جستجو
به بهانه ورود به دوران بازنشستگی؛

یاداشتی برای میردولت موسوی

[به بهانه ورود به دوران بازنشستگی]

 

 

رمیدن از در دولت نه رسم و راه من است
از آن زمـان که بر ایـن آسـتان نهـادم روی
(حافظ)

 

آوازه فیلم‌سازان فیلم کوتاه اردبیل، سال‌ها پیش مرا علاقه‌مند به فیلم کوتاه کرد و آشنایی با نقی نعمتی در دانشگاه سوره اصفهان، باب این آشنایی را بیشتر باز کرد.
همانجا و در جشنواره فیلم دانشجویی با حسن قهرمانی و بعدتر با رضا جمالی ، عارف نامور و … با فیلم‌های درخشانشان آشنا شدم و مرا بیش از پیش شیفته فیلم کوتاه اردبیل کرد.
پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه سوره در رشته کارگردانی سینما و به محض ورود به انجمن سینمای جوانان اصفهان، سخت دنبال علت موفقیت‌های متعدد فیلم‌سازان فیلم کوتاه اردبیل بودم تا برای فیلم کوتاه اصفهان که آن روزها حال و روز خوبی نداشت الگوبرداری کنم.
اولین دیدارم با میردولت موسوی در حاشیه جشنواره فیلم کوتاه تهران انجام گرفت و تازه متوجه شدم علت اصلی درخشش و شکوفایی این همه نبوغ و استعداد در فیلم کوتاه چیست و کیست ؟!
چهره خندان و مصممش در حمایت برادرانه و پدرانه از بچه‌های باصفای اردبیل، همان روزهای اول آشنایی مرا شیفته خود کرده بود و تازه داشتم می‌آموختم که فداکارانه کار کردن یک مدیر یا بهتر بگویم یک معلم، چگونه می‌تواند یک شهر و یک استان را این‌قدر در سطح ایران و جهان مطرح کند!
میردولت موسوی اما نه فقط به وسعت یک استان، که به وسعت یک ایران اندیشه ناب و انگیزه ستودنی داشت تا عظمت فیلم کوتاه را در سینمایی که آن روزها فقط در فیلم بلند یکه‌تازی می‌کرد، به سینمای ایران ثابت کند.
با ورود فیلم‌سازان خط‌شکن اردبیلی در سینمای بلند، تازه سینما فهمید که جامعه فیلم کوتاه با یک برنامه‌ریزی درست، نسل جدیدی از فیلم‌سازان با دانش را به سینمای ایران معرفی کرده که در آینده می‌تواند برای سینمای بلند خط و نشان بکشد، اما خودش همچنان پر است از تجارب لذت‌بخش و متفاوت، که خیلی از فیلم بلندی ها باز هم فیلم کوتاه را ترجیح داده و می‌دهند…
اما حالا دیگر میردولت کار خود را کرده بود و با توسعه فیلم کوتاه اردبیل توانسته بود سینمای ایران را تحت تأثیر جوانانی قرار دهد که خود عرصه را برای سایر فیلم کوتاهی‌ها جهت حضور در سینمای ایران باز کرده بودند.

غیر از کارهای زیربنایی میردولت، حرکت بزرگ او در ایجاد کمپین کشوری فیلم کوتاهی‌ها با جمع‌آوری نزدیک به ۵۰۰۰ امضا برای جلوگیری از انحلال ستاد مرکزی انجمن سینمای جوانان ایران که تا مرز اجرای قطعی پیش رفته بود و طراحی رایزنی مدیران دفاتر کشور با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ورود نمایندگان شهرهای کوچک و بزرگ کشور به موضوع ، نام میردولت موسوی را برای همیشه در انجمن سینمای جوانان ایران جاودانه ساخت.

اما خدمات بزرگ میردولت موسوی برای فیلم کوتاه و انجمن در همین‌ها نمی‌گنجد و بسیاری از این خدمات را آن‌هایی که با او دم خور بوده‌اند باید در مطالبی که در توصیفش می‌نویسند اشاره کنند.
خدماتی بزرگ همچون: طرح منطقه‌بندی سینمای جوان، تلاش برای افزایش حقوق کارمندان و استخدام همکاران، تلاش برای حضور مدیران و نخبگان شهرستانی در هیات‌های انتخاب و داوری جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره‌های منطقه‌ای ، برگزاری چندین جشنواره ، اردوی فیلم‌سازی و عکاسی و… و بسیاری از کارهای بزرگی که این مرد دوست‌داشتنی، برای اعتلای فیلم کوتاه ایران انجام داد فراموش شدنی نیست.
میردولت موسوی یک الگوی تمام عیار در عرصه مدیریت است. او کسی است که همه آن‌هایی که او را می‌شناسند ابتدا او را یک دوست، همراه و رفیق شفیق در می‌یابند تا یک مدیر و همین رمز پیروزی این مرد بزرگ است.
او بجای مدیریت بر مغزها، راهبر و محبوب دل‌هاست و اخلاق خوشش هر کس را شیفته خویش می‌کند.
برای همین است که میردولت حتی در دوران بازنشستگی هم برای همه دوستانش همچنان محبوب قلوب است.
و من هم همچون همه آن‌هایی که او را می‌شناسند از صمیم قلب او را می‌ستایم و همچنان به‌عنوان یک سرباز، او را فرمانده قلب‌های سرزمین فیلم کوتاه ایران می‌دانم.

 

سیدمحمد طباطبایی
مدیر انجمن سینمای جوانان ایران، استان اصفهان

بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
روایتی از استعمار اروپاییان با ...
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای ج...
از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خن...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *