جستجو
با اهدای ابزار و وسایل قدیمی فیلم‌سازی و عکاسی دفتر نجف‌آباد؛

ابزار و وسایل قدیمی فیلم‌سازی و عکاسی انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر نجف‌آباد، به موزه‌ مردم‌شناسی نجف‌آباد اهدا و بخش فیلم کوتاه در این موزه افتتاح شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، با سر و سامان یافتن وسایل قدیمی فیلم‌سازی و عکاسی دفتر انجمن سینمای جوانان در نجف‌آباد و پس از موافقت ستاد مرکزی انجمن سینمای جوان، در جهت حفظ، ماندگاری و نمایش زحمات و تلاش‌های فیلم‌سازان گذشته دفتر و همچنین آشنایی مردم با تاریخچه انجمن نجف‌آباد، طی تفاهمی با سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری نجف‌آباد، ابزار و وسایل فیلم‌سازی و عکاسی، به موزه مردم‌شناسی نجف‌آباد اهدا و در معرض نمایش عموم قرار گرفت.

همچنین نمایشگاه عکسی نیز از پشت صحنه فیلم‌های دهه شصت و هفتاد انجمن در کنار نمایش وسایل برپا شده است.

 

 

متن کتیبه نصب شده در موزه:

«انجمن سینمای جوان نجف‌آباد در مهرماه سال ۱۳۶۴ به همّت مهدی عبدالهی و همراهی تنی چند از هنرمندان شهر، درتالار دکترشریعتی تأسیس شد.

ابزار فیلم‌سازی؛ آپارات، نور، دوربین ۸میلی‌متری و هنرهفتم قدم به دیارنون گذاشتند. با جذب نیروهای جوان و مستعد، اولین دورۀ فیلم‌سازی تشکیل و اولین فیلم‌ها تولید شد. اتفاق مهم‌تر اما چیز دیگری بود. خبر این بود: 4 فیلم از نجف‌آباد به چهارمین جشنوارۀ سینمای جوان راه یافت…

“بادوربین بدون اندیشه”، “پرواز از قفس”، “کیکوج” و “آخرین خط” فیلم های تولید شده انجمن نجف‌آباد در جشنوارۀ سینمای جوان سالِ ۱۳۶۵ (که در موزه هنرهای معاصرتهران برگزار می‌شد) پذیرفته شدند و برگزارکنندگان جشنواره و هیئت انتخاب و داوری، مربیان و فیلم‌سازان نجف‌آباد را به خاطر تولید آن فیلم‌ها مورد ستایش و تحسین قرار دادند. این شروع، نویدی بود از ظهور چهره‌های تازۀ هنری در کشور از دل شهری کوچک اما سرشار از استعداد… سه سال بعد نوبت درو کردن جایزه‌ها بود. در هفتمین دورۀ جشنوارۀ سینما جوان در مجموع 4 جایزه نصیب فیلم‌سازان نجف‌آباد شد. روند جذب و آموزش استعدادهای جوان ادامه داشت. رفته رفته استعدادهای شکوفا شده قصد پرواز کردند و برای قدم های بزرگتر به تهران مهاجرت نمودند.

به زودی سینمای ایران با نام های تازه‌ای آشنا شد که ریشه و خواستگاهشاندیارنون بود…

مهرداد اسکویی، علی‌محمد قاسمی، مهدی جعفری، سعید پوراسماعیلی، مسعود امینی‌تیرانی، مجید قربانی‌فر، سعید تارازی، علیرضا بختیان، اعظم نجفیان، غلامرضا حیدری،محبوبه ملکی، فریبا چوپان‌نژاد، مهناز عباسپور، بهزاد ترکی‌زاده، هادی شریعتی، محسن صالحی‌فرد، سعید قندهاری… و نام‌هایی که آیندگان به این لیست اضافه خواهند کرد.

ابزار و وسایل فیلم‌سازی به خودی خود دارای ارزش نیستند. اما قطعا ابزاری که در دهۀ شصت و هفتاد باعث رشد فیلم‌سازان این شهر شد و آن‌ها توانستند با بهره گیری از آن رویاهای خود را به فیلم تبدیل کنند، به عنوان میراثی مهم بسیار ارزشمند هستند. از این رو در اسفندماه 1402 ابزار و وسایل قدیمی انجمن سینمای جوان نجف آباد طی تفاهمی با سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری نجف آباد، جهت ثبت و ماندگاری در تاریخ، به موزۀ مردم شناسی نجف‌آباد (خانۀ تاریخی مهرپرور) اهدا شد.

محمدمهدی کاظمی نجف‌آبادی

رئیس انجمن سینمای جوان نجف‌آباد»

علاقه‌مندان می توانند از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۱۸ جهت بازدید به موزه مردم‌شناسی نجف‌آباد مراجعه فرمایند.

نشانی موزه مردم‌شناسی: نجف آباد ،خیابان امام خمینی، کوچۀ شهید باستانی

 

 

 

«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
روایتی از استعمار اروپاییان با ...
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای ج...
از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خن...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
هفتمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم ک...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *