فیلم وعکس ژیا...
رویداد ملی عکس لاهیجان
شرایط فیلم‌سازی در استان رکورددا...
اردوی یکروزه فیلم‌سازی ارگ تاریخ...
از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جل...
«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *