جستجو

معاون فرهنگی و گردشگری منطقه آزاد انزلی در جریان بازدید از دفتر انجمن سینمای جوانان انزلی گفت: هنرمندان همیشه مظلوم بوده‌اند و ما نمی‌خواهیم این قشر پشت درهای دفاتر ما معطل بمانند.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، سید حجت مهدوی معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی به همراه محمد حسن‌پور مدیر فرهنگی-هنری این سازمان و فرهاد رحمانزاده رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرانزلی روز چهارشنبه ۷ آبان ماه میهمان انجمن سینمای جوانان این شهر بودند.

زهره زمانی رئیس انجمن سینمای جوانان انزلی در ابتدای این جلسه با اشاره به سابقه طولانی شکل گیری دفتر انجمن در شهر انزلی گفت: قریب ۲۸ سال است که دفتر انجمن در شهرما دایر شده در این مدت سه یا چهار نسل فیلمساز موفق که کار خود را از همینجا آغاز کردند به سینمای کوتاه ایران معرفی شده اند و برخی نیز در سینمای بلند و بدنه حضور پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به نقش ریشه‌ای شکل گیری انجمن در تربیت فیلمسازان جوان افزود: پیش از شکل گیری دفتر انجمن سینمای جوانان در انزلی کانون فیلم این شهر فعال شد که راهگشای حضور علاقه‌مندان و جوانان انزلی برای ورود به سینما بود و موفقیت‌های همان نسل از فیلمسازان در سطح ملی و بین المللی باعث شد تا انزلی امتیاز راه اندازی دفتر انجمن سینمای جوانان را کسب کند.

زهره زمانی با تاکید بر اینکه بالاترین جوایز ملی و بین المللی در استان گیلان را هنرآموختگان انجمن انزلی کسب کرده‌اند خاطر نشان کرد: این نسل از فیلمسازان همچنان برای جوانان شهر انزلی الگوی زنده فیلمسازی هستند و راه آن‌ها توسط نسل‌های جدید ادامه خواهد یافت.

حجت مهدوی معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی در ادامه این جلسه با استقبال از تماشای آثار برتر تولید شده در انجمن سینمای جوانان انزلی گفت: با تماشای این آثار قطعا ارادت ما به سازندگان آثار بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به این نکته که خواندن مصاحبه اهالی سینما مانند کتاب خواندن است افزود: صحبت‌های سینماگران درباب مسائل اجتماعی، فرهنگی و زندگی مبتنی بر تجربه های باارزش آن ها و متاثر از زحماتشان در تولید فیلم‌ها است.

در ادامه این نشست زهره زمانی با معرفی فریدون بحرپیما از اساتید سینمای انجمن سینمای جوانان و یکی از پیشکسوتان حوزه سینما در انزلی از او به عنوان یکی از باتجربه ترین اهالی سینما یاد کرد و گفت: همه ما در محضر ایشان تربیت شدیم و اگر موفقیتی در سینمای انزلی کسب شده بخش عظیم آن مدیون حضور آقای بحرپیما است، ایشان بدون چشمداشت مالی و با عشق به جوانان با استعداد شهر با انجمن همکاری داشته‌اند.

بحر پیما با اشاره به اینکه از سال ۷۹ مشغول تدریس در انجمن سینمای جوانان انزلی است تصریح کرد: ذات پویای تدریس را دوست دارم زیرا در کنار کار باید مطالعه کنم و به روز باشم و این لذت بخش است.

وی همچنین با انتقاد از عدم توجه به حق رایت در تولید آثار سینمایی و نوشتاری گفت: حتی در سابقه همکاری با منطقه آزاد و داوری چند دوره مسابقه عکاسی و سینمایی با این مجموعه، در برگزاری جشنواره عکس عاشورا که ما انجام دادیم حق رایت رعایت نشد آن برنامه در جاهای دیگری با همان عنوان و ساختار بدون اطلاع ما برگزار شد.

بحرپیما همچنین از عدم‌توجه به جوانان و موفقیت‌های آن‌ها از سوی مسئولین شهری انتقاد کرد و افزود: بسیاری از جوانان این شهر حتی سیمرغ بلورین جشنواره ها و جوایز بین المللی دریافت کرده اند اما متاسفانه عدم توجه به موفقیت آن‌ها در حدی بود که حتی از نصب یک بنر تبریک نیز دریغ شد.

حجت مهدوی معاون فرهنگی منطقه آزاد انزلی در ادامه این جلسه گفت: ما وظیفه خود می‌دانیم که ارتباطات را با شهر انزلی حفظ کنیم و در فضاهای مختلف حضور داشته باشیم در این بین هنرمندان که جایگاه خاص خود را دارند، هنرمندان همیشه مهجور و مظلوم بوده اند و ما نمی‌خواهیم این قشر پشت درهای دفاتر ما معطل بمانند.

وی در ادامه با اشاره به آثار بزرگ سینمای ایران به نقل قولی از مسعود کیمیایی اشاره کرد و گفت: اخیرا در یک گفتگویی از او که درباره ابراهیم گلستان صحبت می‌کردم شنیدم که می‌گفت “همه هنرمندان قطعات یک پازل هستند و باهم هستند بنابر این نمی شود که رقابت ها گزنده و منفی باشد”. این نگاه خوبی است که رقابت‌ها در کنار رفاقت‌ها ایجاد شود .

مهدوی افزود: من به مردم انزلی همیشه ارادت داشتم، اعتقادم همیشه این بود ک دروازه های مدرنیته، توسعه و روابط بین‌الملل از اینجا به کشور باز شد و جدا از بافت فرهنگی، بناهای موجود در شهر سندی بر این اتفاق است.

معاون فرهنگی و هنری منطقه آزاد انزلی با اشاره به ماهیت اقتصادی مناطق آزاد خاطر نشان کرد: معاونت فرهنگی در مجموعه منطقه آزاد هنوز جوان است و نگاه اکثیریت و سیاست گذاران به مسئول فرهنگی هنوز در سطح پوستر سازی و برگزاری مراسم ها خلاصه می‌شود، اما به نظر من اگر قرار است مبلغی هزینه مباحث فرهنگی شود باید این جوانان دیده شوند، جوان های امروز مستاصل شده‌اند و نیاز به امید آفرینی وجود دارد.

در بخش‌هایی از این جلسه محمد تقی اشرفی از هنر آموختگان فعال انجمن سینمای جوانان انزلی گفت: برای موفقیت و رشد این شهر ۳ اهرم لازم هست یکی‌ منطقه آزاد است که ورود کرده اید، یکی پتانسیل فرهنگی و جغرافیای انزلی است و دیگری هم استفاده از افراد باتجربه مانند خانم زمانی که سابقه حضور در جشنواره های بین المللی و ملی زیادی دارند است.

همچنین در انتهای جلسه چند اثر کوتاه از برترین تولیدات انجمن سینمای جوانان انزلی برای حاضرین پخش شد سپس مدیران منطقه آزاد انزلی به گپ و گفت با فیلمسازان جوان حاضر در انجمن سینمای جوانان پرداختند و از کلاس‌های انجمن نیز بازدید کردند.

گفتنی است کوروش فرزانگان فیلمساز مطرح انزلی و استاد انجمن، بابک طاهری و مهران همت زاده از فیلمسازان اهل انزلی، میلاد حامد استاد انجمن و آرین نغزگو مدیر روابط عمومی انجمن سینمای جوانان انزلی از حاضرین این جلسه بودند.

 

از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جل...
«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *