جستجو
رئیس سازمان سینمایی در سومین هفته فیلم ‌و‌ عکس چهارمحال و بختیاری مطرح کرد؛

 

اختتامیه سومین هفته فیلم و عکس چهارمحال و بختیاری با حضور رئیس سازمان سینمایی کشور در شهرکرد برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی و سمعی بصری، آیین اختتامیه سومین هفته فیلم و عکس چهارمحال و بختیاری با حضور محمد خزاعی روز گذشته ( ۱۴ تیرماه) در شهرکرد برگزار شد.

در این مراسم محمد خزاعی گفت: برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی به ویژه سالن‌های نمایش استان چهارمحال و بختیاری در حال انجام است و همه فضاهای موجود بر مبنای تقویم زمانی در نظر گرفته شده، بهسازی خواهد شد.

وی تقویت نیروها و پرورش استعدادها را نیز در توسعه هنر سینما در استان مهم دانست و افزود: بدین منظور ورکشاپ‌های مختلفی با همکاری انجمن سینمای جوان، به زودی در چهارمحال و بختیاری اجرا شده و دیگر برنامه‌های آموزشی نیز، پیش‌بینی می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی کشور ادامه داد: پس از 12 سال، برنامه تجهیز دفاتر انجمن سینمای جوانان کلید خورده است تا پایان امسال دفتر چهارمحال و بختیاری نیز از این تجهیزات جدید آموزشی برخوردار خواهد شد تا روند آموزش و تربیت نیروها با سرعت بهتری دنبال شود.

وی در خصوص نقش فیلم‌سازان در شکل‌گیری تصاویر هویتی و فرهنگی مردم عنوان کرد: همه افراد و رفتار و عمل آن‌ها روزی به خاطره تبدیل خواهد شد .در این میان نقش فیلم‌سازان به عنوان تبدیل‌کنندگان هویت و فرهنگ مردم به تصویر، و سپردن‌ آن به زمان، بسیار مهم‌تر‌ و اساسی‌تر‌ از همیشه جلوه می‌کند چرا که چگونگی شکل گیری خاطرات در ذهن مردم و تصویری که از فرد در آینده به یادگار می ماند، بسیار اهمیت دارد.

خزاعی یادآور شد: اینکه چه تصویری از مردمان این روزگار به آینده ارائه می‌شود و این ارائه، چگونه و با چه هدفی انجام می‌شود، مسئولیت فیلم‌ساز را سنگین می‌کند‌ چرا که در مسیر زمان، تصاویر‌ فیلم‌سازان به برداشت‌ آیندگان از هویت و فرهنگ گذشتگان گره خواهد خورد.

وی با تاکید بر اینکه شغل فیلم‌سازی بسیار حساس و اثرگذار است، اظهار داشت: چگونگی فیلم‌سازی و میزان اثرگذاری آن در آینده، از مباحثی است که این شغل‌ را با شرایط ویژه‌ای‌ روبه‌رو می‌کند.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه با اشاره به تعیین سه محور کاری در این سازمان شامل عدالت محوری، استانداردسازی و قانون‌گرایی یادآور شد: اگر این سه محور محقق شود بدون شک بخش عمده‌ای از مشکلات در حوزه سینمایی کشور نیز رفع خواهد شد.

خزاعی درباره محور کاری استاندارسازی در سینما توضیح داد: این موضوع به این معنا است که باید تولیدات هنری تابع مجموعه‌ای از استاندارهای لازم برای عرضه به جامعه باشند، چرا که همواره نقدهایی در این‌ باره مطرح شده است و تحولات هویتی، عدم توجه به نگاه‌های قومیتی و خلاصه شدن آثار به قصه‌های تکراری و طبقه خاصی از جامعه موجب شده است که امروز نیاز به تعریف این استاندارها بیش از گذشته احساس شود.

وی تقسیم امکانات به صورت مساوی در همه مناطق کشور و برخورداری افراد مستعد به این امکانات را مبنای عدالت محوری در حوزه سینمایی دانست و گفت: اینکه اساس آموزش در مجموعه‌ای همچون انجمن سینمای جوانان، اقتصادی باشد کاملا نادرست است و باید تجدید نظری نسبت به بازگرداندن آن به اصل کشف استعدادها فارغ از مباحث مالی صورت گیرد.

خزاعی با تاکید بر ارائه آموزش‌های رایگان در نهادهای دولتی افزود: باید شرایطی فراهم شود که افراد بتوانند بدون دغدغه و بر اساس استعداد و توان خود از امکانات و آموزش‌ها برخوردار شوند و در ادامه به تولید فیلم بپردازند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین رفع بسیاری از مشکلات حوزه سینما را در رعایت قوانین دانست و تصریح کرد: هر فیلم‌سازی در خارج از مرزهای کشور برای حضور در جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی در اولین اقدام قوانین شرکت در آن را در فرم‌های مختلف چون نوع پوشش و نوع سخن گفتن و دیگر موارد می‌پذیرد اما در رویارویی با رویدادهای داخلی، برخی دست به قانون‌گریزی زده و از پذیرش اصول دوری می‌کنند.

 

خزاعی با بیان اینکه قانون‌گرایی باعث می‌شود تا نسبت به افراد نگاه و برخورد یکسان شکل گیرد، یادآور شد: در گریز از قانون است که فریادها بلند شده و در همین تن ندادن به همین بایدها و نبایدها است که اعتراضات بیان می‌شود، اما به‌طور کلی کسی حق ندارد در قالب یک اثر بیزینسی و یا برآمده از تراوش‌های ذهنی و شخصی، اندیشه و یا نگاهی را به کل جامعه تعمیم بدهد.

وی اظهار داشت: برخی قوانین نظارتی در دنیا بسیار سخت‌گیرانه‌تر از قوانین موجود در کشور ما است، به ویژه قوانینی که به خانواده باز می‌گردد اما متاسفانه در برخی آثار تولیدی داخل به این اصول به ویژه کانون خانواده بی‌توجهی می‌شود و هجمه‌هایی را متوجه آن می‌کند.

رئیس سازمان سینمایی کشور رعایت صحیح قوانین را لازمه به وجود آمدن سینمای ملی نیز دانست و افزود: در سینمای ملی همه مردم در همه مناطق ایران‌زمین و با تمام گرایش‌ها و نظرات می‌توانند خود را بر پرده سینما ببینند و با آن هم‌ذات‌پنداری کنند.

وی تصریح کرد: سینمای میلی با سینمای ملی بسیار متفاوت است و برخی آثار فعلی، میلی است و بر اساس علاقه‌های شخصی تولید می‌شود که باید این رویه تصحیح و مسیر برای ورود نیروهای جوان و خوش‌فکر باز شود تا سینمای ملی نیز در آینده محقق شود.

بر پایه این گزارش در آیین اختتامیه سومین هفته فیلم و عکس چهارمحال و بختیاری از احمد الستی، فرامک سلیمانی و سعید جلیلی به عنوان استادان فیلم‌سازی در عرصه‌های مختلف، از جهانبخش زمانی، حسن جوانبخت، سید محمد طاهریان و احمد تاجی به عنوان هنرمندان پیشکسوت، از محمدرضا عالی‌ور و آندیا یحیی‌پور به عنوان نوجوانان عرصه فیلم‌سازی و از فریدون نجفی، آرمان قلی‌پور، شهرام ابراهیمی، مرجان خسروی و مختار عبدالهی به عنوان چهره‌های برتر ملی و بین‌المللی حوزه سینمای استان با اهدای هدایایی تجلیل شد.

شایان ذکر است در این مراسم علاوه بر رییس سازمان سینمایی، مهدی اذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت شازمان سینمایی، یزدان عشیری مشاور رئیس ‌‌و مدیرکل روابط عمومی ، محمدرضا سوقندی مدیرکل استان ها و حقوقی سازمان سینمایی و هاشم میرزاخانی‌ مدیرعامل موسسه سینما شهر نیز حضور داشتند.

حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...
ابوالفضل سروش‌مهر سرپرست انجمن س...
فیلم کوتاه «تگرگ» روایتی از تردی...
 هفتمین «هفته فیلم و عکس» استان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *