جستجو
حامد جعفری مطرح کرد:

حامد جعفری از تهیه‌کنندگان سینمای انیمیشن، ضمن اشاره به جایگاه کلیدی انیمیشن در کشور، از نقش مهم جشنواره فیلم کوتاه تهران در معرفی استعدادهای تازه در این حوزه گفت.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از مهر، حامد جعفری تهیه‌کننده سینمای انیمیشن که به زودی انیمیشن سینمایی او با عنوان «بچه زرنگ» به سینماها می‌آید، در آستانه برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به خبرنگار مهر گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران از جهت اینکه «اسکار کوالیفاید» دارد و برگزیده اصلی جشنواره برای معرفی به اسکار می‌رود، از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. حضور در تمام جشنواره‌هایی که «اسکار کوالیفاید» (درگاه‌های ورود به اسکار) هستند، برای کسانی که فعالیت هنری انجام می‌دهند، ارزشمند است. بنابراین جشنواره فیلم کوتاه تهران فرصت خیلی خوبی برای فیلمسازان ایرانی است. در زمان ما و دوره‌ای که حتی جشنواره این اعتبار جهانی را هم به دست نیاورده بود به اصطلاح برایش سر و دست می‌شکستیم و مشتاق جشنواره بودیم، حال طبیعی است فضای جشنواره برای افرادی که وارد این عرصه می‌شوند، جذاب‌تر شده باشد.

جعفری ادامه داد: در جشنواره‌های مختلفی از جمله فجر و کودک داور بوده‌ام اما آشنایی با فیلمسازان کوتاه حوزه انیمیشن برایم تجربه تازه‌ای است که راه خود را از طریق این جشنواره شروع کرده‌اند و باعث می‌شوند، این فرصت را داشته‌ باشیم که ببینیم چه کسانی وارد این عرصه می‌شوند تا بتوانیم آن‌ها را شناسایی کنیم و گفتگوی بین نسلی شکل بگیرد. از سوی دیگر وقتی می‌بینید که آثار نسل جوان سطح کیفی بالایی دارند و این سطح پیوسته در حال تکرار شدن و استمرار است، به وجد می‌آیید.

وی درباره به‌کارگیری جلوه‌های بصری، گرافیک و ایده‌های خلاقانه آثار فیلمسازان در حوزه پویانمایی گفت: به هر حال فیلمسازان جوان در حوزه سینما گام‌های نخستین خود را طی می‌کنند، از این جهت شاید برخی از کارها با ایده‌های خیلی خوبی همراه نباشد و برخی دیگر آثار پخته‌تر و غنی و به خروجی خوبی رسیده باشند.

جعفری عنوان کرد: ما باید اعتبار جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را همواره در نظر بگیریم بالاخره جشنواره تهران، یک جشنواره معتبر است و باید همه فاکتورها را در اجرایش در نظر بگیریم.

جعفری درباره تفاوت تولید انیمیشن کوتاه و بلند گفت: من انیمیشن را از کار کوتاه و سریال شروع کردم اما طبیعی است که شناختمان از حوزه کوتاه یک جنس و شناخت‌مان از حوزه فیلم بلند یک جنس دیگر باشد. تولید انیمیشن بلند یک کار فناورانه، صنعتی و استودیو محور است اما کارهای کوتاه شخص محور و تجربی هستند که جنس متفاوتی دارند. خیلی از کسانی که کار کوتاه می‌سازند، برای شناخت این صنعت و در نتیجه قدم گذاشتن در عرصه بلند فعالیت می‌کنند و احتمالاً جشنواره را راه ورود به آن حوزه می‌دانند. پس طبیعتاً این مسیر، مسیر گذار از فیلم کوتاه به فیلم بلند است و ما شاید به نوعی بتوانیم به این فضا کمک کنیم.

وی در پایان گفت: گفته می‌شود بچه‌ها از طریق قوه تخیل خود با انیمیشن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و با قهرمان قصه‌های انیمیشن زندگی می‌کنند. اهمیت انیمیشن آنجاست که آن قهرمانی که در ذهن بچه‌های ما شکل می‌گیرد و با آن زندگی می‌کنند زاییده زیست هنرمندان ایرانی باشد یا زاییده ذهن خارجی‌ها؛ درنتیجه جایگاه و اهمیت انیمیشن در کشورمان کلیدی است.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

اردوی یکروزه فیلم‌سازی ارگ تاریخ...
از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جل...
«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *