جستجو

معاون تولید و پشتیبانی انجمن سینمای جوانان ایران ضمن تشریح فرآیند حمایت این انجمن از تولیدات سینمای کوتاه، بر تلاش برای تنوع آثار در گونه‌های مختلف در این حوزه تأکید کرد.

 

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به‌نقل از مهر،آرش رصافی معاون تولید و پشتیبانی انجمن سینمای جوانان ایران درباره بازگشایی سامانه حمایت از تولید این انجمن توضیح داد: واقعیت این است که براساس آسیب‌شناسی صورت گرفته بر روی روند تولیدات انجمن طی سال‌های گذشته، به نتایجی رسیدیم که تلاش کردیم در دوره جدید آن‌ها را اعمال کنیم. در بحث تولید فیلم‌های کوتاه، آنچه به نظر ما یک آسیب بود، این بود که فیلم‌های کوتاه خیلی شبیه به هم شده بودند و آثار خیلی محدود به موضوعات اجتماعی تولید می‌شدند. احساس کردیم در این حوزه نیاز به یک تنوع داریم.

وی افزود: اینجا مرحله تجربه سینماست و به نظرمان رسید فیلم‌سازانی که در این مرحله می‌خواهند کار فیلم‌سازی را تجربه کنند باید ژانرها و گونه‌های مختلف را تجربه کنند تا شناخت بهتری نسبت به مقوله سینما به دست بیاورند. به همین دلیل نگاه‌مان به سمت توجه ویژه به ژانرهای سینمایی رفت. ژانرهایی که معمولاً در حوزه فیلم کوتاه کمتر به سمت آن‌ها رفته‌اند را در اولویت حمایت قرار داده‌ایم. برخی ژانرها مانند فانتزی، کمدی، ماورایی، جنگی، دفاع‌مقدسی، پلیسی، ملودرام و علمی-تخیلی به‌صورت ویژه مدنظر ما قرار دارد که البته در سینما بلند ما هم کمتر مورد توجه است. احساس کردیم توجه به این ژانرها می‌تواند به ما کمک کند.

رصافی در ادامه توضیح داد: در کنار توجه به ژانرها برخی مضامین کلی هم در آیین‌نامه ما مورد تأکید قرار گرفته است که نسبت به دوره قبل این مضامین هم گسترده‌تر شده‌اند. در دوره قبل ما چند اولویت مشخص داشتیم اما در این دوره تلاش کردیم مضامین گسترده‌تری را مدنظر قرار دهیم. مشکلی که در دوره قبل وجود داشت این بود که ۵ عنوان کلی به‌عنوان مضامین مورد حمایت اعلام شده بود که دوستان فیلمساز گفتند خیلی مشخص و شفاف نیست و نمی‌دانیم آیا فیلمنامه‌ای که نوشته‌ایم شامل این اولویت‌ها می‌شود یا خیر، به همین دلیل تصمیم گرفتیم امسال مضامین را به‌صورت شفاف‌تر و مبسوط‌تر تشریح کنیم. به همین دلیل مضامین مندرج در آیین‌نامه امسال هم بسط و گسترش پیدا کرده است. این آیین‌نامه هم از هم‌اکنون بر روی پرتال تولید انجمن در دسترس است و همه دوستان می‌توانند به آن مراجعه کنند.

وی درباره تفاوت میزان حمایت‌ها از نظر مالی نسبت به دوره‌های گذشته هم توضیح داد: ما سه سطح حمایت مشخص داشته‌ایم؛ یکی مربوط به فیلم‌های اول، یکی مربوط به فیلم‌های نیمه‌حرفه‌ای و دیگری هم فیلم‌های حرفه‌ای. درباره فیلم‌های حرفه‌ای در شورای پیچینگ، سقف حمایت ما ۴۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که در حال حاضر این سقف به ۷۰ میلیون تومان رسیده است. تبصره‌ای هم در این مورد وجود دارد که براساس آن اگر فیلم انطباق کامل با اولویت‌های ما به‌ویژه در زمینه تنوع ژانری باشد، با مصوبه شورای عالی این سقف حمایت تا ۱۰۰ میلیون تومان هم می‌تواند افزایش داشته باشد. البته می‌دانیم با توجه به هزینه تولید فیلم در شرایط فعلی این عدد مبلغ قابل توجهی نیست اما با توجه به گستردگی فعالیت‌های ما در کل کشور و لزوم حمایت از آثار در تمامی استان‌ها و در عین حال بودجه محدودی که همواره داشته‌ایم، بیش از این نتوانستیم مبلغی را برای حمایت اختصاص دهیم. در همین حد هم تلاش کردیم رشد ۱۰۰ درصدی در زمینه حمایت‌ها داشته باشیم.

معاون تولید و پشتیبانی انجمن سینمای جوانان ایران در پاسخ به اینکه آیا سیاست‌های حمایتی انجمن منجر به محدودیت و سانسور در مسیر فعالیت فیلم‌سازان کوتاه نمی‌شود هم گفت: سال گذشته سرفصل‌های حمایتی ما شفاف نبود و حتی می‌توانم اعتراف کنم برای خود ما به‌عنوان متولی هم مصادیق خیلی روشن نبود. در این دوره اما سعی کرده‌ایم این مصادیق را به‌صورت کاملاً شفاف به‌عنوان اولویت‌های موضوعی تشریح کنیم. سرفصل‌هایی مانند «عدالتخواهی»، «فاصله طبقاتی»، «مبارزه با مفاسد اقتصادی» و مواردی از این دست، در هر بخش تشریح شده‌اند. تلاش ما این است که فیلم‌سازان به سمت تنوع ژانر بروند و موضوعات را هم در همین راستا طراحی کرده‌ایم. تلاش‌مان این بوده که برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، در قالب این آیین‌نامه محدودیت‌ها را برداریم و فضا را از نظر تعدد گونه‌های سینمایی در فیلم کوتاه، بازتر کنیم. سعی کرده‌ایم در دوره جدید به سمت تنوع بیشتر آثار حرکت کنیم و مضامین را هم به گونه‌ای اعلام کرده‌ایم که همه دوستان فیلم‌ساز بتوانند آثار مدنظر خود را در پرتال تولید انجمن ثبت کنند.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *