جستجو
احسان میرزایی، کارگردان فیلم کوتاه «آدمی»؛

احسان میرزایی کارگردان فیلم‌کوتاه «آدمی» از آثار راه‌یافته به بخش تجربی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران معتقد است کسی که بخواهد سینما را به طور کامل درک کند، باید با فیلم تجربی آشنایی داشته باشد.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، احسان میرزایی کارگردان فیلم‌کوتاه «آدمی» از آثار راه‌یافته به بخش تجربی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، در آستانه برگزاری این رویداد درباره اثر خود توضیح داد: «آدمی» چهارمین فیلم‌کوتاه من در مقام کارگردان است و سال گذشته هم با فیلم تجربی «اتاق آقای ون» در جشنواره حضور داشتم که جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد. امسال دومین حضور پیاپی من در بخش تجربی جشنواره است. در ساخت فیلم «آدمی» بیشتر از المان‌های معناگرا استفاده کرده‌ایم. بخش عمده کار هم انیمیشنی است و قالبی ساده و خلاقانه دارد.

این کارگردان درباره سهم داستان از روایت فیلم تجربی گفت: فیلم تجربی، اینگونه نیست که داستانی نداشته باشد اما ما تلاش می‌کنیم داستان را به‌گونه‌ای روایت کنیم که کم‌رنگ‌تر از فیلم‌های داستانی، در روایت دیده شود. بیننده فیلم تجربی، مخاطب خاص است و اگر کسی بخواهد پیگیر سینمای تجربی باشد باید با مختصات این سینما آشنا باشد.

وی افزود: من خودم خیلی دوست دارم فضای کارم معناگرا باشد و از المان‌های سوررئال در فیلمم استفاده کنم. مخاطب چنین فیلمی هم باید پیش‌‌زمینه‌ای درباره این فضا داشته باشد. در سینمای داستانی اما اینگونه نیست و هر مخاطبی می‌تواند با خط روایت همراه شود. در سینمای تجربی اما بار علمی مخاطب هم باید بیشتر باشد.

میرزایی درباره درک و دریافت مخاطب از فیلم «آدمی»‌ توضیح داد: در ساخت این اثر تلاش کردیم محتوای آن به گونه‌ای جهانشمول باشد که هر مخاطبی آن را می‌بیند، متوجه موضوع آن شود. همان‌طور که از نام فیلم هم مشخص است، این فیلم به وقایعی می‌پردازد که در طول تاریخ بشر برای آدم‌ها اتفاق افتاده است. مخاطب فیلم هم می‌تواند این فرآیند را درک کند.

این کارگردان سینمای تجربی درباره شانس فیلم‌های کوتاه تجربی برای رسیدن به سودآوری اقتصادی هم گفت: فیلم تجربی از نگاه من، پدر فیلم‌های سینمایی محسوب می‌شود. کسی که بخواهد سینما را کامل درک کند باید با فیلم تجربی آشنایی داشته باشد. متأسفانه در ایران کمتر به فیلم تجربی بها داده می‌شود و همین اندازه اندک توجه را هم ما مدیون انجمن سینمای جوانان ایران هستیم. در ایران تنها نهادی که به فیلم تجربی بها می‌دهد، همین انجمن است.

وی افزود: اگر انجمن سینمای جوانان ایران نباشد، شاید سینمای تجربی به‌طور کامل در ایران تعطیل ‌شود و این اتفاق خوبی نیست. از طرف دیگر فیلم‌هایی تجربی اساسا برای سودآوری اقتصادی ساخته نمی‌شوند و این مختص سینمای ایران هم نیست. در همه جای دنیا فیلم‌های تجربی برای فروش ساخته نمی‌شوند چراکه این گونه آثار مخاطب خاص دارند. مخاطب عام هم طبیعتا برای دیدن فیلم تجربی هزینه پرداخت نمی‌کند.

این کارگردان تأکید کرد: کسی که می‌خواهد در مقام مخاطب با فیلم تجربی ارتباط برقرار کند، باید کمی روانشناسی بداند، باید کمی فلسفه بشناسد و نیاز به این پشتوانه‌ها هم دارد تا بتواند درک کاملی از یک فیلم تجربی داشته باشد و از تماشای آن لذت ببرد. فیلم‌های تجربی حتی در جشنواره هم مخاطبان اندکی دارند. معمولا حتی همان فیلمسازان سینمای تجربی به تماشای کارهای یکدیگر می‌نشینند و کم پیش می‌آید مخاطبی در اکران جشنواره سانس فیلم‌های داستانی را رها کند و سراغ فیلم‌های تجربی بیاید. گله‌ای هم نیست، چرا که این آثار مخاطب خاص خود را دارند.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

سهم انجمن سینمای جوانان ایران از...
کارگاه بین‌المللی «فیلمسازی واقع...
۴ فیلم‌کوتاه در موضوع حجاب ساخته شد
شوک وارد کردن، برای احیای «سینما...
پنجمین جشنواره فیلم کوثر فراخوان...
اعلام اسامی راه یافتگان پیچینگ م...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *