جستجو
عطا مجابی، استاد گروه معمایی - پلیسی «ایده تا تولید»؛

استاد راهنمای گروه پلیسی و معمایی ششمین اردوی فیلم‌سازی در همدان، اردوهای فیلم‌سازی را عامل کشف استعدادهای نهفته در شهرستان‌های ایران دانست.

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، عطا مجابی در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای ششمین اردوی فیلم‌سازی در همدان، با بیان این‌که انجمن سینمای جوان در سنین طلایی افراد آموزش‌های لازم برای فیلم‌سازی را به افراد می‌دهد، مطرح کرد: این نکته که در ایران، مجموعه‌ای همچون انجمن سینمای جوان وجود دارد که امکان آموزش‌ و بودجه پایه را برای افرادی در بازه سنی طلایی فراهم کند از امتیازات کشور ما محسوب می‌شود و نتیجه آن این شده که فیلم‌سازان ایرانی افتخارات بی‌شماری را هرساله در عرصه‌های بین‌المللی کسب می‌کنند.

این فیلم‌ساز فیلم کوتاه، با اشاره به اینکه اردوی فیلم‌سازی کمک می‌کند تا فیلم‌سازان جوان زبان شخصی خود را پیدا کرده و به کسب تجربه در ژانرهای گوناگون بپردازند، عنوان کرد: اردوهای فیلم‌سازی جنبه تکمیلی دارند، نوعی بورسیه است که در اختیار استعدادهای کشور قرار می‌گیرد تا صفر تا صد فرآیند ساخت فیلم را در یک بازه زمانی بسیار محدود، با کمک و همراهی یک مربی تجربه کنند.

وی با بیان اینکه در یک بازه زمانی ۳تا ۵ ساله می‌توان نتیجه این اردوها را بهتر ارزیابی کرد، افزود: آماری وجود دارد که طی آن حدود 70 درصد متخصصین و هنرمندان سینمای حرفه‌ای ایران و همچنین تعداد قابل توجهی از مدیران فعلی در حوزه‌های مربوطه، توسط انجمن سینمای جوان آموزش یافته‌اند.

مجابی اردوهای فیلم‌سازی را به کوهنوردی تشبیه کرد و افزود: طی کردن مسیر در ایستگاه‌های مختلف، داشتن وسایل مناسب (تجربه)، تجهیزات و رسیدن به قله (تصویربرداری) و انتخاب قله (فیلم‌نامه) همانند ساخت فیلم به صورت گروهی در اردوهای فیلم‌سازی است.

استاد راهنمای گروه پلیسی و معمایی ششمین اردوی فیلم‌سازی در همدان، با بیان اینکه در حالت معمول به دلیل وسعت بزرگ ایران، فرصت تعامل میان هنرمندانی از فرهنگ‌ها و جغرافیای گوناگون کمتر وجود دارد، افزود: اردوهای فیلم‌سازی باعث می‌شود تا ضمن شناسایی استعدادهای نهفته در ایران، اساتید و کارگردانان با نیروهای متخصص در حوزه‌های مختلف فیلم‌سازی همکاری کنند و این مورد را می‌توان ازجمله بزرگ‌ترین دستاوردهای این رویداد فرهنگی خواند.

مجابی ادامه داد: آموزش برخورد مناسب و تعامل با آرای مخالف و ارتقا عملکرد در فعالیت‌های گروهی نیز از دیگر موارد مثبت برگزاری این اردوها هستند.

وی در پایان در رابطه با اینکه آیا موافق نمایش آثار تولید شده در اردوهای فیلم‌سازی در جشنواره‌ها است یا خیر گفت: می‌تواند عاملی برای ایجاد علاقه بیشتر در تولید اثر توسط هنرجویان باشد و امیدوار بود موتور محرک مناسبی باشد. با این حال این رقابت نباید باعث شود به فرآیند آموزشی این اردوها لطمه‌ای زده شود.

هشتمین جلسه پاتوق با سه درام و ی...
بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
روایتی از استعمار اروپاییان با ...
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای ج...
از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خن...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *