جستجو
اسفندیار شهیدی در جشنواره منطقه‌ای ایساتیس مطرح کرد:

اسفندیار شهیدی استاد فیلمبرداری سینما در روز سوم شصت‌وپنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوانان ایران-ایساتیس برای فیلمسازان جوان از «زیبایی شناسی در تصویر» صحبت کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، در سومین روز از شصت‌وپنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوانان ایران-ایساتیس، اسفندیار شهیدی، مدیر فیلمبرداری و استاد دانشگاه در سالن کتابخانه مرکزی استان یزد کارگاه «زیبایی شناسی در تصویر» را برای فیلمسازان جوان حاضر در جشنواره برگزار کرد.

وی در این دیدار درباره اهمیت فرم در سینما صحبت کرد و گفت: فرم در سینما مهم است؛ بعضی‌ها می‌گویند ما فرم را قبول نداریم و موضوع برای ما محتواست؛ این حرف غلط است، زیرا محتوا در فرم بارور می‌شود.

مدیر فیلم‌برداری فیلم سینمایی «پس از باران» عنوان کرد: این فرم است که اثر سینمایی را در ذهن تثبیت می‌کند و می‌تواند مخاطب را با کار درگیر کند.

این استاد سینما با بیان اینکه هنر یادگیری نیست، مطرح کرد: هنر قرار نیست آموزش بدهد، بلکه هنر تاثیر فرهنگی و الگویی دارد که در باور و اذهان و احساس را درگیر می‌کند.

شهیدی درباره اهمیت تصویر در سینما تصریح کرد: هیچ چیزی در سینما مهم تر از تصویر نیست؛ یک وقت شما می‌خواهید یک حرف ارزشی و مکتبی بزنید، به عنوان مثال بسیجی در نمای اول با لباس خاکی از خانه بیرون می‌آید، برای رفتن به جهاد؛ بعد از یک باغ سبز رد می‌شود؛ در این بین باغبانی را می‌بینید که در حال هرس است، این تصویر باغبان در این بین، عکس ماجرای جهاد آن جوان عمل می‌کند و این غلط می‌شود، در حالیکه این کارکرد تصویر است.

وی افزود: ما در سینما باید به ترکیب عناصر کنار هم در قاب‌بندی هایمان دقت کنیم، حتی به این نکته که در سمت راست قاب چه چیزی را به تصویر می‌کشیم و در سمت چپ چه چیزی را؛ از آنجایی که عنصر پردازشگر مغز انسان سمت راست است، در تصویربرداری سمت راست قاب مهم می‌شود.

مدیر فیلم‌برداری فیلم سینمایی «ویرانگر» درباره نسبت یک سوم در قاب‌بندی توضیح داد: به واسطه آنچه از کارکرد مغز گفتم، همواره ما در نسبت یک سوم؛ سمت راست تصویر را بایستی وزن‌دار تر در نظر بگیریم.

شهیدی درباره اهمیت خطوط در قاب‌ها و قاب‌بندی سینمایی گفت: باید دقت داشته باشیم که چشم بیننده به طور خودکار توسط خطوط و سایر اشکال هندسی هدایت می‌شود. از این جهت خطوط پیشرو کمک می‌کنند تا روی سوژه تاکید شود و این خطوط سوژه را به مرکز توجه تبدیل می‌کنند.

این کارگردان افزود: در استفاده از خطوط باید این نکته را لحاظ کنیم که اگر حرکت طبیعی چشم بتواند این خطوط را دنبال کند و به سوژه ختم شود، بیننده احساس بسیار هارمونیکی پیدا خواهد کرد و این را بایستی مورد توجه قرار داد که اگر به اصطلاح ما صرفا در یک جنگل چند درخت را کنار هم عکس بگیریم ممکن است به یک تصویر خنثی برسیم، اما اگر سوژه را در کنار آن‌ها درست تعریف کنیم، همه آن حجم‌ها به دیده شدن و وزن‌دار شدن سوژه کمک می‌کنند.

وی همچنین درباره «شکستن تقارن»، «نسبت فردها»، «مثلث‌ها در قاب‌بندی» و «اندازه نماها و زیبایی شناسی آن‌ها» با فیلم‌سازان تبادل نظر کرد.

در ادامه این کارگاه سه ساعته، شهیدی با پخش بخش‌هایی از فیلم‌ها و عکس‌های سینمایی، تجربه‌ها و برداشت‌های فیلم‌سازان درباره عکس‌ها را به‌صورت کارگاهی مورد بررسی قرار داد.

شصت‌و‌پنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یزد – ایساتیس 4 تا 7 بهمن 1401 به میزبانی انجمن سینمای جوانان یزد در شهر یزد در حال برگزاری است.

از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جل...
«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *