جستجو

 

کارگردان فیلم کوتاه «سقف کاذب» ضمن دفاع از حضور بازیگران و عوامل حرفه‌ای در فیلم‌های کوتاه گفت: بازیگران حرفه‌ای به فیلم کوتاه نگاه مادی و مالی ندارند.

 

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به‌نقل از خبرگزاری موج، فیلم کوتاه «سقف کاذب» به‌نویسندگی مشترک محسن نجفی مهری و فاطمه درباری و کارگردانی محسن نجفی مهری که با حضور محمدرضا غفاری، سوگل خلیق ، علیرضا استادی و .. به عنوان بازیگر تولید شده است و این روزها در سینماهای «هنروتجربه» و در قالب بسته فیلم‌های کوتاه «هفت» در حال اکران است. این اثر همزمان با اکرانش به بخش رقابتی سی‌و‌پنجمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم فرایبورگ هم راه یافته و در این جشنواره با 15 فیلم کوتاه دیگر رقابت خواهد کرد. از ویژگی های بارز این اثر و شش همراه دیگرش در این بسته فیلم کوتاه، بهره گیری از بازیگران شناخته شده و حرفه ای است که منتقدان و موافقانی دارد.

بر همین اساس، محسن نجفی مهری کارگردان فیلم کوتاه سقف کاذب در گفتگو با خبرنگار سینمایی موج در مورد سوژه فیلم سقف کاذب گفت: موضوع این فیلم یک ماجرای واقعی بود که چندسال پیش در زندگی خودم رخ داده بود و من به همراه همسرم فاطمه درباری ، طی چهار سال این ماجرا را به یک فیلنامه تبدیل کردیم. البته نه اینکه چهار سال مداوم برروی این فیلمنامه وقت بگذاریم بلکه به دلیل اینکه تولید این فیلم به کرات عقب افتاد ما هر بار این فیلمنامه را تکمیل کردیم تا بالاخره تولیدش ممکن شد.

پاسخ به این سوال که انگیزه اش برای بهره گیری از بازیگران حرفه ای در یک فیلم کوتاه چه بوده گفت: بعد از ساخت چند فیلم مستند، به ساخت دو فیلم داستانی کوتاه رو آوردم که فیلم دیگرم هم به زودی پخش بین المللی خود را آغاز خواهد کرد. من تصمیم دارم که وارد عرصه فیلم های سینمایی بلند بشوم و دوست داشتم که تجربه کار با بازیگران حرفه ای را در همین عرصه فیلم کوتاه به دست بیاورم و اولین برخوردم با آنها در اولین فیلم بلند سینمایی ام نباشد و به عنوان یک کارگردان ندانم که با آنها چگونه باید رفتار کنم.

وی در ادامه افزود: من دلیل گارد داشتن و انتقاد عده ای در مقابل حضور بازیگران حرفه ای در فیلم های کوتاه را نمی دانم اما به شخصه اشکالی در این مسئله نمی بینم. تا جایی که می دانم در ایران بیش از 1000 فیلم کوتاه داستانی در سال ساخته می شود؛ این آمار را می توان از میزان استقبالی که از جشنواره فیلم  کوتاه تهران می شود، حدس زد. از میان این تعداد کار، شاید 20 اثر بتوانند از بازیگران حرفه ای استفاده کنند. چه اشکالی دارد در حالی که در این حوزه از عوامل حرفه ای استفاده می شود، بازیگر حرفه ای هم حضور داشته باشد؟

افزایش تجربه عوامل و بازیگران با حضور حرفه‌ای‌ها

 

این کارگردان جوان در مورد مزایای بهره گیری از عوامل و بازیگران حرفه ای در تولید فیلم کوتاه گفت: وقتی عوامل حرفه ای را پشت دوربین داریم، فرصتی برای یادگیری نیروهای جوان و کم تجربه تر بوجود می آید. به عنوان مثال وقتی یک فیلمبردار و یا صدا برداری حرفه ای بیاوریم سایر عوامل هم از آنها یاد می گیرند و این برای فضای فعالان فیلم کوتاه که عرصه تجربه و یادگیری است به مثابه یک کلاس درس برای ورورد به سینمای حرفه ای است. این اتفاق برای بازیگران هم می افتد. استفاده از بازیگر غیر حرفه ای در کنار بازیگران حرفه ای به پرتجربه شدن تازه کاران می انجامد.

 

 

بازیگران چهره به فیلم کوتاه نگاه مالی ندارند

 

محسن نجفی مهری در پاسخ به این نکته که مهمترین نقد به حضور عوامل و بازیگران حرفه ای افزایش هزینه های تولید، تغییر گرایش حامیان و تغییر ماهیت و هویت فیلم کوتاه از تجربه گرا بودن به سمت گیشه ای شدن است گفت: من نمی دانم که می توانم این مسئله را بیان کنم یا نه اما اکثر بازیگرانی که به فیلم کوتاه آیند اصلا با نگاه مادی به این حوزه ورود نمی کنند چرا که فیلم کوتاه اصلا توان پرداخت دستمزد بازیگر چهره را ندارد و بازگشت مالی ندارد؛ پس یا برحسب رفاقت می آیند یا پس از مطالعه فیلمنامه و ارتباطی که با آن برقرار می کنند. پس چشمداشت مالی ندارند و بحث پول در میان نیست و صرفا برای کمک کردن می آیند.

کارگردان سقف کاذب افزود: به عنوان مثال من ارتباطی با محمدرضا غفاری و سوگل خلیق نداشتم ولی وقتی فیلمنامه را برای آنها فرستادم، پسندیدند و به این کار آمدند. شاید کسی باور نکند و من نیم دانم که بیانش صحیح است یا نه؛ اما اینقدر که محمدرضا غفاری به من کمک کرد، شاید اگر یک بازیگر کمتر شناخته شده را به جای این بازیگر حرفه ای می آوردم با من همراهی نمی کرد. من شاید مجبور بودم که برای سایر عواملم وسیله رفت و آمد تامین می کردم اما وقتی به این فرد گفتم که برایت تاکسی بگیرم مانع شد و به من گفت چرا می خواهید با این بودجه محدود، این قدر هزینه کنید، من با خودروی خودم می آیم و می روم. خیلی ها از این مسائل خبر ندارند و فقط این را می بینند که طرف یک بازیگر شناخته شده است.

وی تاکید کرد: البته در مواردی هم هست که شاید استفاده از عوامل حرفه ای از نظر مالی هزینه بر باشد اما اگر یک کارگردان پیش از ورودش به سینمای بلنمد حرفه ای این تجربه را کسب کند، آن وقت می تواند با رفتار درست و به اتکای تجربه ای که دارد از هدر رفت و یا هزینه کرد نا درست چند میلیاردی اولین فیلمش جلوگیری کند.

این کارگردان جوان در مورد تجربیاتی که در این پروژه و همکاری عوامل حرفه ای کسب کرده اظهار کرد: شاید من نتوانم به طور دقیق بیان کنم که تجربه ام از کارکردن با چند بازیگر نام آشنا در سطوح و سنین مختلف چیست اما مطمئنم که در آینده از این تجربه بهره خوبی خواهم برد. به طور کلی کارکردن با بازیگران مشکلات خاص خودش را دارد و شاید باید اصغر فرهادی و یا چند کارگردان نامدار دیگر باشید که  حرف، حرف خودتان باشد و وقتی وارد سینمای حرفه ای می شوید بازیگران و سایر عوامل از شما حرف شنوی داشته باشند.

 

اصراری بر استفاده از بازیگران چهره ندارم

 

من توصیه ای به کسی نمی کنم که حتما از افراد حرفه ای در کارش استفاده کند، کما اینکه در فیلم دیگرم هم از افراد چهره دعوت به کار نکردم و همه بازیگران، بازیگر اول هستند.

کارگردان فیلم سقف کاذب از دلایل انتخاب محمدرضا غفاری گفت: دلیل اینکه این بازیگر را انتخاب کردم این بود که پیش از او از افراد زیادی تست گرفتم دیدم که هیچ کس آن چه را که از این کاراکتر نیاز دارم را نمی تواند برساند و محمدرضا غفاری بهترین گزینه برای این فیلم‌نامه بود.

 

فیلم‌هایم پیام دارند

 

وی با بیان اینکه همیشه سعی می‌کنم که فیلم‌هایم پیامی اخلاقی داشته باشد و این فیلم هم دو پیام در زیر متن خودش دارد، تشریح کرد: پرداختن به پنهان کردن حقیقت و اینکه اگر حقیقت را بگوئیم و با آن روبرو شویم یا اینکه آن را پنهان و کتمان کنیم ممکن است چه تاثیری بر زندگی ما بگذارد، انگیزه اصلی من از انتخاب این سوژه بود. مسئله دیگری که ممکن است پس از دیدن این فیلم در ناخودآگاه افراد پیش بیاید، این است که به این نکته توجه کنند که شاید خیلی وقتها ما در مورد مسئله ای بی درنگ قضاوت می کنیم در صورتی که ما از اصل ماجرا خبر نداریم و وقتی براساس سوءتفاهم‌ها تصمیم می گیریم، زندگیمان تحت تاثیر قرار می گیرد.

محسن نجفی مهری کارگردان فیلم کوتاه سقف کاذب در پاسخ به این سوال که با توجه به ایده جهان شمولی که این اثر دارد، حضور بین‌المللی‌اش چگونه بوده اظهار داشت: این فیلم تا کنون در چند جشنواره حضور و اکران داشته که مهم‌ترین آن‌ها هم جشنواره فرایبورگ سوئیس است که من هم دعوت دارم و به زودی در آن شرکت خواهم کرد.

 

 

 

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *