جستجو

علی عسگری، فیلم‌ساز و عضو هیأت انتخاب دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا)، معیارش برای انتخاب فیلم‌ها را وجود نگاه ویژه هر فیلم‌ساز در اثرش عنوان کرد.

 

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به‌نقل از مهر، علی عسگری فیلم‌ساز و عضو هیأت انتخاب دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) درباره معیارهای انتخاب فیلم‌های راه یافته به این رویداد به مهر گفت: معیار برای شخص خود من این بود که یک نگاه ویژه در فیلم وجود داشته باشد به این معنی که احساس کنم فیلم‌ساز نگاهی ویژه به فیلم کوتاه دارد و حتی نه نگاه فرمی، بلکه به دنبال یک جهان‌بینی ویژه بودم و خیلی به کیفیت کارها به لحاظ تولیدی توجه نمی‌کردم.

وی درباره کیفیت آثاری که انتخاب شدند، نیز بیان کرد: سطح فیلم‌ها خیلی فرق می‌کرد؛ یکسری از فیلم‌ها خیلی آماتور بودند و یکسری هم خیلی حرفه‌ای و جدی ساخته شده بودند. در فیلم‌های آماتور اتفاقاً چند فیلم خیلی خوب بود که من آن‌ها را پسندیدم و در میان فیلم‌های حرفه‌ای هم آثاری بود که من از آن‌ها خوشم نیامد. البته همان طور که گفتم خیلی کیفیت تولیدی فیلم‌ها برای من مهم نبود.

عسگری در پاسخ به این‌که آیا در حین انتخاب، نگاه‌های متفاوتی وجود داشت یا نه، گفت: خیلی از نظرات‌مان مشابه بود؛ تنها چند فیلم بود که هر یک از اعضا با آن‌ها بیشتر از بقیه ارتباط گرفته بود و درباره شان صحبت کردیم اما در ۸۰ درصد موارد فیلم‌هایی که انتخاب کردیم، فیلم‌هایی بودند که اکثراً با آن‌ها ارتباط گرفته بودیم.

وی با بیان اینکه انتخاب فیلم‌ها به شکل کنونی در جایزه ایسفا امکانی ویژه را به فیلمسازها ارائه می‌دهد، درباره اینکه این نوع انتخاب چقدر می‌تواند از اعمال سلیقه فاصله گیرد، توضیح داد: سابق بر این، چند نفر داور برای جایزه ایسفا انتخاب می‌شدند که با توجه به سلیقه خودشان فیلم‌ها را انتخاب می‌کردند اما الان این اتفاق نمی‌افتد، چراکه فستیوال‌هایی به‌عنوان معرف هستند، خیلی از فیلم‌ها از طریق آنها وارد این آکادمی می‌شوند که جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز جزء این جشنواره‌ها است و تعداد کمی فیلم هم که به هر دلیلی شرایط حضور در فستیوال‌های بین‌المللی و داخلی را نداشتند، از این طریق وارد فضای داوری می‌شوند. به نظرم این مدل انتخاب فیلم‌، انتخاب درست‌تری است. در مرحله داوری هم مثل همه آکادمی‌ها که تعدادی اعضا دارند، به شکل خیلی دموکراتیک هرکسی نظر خود را می‌دهد، شمارش و فیلم‌ها بر این اساس انتخاب می‌شوند که معتقدم فیلمسازان و فیلم‌های خوب با این شیوه بیشتر و بهتر دیده می‌شوند.ا

این فیلم‌ساز درباره جایگاه جایزه «ایسفا» بیان کرد: طبیعتاً چون یک صنف در این رویداد قضاوت می‌کند، سخت‌گیری‌هایی دارد و اعضا یا تمام کسانی که رای می‌دهند به نوعی در تولید فیلم تاثیر دارند و حرفه‌ای تر قضاوت می‌کنند و من فکر می‌کنم همین شیوه، شیوه درست‌تری است ولی همیشه به بهترین نتیجه نمی‌رسد. با این وجود حداقل روش دموکراتیک‌تری است. در واقع همه می‌توانند فیلم‌هایی را که به نظر خودشان بهتر است، انتخاب کنند و با توجه به سلیقه شخصی و تخصصی که در آن حوزه دارند، رای می‌دهند.

عسگری در پایان درباره این‌که با وجود محدودیت‌ها و ممیزی‌های دیگر جشنواره‌ها، اتفاقات صنفی نظیر جایزه ایسفا چقدر می‌تواند در ایجاد دلگرمی و پشتوانه برای فیلم کوتاهی‌ها موثر باشد، عنوان کرد: مساله این است که با توجه به سانسور جدی که گاهی در جشنواره فیلم کوتاه برای فیلم‌ها اتفاق می‌افتد و اینکه بعضی از فیلم‌های خوب دیده نمی‌شوند، جایزه ایسفا باعث می‌شود فیلم‌سازها نقطه امنی را پیدا کنند و بدانند که زحمات و تلاش‌شان در جایی مثل «ایسفا» توسط افراد متخصص دیده و همین موضوع سبب می‌شود که سرخوردگی‌هایی که گاهی برای فیلم‌سازان به وجود می‌آید از بین برود و به نظر من خیلی موثر و پشتوانه بسیار خوبی است.

دوازدهمین دوره جوایز آکادمی انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) به دبیری مرجان اشرفی زاده بهار ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جل...
«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *