جستجو
علی بیطرفان بیان کرد:

علی بیطرفان عضو هیات انتخاب و داوری بخش فیلم نهمین جشنواره ملی «نماز و نیایش» بیان کرد که اهمیت و ضرورت برگزاری این جشنواره انکارناپذیر است.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، علی بیطرفان عضو هیات انتخاب و داوری بخش فیلم نهمین جشنواره ملی «نماز و نیایش» درباره اهمیت این جشنواره بیان کرد: اولین دوره جشنواره «نماز و نیایش» در استان مرکزی برگزار و پس از یک وقفه ۵ ساله مجددا در قم و در سال ۱۳۸۵ برگزار شد. از آنجایی که سهم کوچکی در احیای این جشنواره داشته ام عرض میکنم که جشنواره «نماز و نیایش» به لحاظ محتوایی مناسب ترین جشنواره ای است که استان قم می تواند به عنوان میزبانی تاثیر گذار باشد و موجی از فضای معنوی را در تولید فیلم های کوتاه ایجاد کند.

او ادامه داد: برگزاری چند دوره اولیه جشنواره با انگیزه ها و شور و شوق و استقبال مناسب مسئولین استان روبرو شد، حتی تفاهمنامه هایی برای برگزاری بین المللی آن به امضا رسید، اما متاسفانه جابجایی مدیران فرهنگی و هنری استان، قول و قرار و تفاهمنامه ها را نیز با خود برد. با توجه به جهانشمول بودن محتوای نیایش و گستردگی آن و نیاز انسان امروز به این محتوا، اهمیت و ضرورت برگزاری این جشنواره انکارناپذیر است. اما نکته قابل توجه در برگزاری جشنواره های موضوعی از جمله «نماز و نیایش»، توجه و حمایت از تولید محتوا (فیلمنامه) و تولید فیلم و همچنین حمایت ویژه در برگزاری باشکوه جشنواره است.

بیطرفان درباره آثار ارسالی این دوره از جشنواره توضیح داد: آثار ارسالی در بخش فیلم به لحاظ کمی و کیفی قابل توجه بود. حدود ۲۰۰ فیلم اعم از داستانی، مستند و انیمیشن. با توجه به برگزاری دو سالانه جشنواره به نظر می رسد تخصیص حمایت های ویژه از فیلمنامه هایی با موضوعات نماز و نیایش می تواند بخشی از فعالیت های ستاد دایمی جشنواره و یا نهادهای فرهنگی هنری استان ها باشد.

عضو هیات انتخاب و داوری بخش فیلم ادامه داد: در بخش فیلمنامه تعداد قابل توجه ای از فیلمنامه های مرتبط با ساختارهای مناسب وجود دارد که ظرفیت های تولید را دارند و برای ارتقای کیفیت و کمیت آثار قابل استفاده هستند. در مجموع سطح آثار ارسالی به جشنواره اگر چه قابل قبول بود اما با توجه به سابقه برگزاری چندین دوره از جشنواره، انتظارات هیات انتخاب و داوری برآورده نشد به ویژه در بخش انیمیشن آثار به لحاظ کمی و کیفی کمتر از انتظار بود.

علی بیطرفان در پایان درباره رویکرد انتخاب و داوری آثار گفت: طبیعتا اولویت اصلی هیات انتخاب و داوری در جشنواره های موضوعی مثل «نماز و نیایش» توجه به محتوای مرتبط با موضوع جشنواره است. البته این بدان معنا نیست که تمام فیلم هایی که مستقیما با موضوع مرتبط هستند به جشنواره راه پیدا کرده اند. به جز محتوای مرتبط ساختار منسجم و تاثیر گذار بر مخاطب نیز مورد توجه هیات انتخاب و داوری بوده است. در بخشی از آثار ارسالی به ظاهر هیچ المان و نشانه ای از نماز و نیایش دیده نمی شود اما محتوای مرتبط در درون فیلم مستتر است و ارتباط محتوای فیلم با موضوع نماز و نیایش برای هیات انتخاب و داوی احراز شده و طبیعتا مورد توجه قرار گرفته است. در پایان ضمن عرض خدا قوت به دست اندرکاران اجرایی جشنواره آرزو دارم که دوره های بعدی جشنواره با شکوه بیشتری برگزار شود.

پیچینگ شورای تولید دفتر اراک برگ...
تماشای لحظات جلسه دهم فصل نهم پا...
فیلم‌کوتاهی که یک پلانش به همه ک...
بیانیه مشترک دفاتر انجمن سینمای ...
پاداش یک عمر مجاهدت و خدمت «شهاد...
نخستین رویداد ملی عکس لاهیجان با...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *