جستجو
عادل تبریزی بیان کرد:

عضو هیات انتخاب و داوری شصت‌وششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس با بیان اینکه سن فیلم‌سازی پایین آمده است گفت: فیلم‌سازان سینمای کوتاه باید شناخت عمیقی از تاریخ سینمای جهان و به ویژه ایران داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از ایرنا، عادل تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با ارزیابی آثار متقاضی و راه‌یافته به شصت‌وششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس اظهار داشت: به دلیل اینکه این سال‌ها در انجمن سینمای جوانان ایران تدریس می‌کنم و با فیلم‌سازان در ارتباط هستم، به نظر می‌رسد نسل جدید بسیار بر موج سینمای سال‌های اخیر ایران و حتی شبکه نمایش خانگی سوار شده است و این میان انجمن هرچقدر بر موضوعاتی مثل تنوع ژانر سرمایه‌گذاری و تاکید کند وقتی سینماگران جوان با تاریخ سینما بیگانه و محبوس و محدود در آثار چند ساله اخیر سینما باشند، تاثیر خود را نخواهد داشت.

«فیلم‌سازان جوان باید شناخت عمیقی از تاریخ سینمای جهان و به ویژه ایران داشته باشند و بدانند مثلا اواخر دهه ۴۰ تا ۷۰ سینمای ایران چه آثار شاخص و جالبی را در ژانرهای مختلف معرفی و تولید کرده است»

عضو هیات انتخاب و داوری شصت‌وششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس خاطر نشان کرد: در واقع می‌توان شبیه به پاتوق فیلم کوتاه اکران‌هایی از فیلم‌های برجسته سینمای ایران توسط انجمن برگزار شود. برای مثال فیلم دزد عروسک‌ها ساخته شده در دهه ۶۰ هنوز به لحاظ گریم و صحنه‌پردازی و دکور از بسیاری از آثار امروزی جلوتر است. یا در ژانر وحشت فیلم خوبی مثل شب بیست ونهم داریم.

موج سینمای بلند همیشه بر سینمای کوتاه سوار شده است

کارگردان فیلم سینمایی گیج‌گاه تصریح کرد: چه بخواهیم چه نخواهیم موج سینمای بلند همیشه بر سینمای کوتاه سوار شده است. انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان نهاد متولی باید جوانان را به سمت تماشای فیلم‌های تاریخ سینمای ایران و تعمق در آن سوق دهد. در ژانر رازآلود فیلم درخوری نظیر طلسم را داریم یا فیلم شاخصی مثل پرده آخر.

تبریزی گفت: گفته‌هایی مبنی بر اینکه سینمای کوتاه پلی برای فیلم بلند است یا نه همیشه رواج داشته است، اما فیلم‌سازان سینمای کوتاه معمولا وقتی می‌خواهند به سرعت از فیلم کوتاه به فیلم بلند برسند، مثال سعید روستایی را مطرح می‌کنند که در بیست‌وچند سالگی فیلم اول بلند خود را شاخت اما باید بدانیم همه مثل او در کارگردانی یا مثل نوید محمدزاده در بازیگری نیستند و هنر زمان ندارد.

وی گفت: بازیگری مثل داریوش ارجمند در چهل و چند سالگی در ناخدا خورشید بازی کرده است. یا صفی یزدانیان در کارگردانی در پنجاه سالگی در دنیای تو ساعت چند است را می‌سازد. حمید نعمت‌الله نیز در سی و چند سالگی فیلم می‌سازد. به نظرم سن فیلم‌سازی پایین آمده است، اما این یک آفت هم دارد. چنانچه می‌توان آماری گرفت از تعداد فیلم‌سازان فیلم کوتاه که به سرعت به ساخت فیلم بلند روی آورده و بعد از یک اثر دیگر اسمی از آنها نیامده است.

مدیریت پشت صحنه فیلم را فیلم‌ساز باید به دست بگیرد

تبریزی با اشاره بر لزوم اشراف بر شرایط تولید توسط فیلم‌سازان گفت: عدم شناخت نسبت به تولید فیلم‌ها نیز گاهی به سینماگران ضربه می‌زند؛ اینکه بدانیم چه فیلم‌های سختی مثلا در ۱۵ جلسه ساخته شده‌اند و چه راز و تکنیکی در این مدیریت زمان و سرمایه و تولید نهفته بوده است که چنین دستاوردی به همراه داشته، اهمیت زیادی دارد.

«من همیشه سعی می‌کنم هیجانی را برای شناخت تاریخ سینمای ایران در هنرجویان ایجاد کنم. تلنگر تولیدی نگاه کردن به رخدادها سر صحنه نیز اهمیت زیادی برایم دارد و باید مدیریت پشت صحنه فیلم را فیلمساز به دست بگیرد»

عضو هیات انتخاب و داوری شصت‌وششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس توضیح داد: فیلمسازان معمولا از حضور در جشنواره‌ها به دلیل دیده شدن فیلم‌هایشان خوشحال هستند و اگر فیلم‌سازی با هدف جایزه در این رویدادها شرکت کند، به خود ضربه زده است. من به شخصه تفاوتی بین جشنواره‌های فیلم کوتاه قائل نبوده‌ام و همیشه به دنبال پیدا کردن فرصتی هستم که فیلمم دیده شود و این برایم از هر چیزی مهم‌تر بوده است.

شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس به دبیری عبدالرحیم افروغ تا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در بوشهر ادامه دارد.

فیلمسازی ژانر و مسئله پیچیده «بو...
از هر چیزی می‌توان عکس گرفت، اما...
تشکر رئیس سازمان سینمایی از دبیر...
یکی بود، یکی نبود؛ فیلم‌کوتاه بو...
تمرینی برای قصه گفتن با زبان سین...
جزییاتی از وقف یک زمین برای «سین...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *