فردین انصاری معتقد است جشنوارههای خارجی هیچ تفاوتی بین سازوکار بخش بلند و بخش کوتاه قائل نیستند چه از منظر تشریفات و احترام به فیلمساز و چه از منظر هنری و اعتبار فیلم کوتاه و در جشنوارههای داخلی خیلی این موضوع جدی گرفته نمیشود و بیشتر شبیه یک رفع تکلیف است.
بهگزارش روابطعمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از خبرگزاری فارس، فیلم کوتاه «ماجان» بهکارگردانی فردین انصاری یکی از ده فیلم کوتاه حاضر در بخش کوتاه چهلمین جشنواره فجر، داستان سجاد را روایت میکند که برای برنده شدن در مسابقه مدرسه باید انشاء دروغین خود را به یک تجربه واقعی تبدیل کند.
فردین انصاری، لیسانس کارگردانی سینما است و علاوه بر «ماجان» تا کنون ساخت فیلمهای کوتاه «خانه ابری»، «بیگانه»، «وحشی» و «فشن»، حضور در جشنوارههای جشن خانه سینما (ایسفا)، جشن تصویر سال ایران، جشنوارههای دانشجویی نهال و سایه، جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، فیلمهای هنری آسیا، داکا بنگلادش و جوایزی از جمله جایزه ویژه رسولاُف؛ بهترین فیلمنامه جشنواره سایه؛ بهترین فیلم و دستاورد هنری جشنواره بینالمللی امید و بهترین فیلم جشنواره فانوس را در کارنامه هنری خود دارد.
به بهانه حضور «ماجان» در فجر چهلم با این کارگردان جوان به گفتوگو نشستیم.
انصاری در این گفتوگو با ذکر این نکته که قطعا حضور فیلم کوتاه در جشنواره فجر از اهمیت بالایی برخوردار است عنوان کرد:« شخصا فکر میکنم بیش از اینکه حضور فیلم کوتاه «ماجان» در جشنواره فجر اهمیت داشته باشد، حضور «فیلم کوتاه» بهعنوان بخشی اصلی در جشنواره فجر است که اهمیت دارد. «ماجان» و سایر فیلمهای کوتاه حاضر در این دوره فجر در واقع نمایندگان فیلم کوتاه هستند؛ ولی امیدوارم توجه فجر به فیلم کوتاه بیش از این باشد و در واقع در سازوکار انتخاب فیلمهای کوتاه و محدودیتهایی که ایجاد کردهاند مجددا تجدید نظری بکنند.
وی اضافه کرد: «بسیار حرفهایتر خواهد بود اگر اهالی و متخصصین فیلم کوتاه را در بخش کوتاه فجر دخیل کنند و خیلی جدیتر به این بخش اهمیت ویژهای بدهند چرا که آینده سینمای هر کشوری رابطه مستقیمی با جریان و فیلمسازان فیلم کوتاه دارد؛ همین کافیست تا بتوانیم بفهمیم جریان فیلم کوتاه بهعنوان یک مدیوم کاملا مستقل از سینمای بلند تا چه حد مهم و تأثیرگذار است.»
در ادامه کارگردان جوان متولد اصفهان با پرداختن به موضوع تفاوتها میان جشنوارههای بینالمللی و داخلی ذکر کرد:«شاید من شخص مناسبی برای اظهار نظر تخصصی در این رابطه نباشم چرا که آنقدر تجربه حضور در جشنوارههای خارجی را ندارم اما یکسری چیزها کاملا مشخص است و آن اهمیتی هست که جشنوارههای خارجی به «فیلم کوتاه» میدهند؛ بهعنوان مثال بخش فیلمهای کوتاه جشنواره کن همانقدر اهمیت دارد که بخش فیلمهای بلند آن. در واقع جشنوارههای خارجی هیچ تفاوتی بین سازوکار بخش بلند و بخش کوتاه قائل نیستند چه از منظر تشریفات و احترام به فیلمساز و چه از منظر هنری و اعتبار فیلم کوتاه. متأسفانه در جشنوارههای داخلی خیلی این موضوع جدی گرفته نمیشود و بیشتر شبیه یک رفع تکلیف است. جشنوارههای داخلی حتی اگر مهندسی معکوس هم از ساختار کلی جشنوارههای خارجی داشته باشند، نتیجه و بازخوردی بهتر از آنچه فیلم کوتاه امروز با آن مواجه است، حاصل خواهد شد.»
کارگردان فیلم کوتاه «فشن» که هماکنون در بسته فیلم کوتاه «شام آخر» اکران آنلاین میشود در رابطه با شکلگیری ایده و شرایط ساخت فیلم کوتاه «ماجان» گفت:«پروسه ایده و ساخت «ماجان» با همه فیلمهای قبلی من متفاوت بود. در واقع ساخت «ماجان» با موضوعی حدودا مشخص از طرف تهیهکننده به من پیشنهاد شد اما در ایده ، داستان و روایت دستم باز بود و سعی کردم همچنان دنیای فیلمهای قبلی و سلیقه شخصی خودم را حفظ کنم؛ بههمین جهت ایده «ماجان» با همکاری دوست فیلمنامهنویسم به صورت کاملا تخیلی به ذهنمان رسید و فیلمنامهاش را نوشتیم.»
وی افزود: «در فُرم کار هم سعی کردم آن سادگی دنیای کودکانه و کاراکتر اصلی را لحاظ کنم؛ بنابراین با استفاده از پلانهای ثابت و ایستا اما در عین حال مُتکی به زبان تصویر و ترکیببندی و با میزانسنهای مضمونی به یک فُرم دُرست نسبت به فیلمنامه برسم. به لحاظ شرایط ساخت هم میتوانم بگویم شرایط عجیب و سختی نداشتم اما با چالشهای متفاوتی روبهرو بودم.»
انصاری با پرداختن به موضوع اکرانهای عمومی فیلم کوتاه به لزوم توجه به زیرساختها و ایجاد بستری مناسب جهت آموزش، ساخت و فرهنگسازیِ پخش (اکران پردهای و آنلاین، اکرانهای جشنوارهای و پخش تلویزیونی)، بیان کرد: «فیلم کوتاه بیش از بودجه و بیش از جذب سرمایه نیاز به توجه جدی دارد؛ توجه فرهنگی و مدیریتی. حالا اکران پرده سینما به همراه اکران آنلاین و البته بهعلاوه تبلیغات گسترده و تخصیص بودجه برای مارکتینگ و فرهنگسازی فیلم کوتاه توسط دولت، وزارت و حتی سازمانهای فرهنگی از ملزومات کمک به شناسایی، رشد و ارتقای فیلم کوتاه و از سوی دیگر گسترش اثرات فرهنگی فیلم کوتاه است.»