جستجو
در سومین روز هفته فیلم و عکس دفتر تهران؛

 

سومین روز از هفته فیلم و عکس دفتر ویژه تهران سه‌شنبه ۳۱ خردادماه با حضور عادل تبریزی به‌عنوان فیلم‌ساز مهمان و برگزاری کارگاه «تدوین فیلم» با حضور پویان شعله‌ور در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، سومین رور از هفته فیلم و عکس دفتر ویژه تهران با حضور عادل تبریزی به‌عنوان فیلم‌ساز مهمان که از تجربیات خود در سینمای کوتاه و بلند گفت، برگزار شد.

پس از آن، پویان شعله‌ور تدوینگر سینما در کارگاه «تدوین فیلم» گفت: سوالی که در پروسه تدوین باید به آن جواب بدهیم این است که چطور تصمیم می‌گیریم که یک تدوینگر را برای فیلم خودمان انتخاب کنیم و یا حتی اینکه خودمان فیلم‌مان را تدوین کنیم و در مرحله بعدتر اینکه چطور می‌توانیم بفهمیم آیا فیلم خوب تدوین شده است یا خیر.

وی بیان کرد: برای انتخاب تدوینگر، ایده آل ترین حالت این است که ما در مرحله فیلمنامه از یک تدوینگر کمک بگیریم یا اگر قرار است فیلم را خودمان تدوین کنیم قضیه مشخص باشد یا از کسی که فکر می‌کنیم می‌تواند ما را راهنمایی کند، کمک بگیریم.حال اگر ایده آل را کنار بگذاریم و به مرحله‌ای اشاره کنیم که فیلمبرداری تمام شده است و می‌خواهیم تصمیم بگیرم که چه کسی تدوین را انجام دهد.

شعله‌ور تصریح کرد: اگر شما فکر می‌کنید که می‌توانید کاراکتر کارگردان‌تان را از تدوین‌گر جدا کنید به نظر من تصمیم درستی است که خودتان فیلم‌تان را تدوین کنید و قطعا اتفاق خوبی خواهد افتاد، البته لازمه این داستان این است که تدوین بلد باشید ولی منظورم صرفا بلد بودن نرم افزار تدوین نیست ولی اگرفکر میکنید که توضیح دادن آن موردی که در فیلم می خواهید به آن برسید برایتان سخت است بهتر است که خودتان تدوین فیلم را انجام بدهید.

وی در ادامه توضیح داد: در مورد انتخاب تدوین‌گر به شما پیشنهاد می‌دهم که اسامی را فراموش کنید به عنوان مثال خانم یا آقای ایکس جایزه گرفته است یا رزومه پرباری دارد، این الزاما دلیل نمی‌شود که تدوینگر خوبی برای فیلم شما باشد. چیزی که شما با آن می‌توانید بسنجید که آیا این تدوینگر می‌تواند فیلم شما را خوب تدوین کند یا نه این است که روی فیلم‌نامه با تدوینگر صحبت کنید حتی اگر فیلم‌برداری تمام شده باشد و در واقع ببینید که آن بازخوردی که شما در فیلمنامه مدنظرتان است را گرفته است یا نه و جهان بینی و فضای ذهنی شما تا چه اندازه به تدوینگر موردنظر شما نزدیک است.

تدوین‌گر فیلم سینمایی ملاقات خصوصی عنوان کرد: پیدا کردن شخصی که از نظر ذهنی به ما نزدیک است، خیلی سخت است ولی مهم نیست چون ما وقتی ما به عنوان عوامل تولیدی در فیلم حضور داریم سعی می‌کنیم خودمان را به ذهنیت فیلمسازها نزدیک کنیم و با گپ زدن یک رابطه تعاملی ایجاد کنیم و من خودم به شخصه اعتقاد دارم که در این مواقع ما می‌توانیم به حس‌مان اعتماد کنیم، یعنی ببنیم با کسی که قرار است تدوین فیلم ما را انجام دهد می‌توانیم ارتباط بگیریم یا نه و قطعا زمانی اتفاق خوبی در تدوین برای فیلم شما خواهد افتاد که شما بتوانید تعامل خوبی داشته باشید.

وی به کلیشه‌های جنسیتی درباره تدوینگر اشاره کرد و گفت: نکته دیگر در انتخاب تدوینگر که به آن برمی‌خوریم این است که تدوینگر زن باشد یا مرد؟ به نظر من این کلیشه‌های جنسیتی را باید فراموش کرد، چرا که ما تدوینگرهای زن خوبی هم در دنیا و هم در ایران داریم و دلایل تاریخی پشت این مساله است. ما بهترین تدوینگرهای زن را در فرانسه می‌بینیم ولی در امریکا تدوینگرهای خوب مرد به مراتب بیشتر است و آن هم به دلیل قضیه تاریخ سینمایی آن است؛ چون در امریکا جعبه های نگاتیو سنگین بوده است خیلی از زنها تدوینگر نمی‌شدند ولی در فرانسه افرادی مسئول جابجایی این نگاتیوها بودند. پس این استناد درستی نیست که بگوییم چقدر تدوینگر زن خوب داریم. بنابراین اینکه تدوینگر فیلم من باید زن باشد یا اینکه چون فیلم ما یک فضای زنانه دارد پس تدوینگر هم باید زن باشد یا برعکس چون یک فضای مردانه دارد باید تدوینگر هم مرد باشد هرگز ما را در انتخاب یک تدوینگر خوب کمک نمی کند. بلکه باید ببینیم با چه کسی راحت تر می توانیم تعامل داشته باشیم و ایده هایمان را بیان کنیم.

وی با بیان اینکه نکته بعدی در پروسه تدوین این است که ما بفهمیم که آیا تدوین فیلم ما خوب انجام می‌شود یا خیر، توضیح داد: برای سنجش این موضع به دو عامل جدای از هم نیاز داریم؛ یکی از آنها عامل تکنیکال است که شما با چیزهایی که تکنیکی در حوزه کارگردانی و سایر حوزه های یاد گرفته‌اید باید این مساله را بسنجید و ببینیم که از لحاظ تکنیکی مواردی که ما در فیلمنامه مد نظرمان بوده است اجرا می‌شود یا نه و یا از چه تکنیک‌هایی در تدوین استفاده شده است و شما به عنوان فیلمساز باید تکنیک‌های تدوین را بلد باشید تا وقتی که تدوینگر شما آنها را انجام می‌دهد ببینید که آیا درست انجام داده است یا نه؟ برای همین خیلی خیلی ضروری است که کارگردان‌های ما یک بخشی را راجع به تدوین بدانند و حداقل بدانیم که چه تکنیکهایی را در تدوین داریم و چطور می توانیم از آنها استفاده کنیم از جمله تدوین موازی، کات‌های حرکتی و …

شعله‌ور در پایان گفت: عامل دیگر که باید به آن توجه کنیم این است که ببینیم آیا قصه فیلم درست تعریف شده است، یعنی روایت مهمترین چیزی است که ما در تدوین داریم و من به عنوان تدوینگر توانسته ام که قصه و داستانی را که در فیلمنامه و راش‌ها است را در تدوین پیاده و روایت کنم و این به نظر من مهمترین مساله در یک تدوین خوب است.یک بخشی به روایت باز می‌گردد و بخش دیگر به ایجاد حس و فضاسازی در فیلم بر می‌گردد و به نظر من مهمترین چیزی است که در بعضی موارد از دست می‌رود حس فیلم است. بعضی از فیلم‌ها هستند که تدوینشان خوب است کاتینگ خوبی دارند ولی حس و فضاسازی در فیلم ایجاد نشده است. شما به عنوان یک فیلمساز باید درمورد این مساله که چه حسی باید ایجاد شود با تدوینگر صحبت کنید بنابراین به حسی که هر سکانس القا میکند باید توجه زیادی شود.

 

از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جل...
«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *