جستجو
مجید ناگهی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مجید ناگهی، عضو دپارتمان عکاسی انجمن سینمای جوانان ایران و طراح و برنامه‌­ریز «دوره جامع عکاسی» درباره این دوره، اهمیت آموزش و هنر عکاسی بیان کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دوره جامع عکاسی» انجمن سینمای جوانان ایران که تازه‌ترین دوره جامع آموزشی انجمن است، در راستای برنامه‌­های راهبردی این انجمن برای بازه زمانی 6 ماهه و در سه گام آموزشی برنامه‌ریزی شده است.

مجید ناگهی عضو دپارتمان عکاسی انجمن سینمای جوانان ایران و عضو شورای طراحی «دوره جامع عکاسی» درباره لزوم برگزاری چنین دوره‌ای در حوزه عکاسی توضیح داد: نهاد انجمن سینمای جوان با سابقه و هویت طولانی که دارد، نیاز داشت تا برنامه‌ای اختصاصی و تعریف شده برای آموزش عکاسی در چارچوب سیاست‌های کلان خود که دهه‌هاست بر آن شناخته می‌شود، مدون کند که ضمن رعایت اصول آکادمیک و مباحث پایه‌ای عکاسی، توجهی هم به نیازهای مخاطبین خود در پهنه این سرزمین داشته باشد.

وی افزود: در واقع ماموریت آموزش در انجمن سینمای جوان متفاوت‌تر و فراتر از چیزی است که در دانشگاه‌ها به آن پرداخته می‌شود. از سوی دیگر نیاز رو به افزایش جامعه برای آموزش رشته‌های هنری باعث گسترش آموزشگاه‌های هنری مستقل شده و فضای غریبی را در حوزه آموزش رقم زده است که متاسفانه به جز معدود مواردی عمدتا بدون طرح و برنامه هستند و مباحثی ناکارآمد، محدود و تک بعدی را ارائه می‌دهند. فضایی بین سیستم آکادمیک و آموزشگاه‌های خصوصی که بتواند استقلال ذهنی هنرجو را در کنار آموزش‌های اصولی حفظ کند، مسئله‌ای بود که باید به آن می‌پرداختیم. با توجه به این شرایط دپارتمان عکاسی شکل گرفت و اقدام به طراحی و برنامه‌ریزی دوره‌ای متناسب با جایگاه انجمن و مخاطبانش کرد.

عملگرایی و خروجی نتیجه‌بخش هدف ماست

عضو دپارتمان عکاسی انجمن سینمای جوانان درباره سه گام مطرح شده و نگاه کلی درنظر گرفته شده در «دوره­ جامع عکاسی» توضیح داد: دغدغه دوستان در طراحی این دوره این بود که جدای از مباحث تخصص که در سه گام طرح می‌شود، شرایط رشد و آشنایی با روش‌های توسعه خلاقیت برای هنرجویان نیز فراهم شود. همچنین آگاهی از جریان‌ها و شاخه‌های عکاسی در کنار تاریخچه آن به شکلی طرح شود که زمینه‌های آشنایی با حوزه اثرگذاری عکاسی و پرسش‌های بنیادین در این زمینه را قابل فهم و الهام بخش کند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل وجود سه گام برای این دوره جامع، شرایط و امکانات اجرایی انجمن سینمای جوانان بود که دوره‌هایش را باید در مدت زمان شش ماهه به سرانجام برساند. درحقیقت ما در دپارتمان عکاسی، متناسب با چارچوب‌های اجرایی انجمن و معاونت آموزش به ترکیب این چنینی رسیدیم. اگر امکان طولانی‌تر شدن دوره بود، بهتر بود زمان بیشتری را برای تجربه‌های عملی هنرجویان فراهم کنیم.

ناگهی درباره سه مرحله استعدادیابی، آموزش حرفه‌ای و جذب نیروی کارآمد که برای این دوره درنظر گرفته شده است، توضیح داد: این موضوع بیشتر به سیاست­گذاری کلان انجمن مربوط است که در حوزه کاری ما نبود ولی تلاش ما در این مسیر طراحی آزمون و مصاحبه برای انتخاب علاقمندانی است که آمادگی و کیفیت‌های لازم را برای این رشته داشته باشند. طراحی دروس نیز به شکلی صورت گرفت که هنرجو با شاخه‌های مختلف آشنا شده و از شرایط حرفه‌ای لازم برای کار در آن رشته‌ها آگاهی نسبی پیدا کند. همچنین در این دوره چند کارگاه عملی گنجانده شده و خواسته شده تا استادان راهنما و مشاورانی که فعال و به‌روز هستند در کنار هنرجو باشند تا آن‌ها را در اجرای پروژه‌های عملی همراهی و هدایت کنند.

مجید ناگهی در پایان گفت: برای «هنرمند عکاس» شدن، دانش و تجربه فراوان نیاز است. آگاهی از دانش فنی و نظری به‌روز با پشتکار، تلاش و صبوری لازمه رسیدن به نتیجه است. این دوره افرادی که رویای «هنرمند عکاس» شدن دارند را در آغاز یک مسیر طولانی قرار می‌دهد.

اسماعیل عباسی، فرهاد سلیمانی، مجید ناگهی، مهدی وثوق‌نیا و سعید پوراسماعیلی اعضای دپارتمان عکاسی انجمن سینمای جوانان ایران و طراح و برنامه‌­ریز این «دوره جامع آموزشی» هستند.

هشتمین جلسه پاتوق با سه درام و ی...
بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
روایتی از استعمار اروپاییان با ...
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای ج...
از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خن...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *