جستجو

پریسا حسین‌زاده فیلمنامه‌نویس و برگزیده دومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با توجه به موضوع محوری فیلم تجربی در سومین دوره این رویداد بیان کرد: فیلمسازانی که بر مبانی و قواعد فیلمسازی بر پایه پژوهش تسلط دارند بهتر می‌توانند در فیلم‌های تجربی قاعده‌ها را نیز بشکنند.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از ایرنا، پریسا حسین‌زاده رتبه دوم دومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران درباره نحوه حضورش در این رویداد سال گذشته برگزار شد، عنوان کرد: من از طریق فضای مجازی در جریان فراخوان دومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران قرار گرفتم. ضمن این که فارغ التحصیل سال ۹۴ از دانشگاه تهران هستم و هنوز از فضای دانشجویی دور نشدم. ساکن بندرعباس هستم و در دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در بندر هم فیلمنامه نویسی تدریس می کنم. به دلیل این که حوزه مورد علاقه ام پژوهش بر فیلمنامه ها است سال گذشته در این همایش شرکت کردم.

وی با اشاره به وجود خلاهای پژوهشی در حوزه فیلم کوتاه افزود:  به نظرم در حوزه فیلم کوتاه مساله پژوهش مورد غفلت قرار گرفته است. فیلمنامه نویسان تصور می کنند نوشتن روایت های رئالیستی و تجربه هایشان بدون اتکا به پشتوانه های پژوهشی کافی است. فیلمسازان نیز به این مساله توجه نمی کنند که فیلمنامه خوب شاکله اصلی ساخت یک فیلم خوب است. فیلمنامه نویس باید متبحر باشد و از منظر مباحث تئوری سینما را کاملا بشناسد.

حسین زاده تصریح کرد: در محیط های دانشجویی می دیدم که معمولا دانشجویان تمایلی به پژوهش ندارند و بدون تسلط فیلمنامه نویس هم مسائل زیادی در خروجی کار مورد بی توجهی قرار می گیرد. فیلمنامه نویس بدون پژوهش نمی تواند تمرکزی بر کار داشته باشد. بنابراین وقتی قرار است به موضوعی بپردازد که تجربه مناسبی از آن ندارد، باید به آن بپردازد و ابعاد آن را درست منتقل کند.

وی با تاکید بر اهمیت تحقیق و مقاله نویسی درباره محور فیلم های تجربی که امسال مورد تاکید سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران است، گفت: هر بار یک فیلمساز در حوزه فیلم تجربی تسلط نشان داده، خروجی خوبی هم به دنبال داشته است اما هر وقت تسلط نداشته نتوانسته است موفق شود. باید به این زمینه تخصصی توجه شود و فیلمنامه نویسانی در حوزه فیلم کوتاه و به ویژه سینمای تجربی تربیت شوند که به صورت حرفه ای به این ماجرا بپردازند.

این مدرس فیلمنامه نویسی عنوان کرد: تمایل دارم در دوره سوم همایش هم شرکت کنم. زیرا فیلم های تجربی حوزه مورد علاقه ام هست و فکر می کنم در فیلمنامه نویسی باید به سمت کارهای تجربی حرکت کنیم. اهالی فیلم کوتاه در آثار داستانی خود گاهی به کلیشه و تقلید از ساختارهای موجود که از سینمای بلند به فیلم کوتاه دیکته می شود، می پردازند و به تجربه کردن توجهی ندارند. انگار قصد این است فیلمنامه کوتاه داستانی برای جلب نظر مخاطبان نوشته شود و این کارها عمدتا به سمت سینمای بلند و بدنه می رود. در واقع اهمیتی به این که یک اثر هنری در حال تولید است داده نمی شود.اگرچه شرایط فیلم کوتاه و کیفیت تولیدات نسبت به جریان غالب فیلم بلند بسیار بهتر است اما به طور کلی اگر فیلمساز قاعده ها را به خوبی بشناسد می تواند بعدها این قاعده ها را بشکند.

حسین زاده در پایان پیشنهاد کرد: به نظرم حالا که موضوع محوری سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران، فیلم تجربی است به محققان پیشنهاد داده شود که وقتی روی فیلم های تجربی تمرکز می کنند، همزمان این آثار به نحوی که کپی رایت هم رعایت شود، نمایش داده شوند یا در نشستی مجازی، فیلمسازان آن ها حضور داشته باشند و نظریات پژوهشگران را درباره فیلم ها بشنوند. بهتر است مخاطبان بیشتر با نمونه ها و مصادیق فیلم های تجربی آشنا شوند. زیرا اغلب مردم این فیلم ها را ندیده اند و فرصت اکران نیز برای این فیلم ها کمتر وجود دارد.

سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به دبیری سعید پوراسماعیلی و دبیری علمی احمد الستی ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰ در بخش‌های مقالات پژوهشی، جستارهای آزاد و ترجمه با محوریت سینمای تجربی برگزار می‌شود. آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات به این رویداد ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ است. متن کامل فراخوان در سایت انجمن سینمای جوانان ایران به نشانی www. iycs. ir آمده است.

 

از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جل...
«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *