جستجو
علی رحیمی کارگردان فیلم کوتاه «باشه برای فردا»:

علی رحیمی کارگردان فیلم کوتاه «باشه برای فردا» از آثار راه‌یافته به نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» معتقد است تصویر واقعی «زن» در سینما نمود نیافته است.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از خبرگزاری تسنیم، علی رحیمی کارگردان فیلم کوتاه «باشه برای فردا» از آثار راه‌یافته به نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» درباره این اثر توضیح داد: موضوع اصلی فیلم من درباره سقط جنین است. کاراکتر اصلی فیلم یک خانم دکتر است که تخصص زنان و زایمان دارد و حالا خودش باردار شده و تصمیم به سقط فرزندش گرفته است. او در موقعیتی قرار می‌گیرد که زن باردار دیگری به او مراجعه می‌کند که نمی‌تواند فرزندش را نگه دارد. همین مواجهه باعث تحولی در دکتر می‌شود که تصمیم می‌گیرد سقط فرزند خودش را به فردا یعنی روز بعد موکول کند.
وی افزود: ایده اولیه‌ام درباره دکتر زنان و زایمانی بود که خودش نمی‌خواهد فرزندش را نگه دارد. بعد با همراهی محمد منصوری به یک فیلمنامه رسیدیم و قصه را بسط دادیم تا به فیلم «باشه برای فردا»‌ تبدیل شد.
این کارگردان سینمای کوتاه درباره چالش‌های ساخت این فیلم هم گفت: شرایط تولید این فیلم برایمان سخت بود چراکه بودجه به اندازه کافی نداشتیم. هرچند کار محصول سازمان اوج است اما از آنجایی که فیلم‌های کوتاه بازگشت سرمایه برای تولیدکنندگان‌شان ندارند، سازمان‌ها و ارگان‌ها هم بودجه زیادی به آن‌ها اختصاص نمی‌دهند و بیشتر سرمایه‌گذاری در فیلم‌های بلند داستانی برای‌شان جذابیت دارد.
وی ادامه داد: در کل بودجه کمی داشتیم و به همین دلیل در مواردی مانند انتخاب بازیگر واقعا با چالش مواجه بودیم. به‌خصوص که تأکید داشتم برای نقش اصلی بازیگر چهره و حرفه‌ای داشته باشیم. حین تولید اتفاقی افتاد که باعث شد تجهیزات با تأخیر زیاد به دست‌مان برسد و به دلیل آنکه بازیگر مرد فیلم نوبت تمرین تئاتر داشت، یک روز کاری‌مان را از دست دادیم و مجبور شدیم کل بخش‌های آن روز را در سه ساعت بگیریم.
رحیمی درباره اینکه سینمای ایران در حوزه فیلم کوتاه و بلند چقدر در بازنمایی تصویر زن ایرانی موفق عمل کرده است هم گفت: به‌صورت جسته و گریخته در سال‌های گذشته فیلم‌هایی داشته‌ایم که به زن پرداخته باشند اما بیشترین سهم را در فیلم‌های خانوادگی به زنان داده‌ایم. در سال‌های اخیر کمتر سینماگران سراغ این سوژه می‌روند و اگر هم به زن بپردازند به وجوه دیگری غیر از وجوه خانوادگی آن می‌پردازند که از نگاه بنده اهمیت کمتری از نقش خانوادگی زن دارد.
این کارگردان ادامه داد: معتقدم آنچه لااقل من در اطراف خودم از زنان می‌بینم با آنچه در سینما به تصویر کشیده می‌شود، خیلی متفاوت است. سینمای امروز با جامعه امروز فاصله دارند و حس متفاوتی را از زنان، به مخاطب خود القا می‌کنند.
نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ «حوا» به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه‌سادات محور تا ۲۳ تیرماه سال جاری در سطح کشور و از ۲۰ تا ۲۳ در تهران برگزار می‌شود. این رویداد محوریت موضوع زنان و خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمان‌های فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند.

بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
روایتی از استعمار اروپاییان با ...
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای ج...
از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خن...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *