جستجو
مهدی وثوق نیا مطرح کرد؛

مهدی وثوق نیا عضو شورای طراحی «دوره جامع عکاسی» و عضو دپارتمان عکاسی انجمن سینمای جوانان ایران درباره موضوعات مختلف این دوره توضیح داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از ایلنا، «دوره جامع عکاسی» انجمن سینمای جوانان ایران که تازه‌ترین دوره جامع آموزشی انجمن است، در راستای برنامه‌های راهبردی این انجمن برای بازه زمانی ۶ ماهه و در سه گام آموزشی برنامه‌ریزی شده است.

مهدی وثوق نیا، عضو شورای طراحی «دوره جامع عکاسی» و عضو دپارتمان عکاسی انجمن سینمای جوانان ایران درباره لزوم برگزاری چنین دوره‌ای در حوزه عکاسی توضیح داد: معتقد هستم که یک تحول بزرگی با به وجود آمدن «دوره جامع عکاسی» در انجمن سینمای جوانان به وجود خواهد آمد. به نظرم با این اتفاق بن‌مایه زیبایی‌شناسی در انجمن بالا خواهد رفت و همچنین با بالا بردن خوانش تصویری و تولید عکس می‌توان سواد بصری را بالا برد.

وی ادامه داد: وقتی این کار توسط انجمن سینمای جوانان ایران انجام می‌شود، بسیار مهم است زیرا گستردگی که انجمن دارد بسیار مطلوب است و کل کشور را در بر می‌گیرد. علاوه بر این، ساز و کار و رویکرد انجمن نیز متفاوت است و به دنبال این است که افراد علاقه‌مند را پیدا کرده و آموزش بدهد. واقعا از همان روزهای ابتدایی که بحث «دوره جامع عکاسی» مطرح شد، بسیار خوشحال شدم که یک کار پایه‌ای در بحث تصویر اتفاق می‌افتد.

وثوق نیا ضمن تاکید بر اهمیت گستردگی فعالیت انجمن گفت: گستردگی دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران مساله بسیار مهمی است که با توجه به آن دروسی که برای این دوره برنامه ریزی شده است مانند دوره‌های کالج در خارج از کشور است و به واسطه آن هنرآموزان می‌توانند فهم بصری بهتری از تصویر داشته باشند. درنهایت با این دوره تحول بزرگی در عکاسی و فیلم‌سازی سینمای جوان و در سطح کشور اتفاق خواهد افتاد که تاثیر آن را در سال‌های بعد می‌توانیم ببینیم.

عضو دپارتمان عکاسی انجمن سینمای جوانان درباره سه گام مطرح شده در «دوره جامع عکاسی» بیان کرد: گام‌های آموزشی در این دوره به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پیش نیاز هم هستند و تلاش شده است تا براساس چارچوب آموزشی انجمن پیش برویم و در این گام‌ها از نکات و مسائل پایه‌ای آغاز و تا مطالب تخصصی پیش خواهیم رفت.

وی اضافه کرد: در گام ابتدایی، پیش‌زمینه‌ای برای مباحث تخصصی طراحی شده است که اگر ما به این شکل پیش نرویم، هنرجو با وضعیتی مواجه می‌شود که شاید آن را پس بزند. این سیر گام به گام همانند دانشگاه است که شما باید ترم اول تا هفتم را پشت سر بگذارید تا بتوانید مباحث ترم هشتم را درک کنید. چیزی که در حال حاضر وجود دارد حاصل نزدیک به یک سال جلسه و تلاش به همراه متخصصان این حوزه بوده است.

عضو شورای طراحی «دوره جامع عکاسی» درباره سه مرحله استعدادیابی، آموزش حرفه‌ای و جذب نیروی کارآمد که برای این دوره درنظر گرفته شده است، توضیح داد: آرزوی انجمن این است که هنرجوی «دوره جامع عکاسی» آن را به عنوان شغل و حرفه‌اش انتخاب کرده و از این طریق وارد حوزه کار حرفه‌ای عکاسی و بازار کار گردد. این ایده از همان ابتدا یک آرزوی بلندپروازانه‌ای به نظر می‌رسید زیرا شاخه‌های مختلف عکاسی در کشور ما کم درآمد هستند. اما درنهایت این سه مرحله طوری طراحی شده است که افراد را آماده «عکاس شدن» کند. مباحثی در گام اول وجود دارد که هرچه جلو می‌رویم تکمیل و حرفه‌ای‌تر می‌شود. آرزوی انجمن این بوده است که به سمت عکاسی کاربردی برویم و برخی از برنامه‌های این دوره نیز براساس آموزه‌های دانشگاهی بسته شده است، به عنوان مثال مباحثی مانند نقد عکس، ادیت عکس، جنبش‌های عکاسی و… که در آن وجود دارد، برای تکمیل دانش علمی هنرجوی این دوره است.

وثوق نیا ادامه داد: در گام دوم تا حدی علاقه فرد مشخص شده است و به این ترتیب در گام سوم هنرجویان به همراه مربی اصلی دوره و مشاور، پروژه‌ی عملی و کارگاهی خود را پیش خواهند برد.

مهدی وثوق نیا در پایان گفت: آموزشگاه‌های عکاسی که به صورت مدون و با این میزان دروس به گونه‌ای که به خصوص شهرهای کوچک را پوشش بدهند، وجود ندارند. «دوره جامع عکاسی» باعث رشد بدنه عکاسی آماتور، و از طرفی حرفه‌ای شدن خواهد شد و درنهایت امیدوارم که وزارت ارشاد هم توجه ویژه‌ای در جهت حمایت از این دوره داشته باشد.

اسماعیل عباسی، فرهاد سلیمانی، مجید ناگهی، مهدی وثوق‌نیا و سعید پوراسماعیلی اعضای دپارتمان عکاسی انجمن سینمای جوانان ایران و طراح و برنامه‌ریز این «دوره جامع آموزشی» هستند.

هشتمین جلسه پاتوق با سه درام و ی...
بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
روایتی از استعمار اروپاییان با ...
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای ج...
از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خن...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *