جستجو
راهمای موضوع، ایده، طرح و فیلم‌نامه مستند کوتاه/ بخش اول

دو مسئله اساسی در ساخت مستند، انتخاب موضوع و انتخاب فردی است که قرار است به عنوان سوژه او را دنبال کنید. در اینجا به چند نکته اشاره کرده ایم.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، در شماره اول و دوم دوره هجدهم فصلنامه سینمایی فارابی که ویژه مستند منتشر شده است، مجموعه مطالبی تحت عنوان موضوع، ایده، طرح و فیلمنامه مستند منتشر شده که به نقل از کتاب «راهنمای مستندسازان» نوشته ژنویو ژولیف و اندرو زینس (2006) است.

مطلب کوتاه زیر توصیه‌هایی در زمینه ساخت مستند به مستندسازان جوان و تازه کار است که در ادامه می‌خوانید:

دو مسئله اساسی در ساخت مستند، انتخاب موضوع و انتخاب فردی است که قرار است به عنوان سوژه او را دنبال کنید. در اینجا به چند نکته اشاره کرده ایم تا تصمیم‌های بهتری برای این دو منظور بگیرید.

  • سعی کنید موضوعی را برای فیلم‌تان انتخاب کنید که قبلاً در مورد آن فیلمی ساخته نشده باشد. تا آنجایی که می‌توانید مستندهای مختلف ببینید و به فهرست جشنواره‌های مهم نگاه کنید تا ببینید آیا رقیبی دارید یا نه.
  • اگر موضوعی را انتخاب می‌کنید که در گذشته در مورد آن فیلم ساخته شده است، مانند قوانین قضایی، سعی کنید از زاویه‌ای جدید به موضوع نگاه کنید و برای این کار با یک متخصص مشورت کنید تا به شما مشاوره دهد و به شما کمک کند تا بتوانید نگاه جدید
    خود را پیدا کنید.
  • موضوعی را انتخاب کنید که بتوانید راحت در موردش فیلم بسازید؛ موضوعی که یک خط اصلی را دنبال کند و جلو برود، دنبال موضوعات پرحاشیه نروید مگر این که موضوعی جدید باشد و تا به حال دیده نشده و شگفت‌انگیز باشد.
  • در مورد موضوعتان خوب تحقیق کنید تا از تمام جزئیات مربوط به موضوع آگاه شوید. مثلاً اگر قصد دارید فیلمی در مورد حیوانات و حیات وحش بسازید باید از زمان جفت گیری آن‌ها یا زمانی که به خواب زمستانی می‌روند آگاهی داشته باشید تا بر اساس آن بتوانید برنامه‌ریزی کنید.
  • زمانی که می‌خواهید زندگی شخصیتی را دنبال کنید سعی کنید کسی را انتخاب کنید که صادق باشد و بتواند به راحتی در مورد خودش صحبت کند. آن‌هایی که نمی توانند در مصاحبه راحت باشند و نسبت به دوربین گارد دارند باعث می‌شوند، مصاحبه کسل کننده شود.
  • سعی کنید قبل از هر چیز از صداقت سوژه‌تان مطمئن شوید. مطمئناً دوست ندارید پس از پایان مصاحبه سوژه نزد شما بیاید و بگوید تمام آنچه در زمان مصاحبه گفته دروغی بیش نبوده است!
  • اگر می‌توانید به سراغ سوژه‌هایی بروید که در جامعه توجه کمتری به آن‌ها می‌شود، آن‌ها حرف‌های زیادی برای شنیدن دارند. همچنین می‌توانند سوژه‌های دیگری مثل خودشان برایتان پیدا کنند و آن‌ها را راضی کنند که جلوی دوربین شما قرار گیرند.
  • دنبال آدم‌های مشهور رفتن و قرار دادن آن‌ها به عنوان سوژه نیازمند تشریفات اداری بیشتری است و این یعنی تغییر در برنامه‌ریزی و زمان، پس خودتان را آماده کنید.
بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
روایتی از استعمار اروپاییان با ...
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای ج...
از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خن...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *