جستجو
محمد حمزه‌ای عضو هیئت انتخاب و داوری جشنواره منطقه ای دنا مطرح کرد؛

محمد حمزه‌ای عضو هیات انتخاب و داوری بخش فیلم شصت ‌و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا درباره کیفیت و نحوه انتخاب آثار توضیح داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از هنرآنلاین، محمد حمزه‌ای عضو هیات انتخاب و داوری بخش فیلم شصت ‌و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا درباره این دوره از جشنواره که بعد از جشنواره‌های منطقه‌ای اتفاق بسیار خوبی هستند/ کیفیت قابل توجه آثار از نظر تکنیکی و فنی کوتاه دوباره برگزار می‌شود، گفت: این که به خاطر کرونا مدتی رویدادهای فرهنگی هنری به حالت مسکوت درآمد شکل خوش‌آیندی نداشت و اساسا فکر می‌کنم بخشی از جامعه هنری به پویا بودن زنده است و اهالی سینمای کوتاه و بچه‌های فیلم کوتاه هم از این قاعده مستثنی نیستند. به نظر من باتوجه به اینکه تقریبا همه چیز به حالت عادی برگشته و شرایط طوری است که می‌شود این جشنواره‌ها برگزار شود، جای خوشحالی دارد. به این دلیل که بچه‌ها می‌آیند و کارهای خود را ارائه می‌دهند، همدیگر را می‌بینند و به نوعی یک تبادل تجربه و نظر اتفاق می‌افتد و درمجموع اتفاق بسیار خوبی است.

این کارگردان درباره کیفیت آثار ارسالی و حاضر در جشنواره بیان کرد: باتوجه به پیشرفتی که در حوزه‌های فنی داشته‌ایم، اغلب بچه‌ها فارغ از اینکه متعلق به چه جغرافیا و منطقه‌ای هستند، از نظر تکنیکی پیشرفت قابل توجهی داشتند. یعنی عمده فیلم‌ها سر و شکل درست و حرفه‌ای داشتند. فیلم‌هایی که برای این جشنواره ارسال شده بودند هم عموما از نظر تکنیکی و فنی نمره قبولی می‌گیرند ولی مشکلی که به نظرم می‌رسد و عمده فیلم‌ها با آن درگیر هستند، این است که نمی‌دانند راجع به چه چیزی و برای چه چیزی می‌خواهند فیلم بسازند. وقتی فیلمساز نتواند به این دو سوال جواب بدهد، رجوع می‌کند تا ببیند پیشتر چه فیلم‌هایی در جشنواره‌های گذشته مطرح شدند و در همان فضا کار می‌کنند و باعث می‌شود که عمده تولیدات یک شباهت ضمنی چه از نظر فرمی و محتوایی داشته باشند.

عضو هیات داوری بخش فیلم شصت ‌و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا درباره المان‌های خود برای انتخاب یک اثر توضیح داد: من خودم ابتدا به ساکن نگاه می‌کنم که فیلمساز باتوجه به قصه و مضمونی که انتخاب کرده است، چقدر گرامر سینما را می‌شناسد و چقدر ابزار را می‌شناسد و از نظر تکنیکی و محتوایی این دو را چطور کنار هم قرار داده است. جدای از اینکه برایم مهم است که فیلمساز چه قصه‌ای را می‌خواهد عنوان کند و چقدر حرفی که می‌خواهد بزند، حرف تازه‌ای است. اینکه به چه زبانی آن را هم بیان کند و آیا اساسا زبان سینما را مسلط است یا نه جزو نکاتی است که برای من چشمگیر است.

وی در پاسخ به این پرسش که وجود چنین جشنواره‌های منطقه‌ای چقدر می‌تواند به فضای کلی سینما و سینمای کوتاه کمک کند؟ مطرح کرد: چون فیلمسازان زیادی داریم؛ یعنی عمدتا دسترسی به سینما و دسترسی به فضای فنی و تکنیکی سینما زیاد شده است و مانند قدیم نیست و هر حرف و قصه‌ای داشته باشید بنا بر توانایی خود با یک موبایل هم می‌توان فیلم ساخت، درنتیجه آدم‌های زیادی سمت حوزه سینما جذب شدند که کار و تجربه می‌کنند. همه این افراد شاید شرایط این را نداشته باشند که در موقعیتی مانند جشنواره فیلم کوتاه تهران کارهای خود را ارائه بدهند تا دیده و ارزیابی شود. به فراخور فضا و منطقه‌ای که در آن زیست می‌کنند، این جشنواره‌ها برگزار می‌شود، کارهایشان ارائه و ارزیابی می‌شود و این برای بچه‌های فیلم کوتاه نیز ایجاد انگیزه می‌کند. اساسا انگار یک‌جور پیش نیاز برای ورود به فضای جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر فیلم کوتاه است و تقریبا با کسانی که در یک شرایط مشابه هستند کنار هم قرار می‌گیرند و ارزیابی می‌شوند.

شصت‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا ۳ تا ۶ مهرماه ۱۴۰۲ به میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر یاسوج و به دبیری امین درخشان برگزار می‌شود.

بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
روایتی از استعمار اروپاییان با ...
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای ج...
از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خن...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *