جستجو

لیا جووانتزی بلترامی کارگردان سینمای مستند به ذکر پنج نکته‌ای پرداخت که می‌شود با آنها فیلم خوب ساخت.

به‌گزارش ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، نشست لیا‌ جووانتزی بلترامی با محوریت فیلم تجربی مستند معاصر در قالب نشست‌های «۳۸-۲۰» سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست گفت: امروز می‌خواهم درباره چند نکته پیرامون ساخت یک مستند خوب صحبت کنم، اولین نکته این است که داستان خوبی بسازید، سعی کنید مستندات را در تحقیق بگنجانید، نکته سوم حرکت از هنر به سمت برنامه‌ریزی است. نکته چهارم این است که از گروه تولید خوبی استفاده و سعی کنید این گروه را خودتان بسازید و آخرین نکته اینکه سعی کنید دایره مخاطبان را هم مشخص کنید.

بلترامی عنوان کرد: برای ساختن یک فیلم مستند نیاز به یک داستان مناسب دارید، مثلا داستان بازی کردن سگتان در حیات داستان جالبی نیست اما شاید داستان مرد مسنی که در خانه‌ای مقابل خانه شما زندگی می‌کند جالب باشد، شاید این مرد در گذشته استاد موسیقی بوده و احساس خیلی خوبی با درامز داشته اما الان دیگر شنوایی خود را از دست داده ولی یک راهی پیدا کرده است که صرفا با لمس ارتشاعات بتواند موسیقی بزند، این می‌تواند داستان مناسبی باشد. به یاد دارم ۱۰ سال پیش من در یک جشنواره‌ای در منطقه‌ای کوهستانی حضور داشتم، در این جشنواره شاید پانصد فیلم دیدم که حاوی صحنه‌هایی از گاو و کوهستان بود این تصاویر به قدری زیاد بود که دیگر حتی یک فیلم هم با محوریت کوهستان و گاو نمی‌توانم ببینم. یا مثلاً در جشنواره «مذهب امروز» هر سال هزار فیلم مستند دریافت می‌کنیم. در این هزار اثر باید تشخیص بدهیم کدامشان داستان بهتری دارند، داستان خوب باید جذاب، تازه، عمیق و داستانی باشد که شما اولین نفری باشید که تعریفش می‌کنید.

این مستندساز مطرح کرد: وقتی این داستان خوب را تهیه کردید شروع به تمرین و این داستان را برای دوستان و اطرافیان تعریف کنید. تاثیر گفتن این داستان را در صورت دوستانتان ببینید، اگر درباره داستان شما جواب‌های نگران‌کننده‌ای دادند و سعی کردند به سرعت بحث را عوض کنند، احتمالا آن داستان خوب نیست.‌
وی افزود: نکته دوم تحقیق است؛ شروع کنید مستندات مربوط به داستان را جمع‌آوری کنید، در حال حاضر با توجه به دسترسی اینترنت پروسه تحقیق راحتتر از زمانی شده است که من فیلمسازی را شروع کرده بودم. با یک تحقیق مناسب اینترنتی می‌توانید بخش عمده‌ای از کار را پیش ببرید، پس بهتر است با تحقیق آنلاین شروع کنید و تحقیق میدانی را بگذارید برای بعد از انجام تحقیق اینترنتی.
بلترامی توضیح داد: سعی کنید از تمام منابع تحقیقاتی مناسب استفاده کنید. وقتی پروسه تحقیق تمام شد می‌توانید تصمیم بهتری بگیرید.

وی گفت: وقتی حاضر شدید فیلمنامه را بنویسید، اگر در نظر دارید یک مستند تجربی بسازید باید در پروسه فکر کردن خیلی جدی باشید. سوالی که من همیشه می‌پرسم این است که چگونه می‌توانم یک داستان بهتر و واقعی بسازم. مثلا کار ساده‌ای است که تصویری به مخاطبان نشان بدهیم که بدنی تکه تکه شده است و اگر یک واقعیت این چینی یعنی خون را به بینندگان نشان بدهید، احتمالا این صحنه یک روز در خاطرشان بماند.

این مستندساز اظهار کرد: وقتی ایده‌ای هنری در ذهن دارید باید مطمئن باشید که می‌توانید به صورت یک فیلم ارایه بدهید و مطمئن باشید آن ایده آنقدر غریب نیست که به فیلم تبدیل نشود. مثلا اگر می‌خواهید یک فیلم لوباجت بسازید از یک ربات برای گفتن دیالوگ ها استفاده نکنید. اگر صادق باشید و درست برنامه‌ریزی کنید حتی یک فیلم مستند کوتاه تجربی لوباجت هم می‌تواند شاهکار باشد پس حواستان باشد که از هنر خود بهره بگیرید و در این راه با یک برنامه‌ریزی دقیق و منظم همراه شوید.

بلترامی مطرح کرد: نکته بعدی این است که برای فیلتان یک گروه مناسب تولید داشته باشید برای ساختن یک فیلم مستند خوب باید رابطه مناسبی با همکاران خود داشته باشید چون به هر ترتیب شما باید عاشق داستانتان باشید و اشتیاق تعریف کردن آن را داشته باشید وقتی رابطه مناسبی با گروه تولید داشته باشید، این موضوع در فیلم هم نمایان می‌شود. یادم است در یکی از فیلم‌هایم عوامل تولید مدام با فیلمبردار درگیر می‌شدند که این خوب نبود.

این مستندساز گفت: نکته پنجم این است که چطور مخاطب خود را بسازید. ممکن است شما یک نابغه فیلمسازی باشید و یک فیلم بی نظیر بسازید اما اگر این فیلم مخاطبی نداشته باشد فایده‌ای ندارد. وقتی تصمیم گرفتید مخاطب فیلم چه گروهی باشند، به سمت آن مخاطبان بروید.

حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...
ابوالفضل سروش‌مهر سرپرست انجمن س...
فیلم کوتاه «تگرگ» روایتی از تردی...
 هفتمین «هفته فیلم و عکس» استان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *