جستجو

قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی معتقد است المپیاد فیلمسازی نوجوانان جریانی نیست که پس از ۲ سال برگزاری به دست فراموشی سپرده شود، بلکه این جریان سینمایی به قصد ماندگاری و ایجاد فضایی مناسب برای تجربه کردن فیلمسازی توسط نوجوانان پدید آمده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، حبیب ایل‌بیگی، قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم درباره جریان فیلمسازی نوجوانان ۹ تا ۱۶ سال گفت: خوشبختانه سینما در کشور ما در شرایطی قرار دارد که هر استعداد بالقوه‌ای در هر گوشه ای از ایران می‌تواند با صرف کمترین هزینه سینما را تجربه کند و به یک نیروی کارآمد و با‌لفعل تبدیل شود.

وی افزود: در واقع نتیجه فراهم بودن همین شرایط مناسب برای فیلم‌سازی است که طبق آمار شاهد هستیم شهر کوچکی مثل آباده بیشترین آمار حضور فیلم‌ساز نوجوان را در دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان به خود اختصاص داده و با ۴ فیلم در این بخش از سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان حضور دارند.

ایل بیگی ادامه داد: از همین رو المپیاد فیلمسازی به مرور زمان می‌تواند به پایگاهی برای کشف استعدادهای سینمایی تبدیل شود. توجه به این موضوع که یونیسف هم علاقه‌مند بود سهمی از این المپیاد در آموزش نوجوانان داشته باشد به دلیل اهمیت موضوع آموزش فیلمسازی به نوجوانان بود.

این مدیر سینمایی با اشاره به این مطلب که المپیاد فیلمسازی می‌تواند به نوجوانان هویت ببخشد، گفت: مهم‌ترین تاثیر برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان این است که این رویداد می‌تواند در هویت بخشی و ایجاد اعتماد به نفس در نوجوانان موثر باشد. با تداوم جریان این المپیاد به جرأت می‌توان گفت هیچ استعداد فیلمسازی در ایران به دلیل هزینه‌های گزاف فیلمسازی و یا کمبود امکانات از سینما جا نمی‌ماند.

مدیراسبق وعضو هیئت مدیره فعلی انجمن سینمای جوان با بیان این نکته که المپیاد فیلمسازی در جهت شناخت خواست‌های مخاطب نوجوان موثر است، گفت: مخاطب شناسی در سینما مهم است و اگر فیلم‌ساز نداند برای چه طیفی از مخاطب فیلم می‌سازد حتما به مشکل برمی‌خورد و این قاعده در سینمای کودک و نوجوان هم وجود دارد. بنابراین المپیاد فیلمسازی نوجوانان و فیلم‌هایی که در این دوره از نوجوانان دیده می‌شود، تا اندازه‌ای تعیین کننده نیازهای نسل جدید از مخاطبان سینمای ایران است.

وی متذکر شد: طبق بررسی انجام شده گروه سنی مخاطب اصلی سینما بین ۱۵ تا ۳۵ سال است که بیشترین آمار حضور در سینما را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین نوجوانان بسیاری هستند که سینما رفتن و تماشای فیلم‌های روز سینما را دوست دارند.

ایل بیگی خاطرنشان کرد: در دهه‌های گذشته سن ورود نوجوانان به سینما ۱۴ سال بود و علاقه‌مندان به دفاتر انجمن در مراکز استان‌ها مراجعه می‌کردند و آموزش می‌دید. این در حالی است که در شرایط فعلی سن سینما پایین آمده است و علاقه‌مندان قبل از ورود به سینمای حرفه‌ای می‌توانند این مهم را تجربه کنند و براساس شناخت خود وارد سینما شوند.

 

از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جل...
«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *