جستجو

«فرنوش حبیب‌نژاد» مدیر روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، در یادداشتی درخصوص پرونده‌ی بازیگری این ماه مجله ۲۴ به بررسی و نقد متد بازیگری «خاویر باردم» برنده‌ی نخل طلای کن پرداخته و ویژگی «اکت» را از منظری متفاوت مورد بررسی قرار داده است.
این نویسنده‌ی سینمایی در یادداشت خود با عنوان «یک نقطه در لانگ‌شات» که به‌عنوان ورودی این پرونده منتشر شده، با ذکر روند پختگی این بازیگر می‌نویسد: «باردم مشخصا از جمله بازیگرانی‌ست که در مفهوم شخصیت‌پردازی، در بیشتر مواقع مجزا از هویت فیلم، قابل ارزیابی‌ست و به‌این‌دلیل برای بیان اکتور بودن‌اش از واژه‌ی «ویژگی» استفاده می‌کنیم و باز به‌همین سبب است که داورانی با طیف سلیقه‌ای بسیار گوناگون، از کن و ونیز تا اسکار و گلدن‌گلوب با اشتیاق به او رای می‌دهند و انتخاب‌اش می‌کنند و فیلم‌سازانی از ایالات متحده تا آسیا برای همکاری با او پیش‌قدم می‌شوند. باردم تعریف استریوتایپ‌گونه‌ای از کار بازیگری ندارد که محدودش کند زیرا نشان داده که هر نقش را مستقل از نقش‌های قبل و بدون خیال‌پردازی از نقش بعدی اجرا می‌کند پس می‌تواند «خوآن آنتونیو»ی سبک خوشِ «وودی الن»ی باشد یا کاراکتری «اکسبال»‌گونه در نقش بی‌نهایت سختی از پروژه‌ی «ایناریتو»، «کوئن»‌ها از او «چیگور»ی بی‌نهایت ترسناک بسازند و «اصغر فرهادی» برایش شخصیتی متفاوت در یک درام اجتماعی بنویسد».
پرونده‌ی این بازیگر و متن کلیه یادداشت‌ها را می‌توانید در شماره‌ی ۸۰ این ماهنامه مطالعه بفرمایید.

هشتمین جلسه پاتوق با سه درام و ی...
بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
روایتی از استعمار اروپاییان با ...
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای ج...
از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خن...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *